Foil fatigue sensor for «Structural Health Monitoring» systems

Authors

  • М. В. Карускевич Національний авіаційний університет
  • О. Ю. Корчук Національний авіаційний університет
  • М. В. Лісовська Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.55.5436

Keywords:

cyclical loading, deformation relief, foil fatigue sensor

Abstract

The concept of foil fatigue sensor is presented. The deformation relief of the sensor surface is considered as an indicator of the fatigue damage. The quantitative parameter of the deformation relief intensity determined by the computer aided method is applied.   The possibility to monitor fatigue damage of metal structures by the application of foil fatigue sensor is proved. The method  to control sensitivity of the sensors is shown

Author Biographies

М. В. Карускевич, Національний авіаційний університет

Карускевич Михайло Віталійович. Доктор технічних наук. Старший науковий співробітник. Професор.

Кафедра конструкції літальних апаратів, Національний авіаційний університет, Київ, Україна.

Освіта: Київський інститут інженерів цивільної авіації, Київ, Україна (1980).

Напрям наукової діяльності: втома авіаційних конструкцій

О. Ю. Корчук, Національний авіаційний університет

Корчук Олена Юріївна. Кандидат технічних наук. Старший науковий співробітник. Доцент.

Кафедра філологічних та природничих дисциплін, Національний авіаційний університет, Київ, Україна.

Освіта: Київський політехнічний інститут, Київ, Україна (1992).

Напрям наукової діяльності: експериментальне дослідження втоми авіаційних конструкцій

М. В. Лісовська, Національний авіаційний університет

Лісовська Mарьяна Володимирівна. Студентка.

Національний авіаційний університет, Київ, Україна

References

Акустико-эмиссионный контроль процесса разрушения образцов из авиаматериалов и элементов авиационных конструкций / Л.Н Степанова, Н.М. Пестов, В.Н. Чаплыгин и др. // ФГУП. Сибирский НИИ авиации им. Чаплыгина. Контроль. Диагностика. – 2002. – № 2. – С. 1924.

Безлюдько Г.Я. Експлуатаційний контроль втомного стану і ресурсу металоконструкції неруйнівним магнітним (коерцітиметричним) ме-тодом / Г.Я. Безлюдько // Техническая диагностика и неразрушающий контроль. –2003. – № 2. – C. 2026.

Вимоги до діагностичних параметрів при неруйнівному контролі втоми елементів авіаційних конструкцій / М.В. Карускевич, О.Ю. Кор-чук, Т.П. Маслак та ін. // Вісник НАУ. – 2011. – № 2. – С. 110114.

ГОСТ 61873. Фольга алюминиевая для технических целей. Технические условия.  Москва.

Карускевич М.В. Методологія визначення відпрацювання ресурсу літальних апаратів за параметрами деформаційного рельєфу поверхні конструктивних елементів та зразків-свідків: дисертація на здобуття вченого ступеня д-ра техн. наук: 05.07.02 / Карускевич Михайло Віталійович. – К., 2012. – 305 с.

Кириленко А.Б. Дискретные процессы усталостного разрушения алюминиевого материала Д16АТВ: диссертация на соиск. уч. степени канд. техн. наук: 01.02.06 «Динамика, прочность машин, приборов и аппаратуры» / А.Б. Кириленко. – Киев, 1985. – 159 c.

Скальський В.Р. Оцінка накопичення об`ємної пошкоджуваності твердих тіл за сигналами акустичної емісії / В.Р. Скальський // Техническая диагностика и неразрушающий контроль. – 2003. – № 4. – C. 2935.

Структурно-чувствительный сенсор усталости авиационных конструкций / С.Р. Игнатович, М.В. Карускевич, Т.П. Маслак, Д.Н. Костенюк // Вісник Тернопільського національного техніч-ного університету. – 2011. – Спецвипуск. Ч. 1. – С. 178–182.

Karuskevich, M.; Karuskevich, O.; Maslak, T.; Schepak, S. 2012. Extrusion/intrusion structures as quantitative indicators of accumulated fatigue damage. International Journal of Fatigue. N 39: 116–121.

Karuskevich, M.V.; Radchenko, A.I.; Za-simchuk, E.E. 1993. Single-crystal as an indicator of fatigue damage. Fatigue Fract. Engng. Mater. Struct. Vol. 15. N 12: 12811283.

References

Stepanova, L.N.; Pestov, N.M.; Chaplihyn, V.N. et al. 2002. Acoustic-emission control of the destruction process of the aviation materials samples and components of aircraft structures. Siberian research institute of aviation. Control. Diagnostic. N 2: 1924 (in Russian).

Bezludko, G.Ya. 2003. Operational control of fatigue and service life of metal constructions by nondestructive magnetic method. Technical diagnostics and non-destructive testing. N 2: 2026 (in Ukrainian).

Karuskevych, M.V.; Korchuk, O.Yu.; Maslak, T.P. et al. 2011. Requirements for diagnostic parameters at fatigue nondestructive testing of aircraft structures elements. Proceedings of National Aviation University. N 2: 110114 (in Ukrainian).

State Standard 61873 Aluminum foil for technical goals. Specifications. Moscow (in Russian).

Karuskevich, M.V. 2012. Methodology of the assessment of service life exhausting by the parameters of the deformation relief of structural components and fatigue sensors. Thesis for the Doctor of science: 05.07.02. Кyiv. 305 p. (in Ukrainian).

Kirilenko, A.B. 1985. Discrete processes of fatigue failure of the aluminium alloy D16ATV. Thesis for PhD degree: 01.02.06 “Dynamics, strength of machines, instrument and apparatus”. Kyiv. 159 p. (in Russian).

Skalsky, V.R. 2003. Assessment of the three dementional damage accumulation by acoustic emission signals. Technical diagnostics and non-destructive testing. N 4: 2935 (in Ukrainian).

Ignatovich, S.R.; Karuskevich, M.V.; Maslak, Т.P.; Kostenyuk, D.M. 2011. Structurally-sensitive sensor of aircraft fatigue. Proccedings of Ternopil National Technical University. Special Issue. Part 1: 178182 (in Russian).

Karuskevich, M.; Karuskevich, O.; Maslak, T.; Schepak, S. 2012. Extrusion/intrusion structures as quantitative indicators of accumulated fatigue damage. International Journal of Fatigue. N 39: 116–121.

Karuskevich, M.V.; Radchenko, A.I.; Zasimchuk, E.E. 1993. Single-crystal as an indicator of fatigue damage. Fatigue Fract. Engng. Mater. Struct. Vol. 15. N 12: 12811283.

Published

12-05-2013

How to Cite

Карускевич, М. В., Корчук, О. Ю., & Лісовська, М. В. (2013). Foil fatigue sensor for «Structural Health Monitoring» systems. Proceedings of National Aviation University, 55(2), 117–122. https://doi.org/10.18372/2306-1472.55.5436

Issue

Section

MODERN AVIATION AND SPACE TEHNOLOGY

Most read articles by the same author(s)