FUNCTIONAL-SEMANTIC ANALYSIS OF ENCOURAGING MODALITY

Authors

  • C. B. Харченко Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.14.15244

Abstract

It is devoted to the coverage of issues related to the functional-semantic analysis of the category of motivational modality. It is shown that the qualification and classification of invariants of speech realization of the motivational meaning, which is allocated within the objective modal values, should be carried out taking into account verbal and nonverbal factors. Orientation of motivation for a positive result presupposes both obligatory consideration of known or presumed background knowledge, social and communicative status of communicators, speech situation.

Author Biography

C. B. Харченко, Національний авіаційний університет

канд. філол. наук, викладач

References

Виноградов В. В. Избранные труды: Исследования по русской грамматике. - М: Наука, 1975. - 560 с.

Колшанскии Г. В. К вопросу о содержании языковой категории модальности // Вопр. языкознания.- 1961.-№1._ С. 94-98.

Степанов Ю. С. Имена. Предикаты. Предложения. Семиологическая грамматика. - М.: Наука, .981.-360 с.

Грамматика русского язика: В 2-х т. - М.: АН СССР, 1954.

Теория функциональной грамматики. Темпоральность. Модальность / А. В. Бондарко, Е. И. Беляева, Л. А. Бирюлин и др. - Л.: Наука, 1990. - 264 с.

Адамец П. К вопросу о модификациях (модальных трансформациях) со значением необходимости и возможности // Ceskoslovenska rusistika. - XIII. - 1968. - № 2. - С. 88-94.

Почепцов Г. Г. Комунікативний статус як параметр мовленнєвої взаємодії // Мовознавство. - 989.-№4.-С. 40-45.

Харченко С. В. Спонукальність як модально-синтаксична категорія // Наук. зап. Війн. держ. пед. н-ту ім. М. Коцюбинського. 36. наук. пр. сер.: Філологія. - 2000. - Вип. 2. - С. 142-145.

How to Cite

Харченко C. B. (2021). FUNCTIONAL-SEMANTIC ANALYSIS OF ENCOURAGING MODALITY. Proceedings of National Aviation University, 14(3), 254–259. https://doi.org/10.18372/2306-1472.14.15244

Issue

Section

Philology