The uncertainty estimated of aircraft with the consistent resolution of conflicts
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.28.1319Abstract
The peculiarities of sequential multi-aircraft conflict resolution using stochastic position prediction model are considered. The horizontal turn maneuver is employed as a basic resolution strategy for each aircraft. Corresponding surfaces of permissible trajectories have been calculated and analyzed.
References
EUROCONTROL. Airspace Strategy for the ECAC States. – 2001. – 91 p.
Закора С.А. Аналіз методів розв’язання конфліктних ситуацій в умовах вільного польоту // Вісн. НАУ. – 2005. – №1. – С. 42–47.
Zeghal K. A Review of different approaches based on force fields for airborne conflict resolution // Proc. AIAA Guidance, Navigation, and Control Conf. – 1998. – P. 818–827.
Paielli R. A. Modeling maneuver dynamics in air traf-fic conflict resolution // Journal of Guidance, Control, and Dynamics. – 2003. – Vol. 26, 3. – P. 407–415.
Mao Z.H., Dugail D., Feron E., Bilimoria K. Stability of intersecting aircraft flows using heading-change maneuvers for conflict avoidance // IEEE Transactions On Intelligent Transportation Systems. – 2005. – Vol. 6, 4. – P. 357–369.
Irvine R. The GEARS Conflict resolution algorithm // AIAA 98-4236, Guidance, Navigation and Control Conference, Boston. – 1998. – P.787–797.
Закора С.А. Послідовне розв’язання конфліктних ситуацій для сукупності літаків за рахунок відхилення за курсовим кутом // Вісн. НАУ. – 2006. – №1. – С. 57–63.
Васильєв В.М. Оцінка ймовірності конфлікту з урахуванням динаміки і кореляції процесу польоту літа-ків // Вісн. НАУ. – 2004. – №4. – С. 21–25.
Loureiro L., Blin K., Hoffman E., Zeghal K. Development of a tool for comparing conflict detection algo-rithms for air traffic management // AIAA Guidance, Navigation and Control Conference. – 2001. – AIAA-2001-4053. – P. 9.
Paielli R.A., Erzberger H. Conflict probability estimation for free flight // NASA Journal of Guidance, Control and Dynamics. – 1997. – Vol. 20. 3. – Р. 588–596.