COMMUNICATIVE COMPETENCE OF AIR TRAFFIC CONTROLLER-INSTRUCTOR
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.52.2372Keywords:
air traffic controller-instuctor/trainer, aviation controller, communicative competence, pedagogical competency, SIMU-trainingAbstract
The article focuses on the issue of communication competence as a precondition of pedagogy competency formation of an ATCO-trainer as a constituent of his capacity to provide quality SIMU- training of the air traffic controllers. The current University curriculum for air traffic controllers does not provide developing of the pedagogical competence. But it is requested very much when an air traffic controller is employed as a controller-trainer for SIMU-training. It is suggested to include pedagogical science as a course in the University program which should include communication competence.
References
Про створення об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України: Постанова Кабінету Міністрів України від 19 липня 1999 р. № 1281. - Режим доступу: http://zakon2rada.gov.ua
http:// www.ehow/com/list
Демченко С.О. Розвиток професійно-педагогічної компетенції викладачів спеціальних дисциплін вищих технічних закладів освіти: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 / С.О. Демченко. – Кіровоград, 2005. – 20 с.
Гура О.І. Педагогіка вищої школи: вступ до спеціальності: навч. посіб. / О.І. Гура. – К.: Центр навч. літ., 2005. – 224 с.
Вітвицька С.С. Основи педагогіки вищої школи: метод. посіб. для студ. магістратури / С.С. Вітвицька. – К.: Центр метод. літ., 2003. – 316 с.
Фіцула М.М. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. / М.М. Фіцула. – К.: Академвидав, 2006. – 352 с.
Лосєва Н.М. Самореалізація викладача вищої школи: навч. посіб. / Н.М. Лосєва. – До-нецьк: ДонНу, 2003. – 336 с.
Буцик І.М. Методика підготовки диспетчерів-інструкторів служби повітряного руху до педагогічної діяльності в умовах модульної технології: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.02 / І.М. Буцик. - Х.: Укр.-інж. пед. акад., 2005. – 24 с.