ANALYSIS OF THE SPECIAL CASE IN FLIGHT BY MEANS OF THE PROJECT NETWORK

Authors

  • Т. Шмельова State Flight Academy of Ukraine
  • О. Бондар State Flight Academy of Ukraine
  • І. Якуніна State Flight Academy of Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.47.11

Keywords:

network schedule, prervanyh takeoff, special case of in-flight engine failure, takeoff

Abstract

Reasons of aviation events the last decade does  not change practically: 70-80% failures and  catastrophes take a place through fault of human factor and only 15-20 % – from the structurally production lacks of aviation technique . For the timely diagnosing of hit of air ship (AS) in  supernumerary flight situations,  operatively to render  prognostication of their development and  possibility the proper help the operator of the aviation  ергатичної system the model of  decision-making P-O of AES is developed. Supernumerary situation most rationally, in opinion of authors, to give as the network graph the analysis of which makes basis for the construction of the system of support of making a decision P-O in case of occurring of supernumerary situation on wing. On the basis of analysis of printing sources the most widespread reasons of aviation engine failure and possible consequences  of it are evidently given. Work of crew is described from a  moment an engine failure on flight and to the decision-making about continuation/breaking of flight by the construction of fragment of the network graph. The practical value of the conducted  researches consists in that application of the given method in the system of support of making a  decision aviation operator at an action in special case on wing will enable high-quality and in  number to analyse supernumerary flight situations with the purpose of increase of safety of flights

References

Стрелков Ю.К. Психология труда, ин-

женерная и профессиональная психология /

Ю.К. Стрелков. – М., 2004. – 695 с.

Лейченко С. Д. Человеческий фактор в

авиации: моногр: в 2 кн. Кн. 1 / С. Д. Лей-

ченко, А. В. Малишевский, Н. Ф. Михай-

лик. – С.Пб.; Кировоград: С. Петерб. гос.

ун-т гражданской авиации, Гос. летная акад.

Украины, 2006. – 480 с.

Игнатьева А.В. Исследование систем

управления: учеб. пособие для вузов / А.В. Иг-

натьева, М.М. Максимцов. – М.: ЮНИТИ-

ДАНА, 2000. – 157 с.

Інтелектуальні системи підтримки

прийняття рішень: навч. пос. / Б.М. Гераси-

мов, В.М. Локазюк, О. Г. Оксіюк, О. В. По-

моро-ва. – К.: Вид-во Європейського ун-ту,

– 335 с.

Неделько В.Н. Обеспечение эффектив-

ности информационной поддержки принятия

решений в автоматизированных системах

обслуживания воздушного движения с эле-

ментами искусственного интеллекта: дис.

канд. техн. наук: 05.22.13 / В.Н. Неделько. –

К.: НАУ, 2002. – 183 с.

Сікірда Ю. В. Моделювання системи

підтримки прийняття рішень авіадиспетчера

в позаштатних польотних ситуаціях: дис.

канд. техн. наук: 05.13.06 / Ю. В. Сікірда. –

К., 2004. – 184 с.

Информационно-вычислительные сис-

темы в машиностроении / Ю. М. Соломенцев,

В. Г. Митрофанов, В. В. Павлов , А. В. Ры-

баков. – М.: Наука, 2003. – 292 с.

Поспелов Д.А. Моделирование рассужде-

ний. Опыт анализа вычислительных актов /

Д.А. Поспелов. – М.: Радио и связь, 1989. –

с.

БєляєвЮ.Б. Моделі та алгоритми форму-

вання рішень в системі підтримки прийняття

рішень авіадиспетчера в позаштатних польот-

них ситуаціях / Ю.Б. Бєляєв, Т.Ф. Шмельова,

Ю.В. Сікірда // Автоматизація виробничих

процесів. – 2004. – №2 (19). – С. 42–49.

Шмельова Т. Ф. Моделювання процесу

прийняття рішень людиною-оператором аві-

аційної ергатичної системи з урахуванням

впливу психофізіологічних та суспільно-

психологічних факторів / Т. Ф. Шмельова,

Ю. В. Сікірда // Наукові праці академії: зб.

наук. пр. – Кіровоград: ДЛАУ, 2007.–

Вип. ХIІ. – С. 342–355.

Галлай М. Л. Полет самолета с непол-

ной и несиметричной тягой / М. Л. Галлай. –

М.: Машиностроение, 1970 – 192 с.

Ильченко М. А. Устойчивость рабочего

процеса в двигателях летательных аппаратов /

М. А. Ильченко, В. В. Крютченко. – М.: Ма-

шиностроение, 1995 – 320 с.

Руководство по летной эксплуатации

самолетов Ту-134 (А, Б). Кн. 1. – М.: Воз-

душный трансп., 1996. – 304 с.

Руководство по летной эксплуатации

самолета Як-40. – М.: Воздушный трансп.,

– 440 с.

Акт по результатам расследования ка-

тастрофы самолета Ту-134Б 65703 Государс-

твенного концерна «Азербайджан Хава

Йоллары», происшедшей 05.12.1995 г. в

аэропорту Нахичевань Азербайджанской

Республики. – Режим доступу:

http://www.lastflight.info/content/view/35/40/.

Published

19-03-2012

How to Cite

Шмельова, Т., Бондар, О., & Якуніна, І. (2012). ANALYSIS OF THE SPECIAL CASE IN FLIGHT BY MEANS OF THE PROJECT NETWORK. Proceedings of National Aviation University, 47(2), 50–54. https://doi.org/10.18372/2306-1472.47.11

Issue

Section

AEROSPACE SYSTEMS FOR MONITORING AND CONTROL

Most read articles by the same author(s)