Вибір оптимального продовження польоту з використанням активної відмовостійкої системи

Vasily Kazak, Dmitriy Shevchuk, Sergiy Bugryk, Yuri Smerechynskyy

Анотація


 Запропоновано метод вибору оптимального продовження польоту літака в умовах раптового виникнення особливої ситуації в польоті з використанням інтелектуальних технологій. Обґрунтовано алгоритми продовження польоту, що спрямовані на запобігання наслідків особливої ситуації.

Ключові слова


активна відмовостійка система; відмова, втрата керованості; керованість та стійкість; літак; несправність; несприятливі умови польоту; реконфігурація; система керування

Посилання


Boškovic, J.D.; Mehra, R.K. 2002. Fault Diagnosis and Fault Tolerance for Mechatronic Systems. Recent Advances, chapter Failure Detection, Identification and Reconfiguration in Flight Control. Springer-Verlag.

Burcham, F.W.; Fullertron, C.G.; Maine, T.A. 2004. Manual manipulaton of engine throttles for emergency flight control. Technical Report NASA/TM-2004-212045, NASA, 2004.

Chang, Bor-Chin; Kwatny, Harry G.; Belcastro, Christine; Belcastro, Celeste. 2004. Aircraft Loss-of-Control Accident Prevention. Switching Control of the GTM Aircraft with Elevator Jam Failures. Proceedings of the 2004 American Control Conference, Boston: 18231829.

Ducard, C.J.J. 2009. Fault-tolerant flight control and guidance systems practical methods for unmanned aerial vehicles. Hardcover. 266 p.

Gero, D. 2006. Aviation disasters: the world’s major civil airliner crashes since 1950. Sparkford, Patrick Stephens.

Halim Alwi B. Eng. Fault tolerant sliding mode control schemes with aerospace applications 2006. Leicester Control and Instrumentation Research Group Department of Engineering University of Leicester.

Isermann, F.D. 2006. Fault-Diagnosis Systems, An Introduction from Fault Detection to Fault Tolerance. Springer-Verlag, Berlin Heidelberg.

Kazak, V.M. 2010. System recovery methods survivability aircraft in special situations in flight. Monograph. Kyiv, Published by the National Aviation University “NAU-printing”. 284 p. (in Ukrainian).

[Казак В.М. Системні методи відновлення живучості літальних апаратів в особливих ситуаціях у польоті: монографія / В.М. Казак. – Київ: Видавництво Національного авіаційного університету «НАУ-друк», 2010. – 284 с.]

Lebedev, M.V. 1999. Choosing a flight strategy for the integrated control of the aircraft and power-unit using neural network. Neuroinformatics ’99. Part 3: 285–290 (in Russian).

[Лебедев М.В. Выбор стратегии полета при интегрированном управлении летательным аппаратом и его силовой установкой с использованием нейронной сети / М.В. Лебедев // Нейроинформатика 99. – 1999. – Часть 3. – С. 285–290.]

NTSB. Aviation Accidents from the past 10 years. 2007.

Patton, R.J. 1997. Fault tolerant control: the 1997 situation. Proceedings of the IFAC Symposium  SAFEPROCESS ’97, Washington: 1035–1055

Ranter. Airliner Accident Statistics 2006. Aviation Safety Network, 2007.

Smaili, M.H.; Mulder, J.A. 2000. Flight data reconstruction and simulation of EL AL Flight 1862. AIAA Modeling and Simulation Technologies Conference and Exhibit, Denver (CO), AIAA-2000-4586.

Zhang, Y.; Jiang, J. 2003. Bibliographical review on reconfigurable fault tolerant control systems. Proceedings of the IFAC Symposium SAFEPROCESS ’03, Washington: 265–276.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


ISSN 2306-1472 (Online), ISSN 1813-1166 (Print)

Передплатний індекс 86179

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.

Ulrich's Periodicals DirectoryIndex CopernicusDOAJSSMРИНЦWorldCatCASEBSCOCrossRefBASEDRIVERНаціональна бібліотека ім. ВернадськогоНауково-технічна бібліотека НАУ