КОЛОМИЙКА У ФОЛЬКЛОРІ СПРОТИВУ ХХ-ХХІ СТОЛІТЬ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2520-6818.40.14263Ключові слова:
коломийка, лірична монострофа, фольклор спротиву, ворог, сміхове начало, традиція, модифікаціяАнотація
Статтю присвячено коломийці як одному з фольклорних жанрів, що в іронічно-гумористичний спосіб здатний репрезентувати протестне народне слово у ХХ-ХХІ ст. Показано, що коломийка є тим жанром, що віддзеркалює суспільно-політичні реалії. Проаналізовано головні образи та мотиви коломийок фольклору спротиву. Зіставляючи тексти коломийок фольклору спротиву ХХ-ХХІ ст., авторка виявляє в них традиційні елементи та простежує ступінь модифікації, закцентовує увагу на сміховому началі таких коломийок і характеризує їхні функції.
Посилання
Гнатюк В. (1905-1907). Коломийки (Т. 1-3). Львів: З друкарні Наукового Товариства імені Шевченка.
Дей О. (1970). Танцювальні пісні. Київ: Наукова думка.
Дем'ян Г. (1995). Степан Бандера в українському пісенному фольклорі. Актуальні проблеми, 2, 109-114.
Дем'ян Г. (2006). Степан Бандера та його родина в народних піснях, переказах та спогадах. Львів: ІН НАНУ.
Іваннікова Л. (2012). Українська народна творчість як засіб боротьби проти тоталітарного режиму (із приводу т.зв. «фольклору майдану»). Міфологія і фольклор, 4, 26-40.
Івановська О. (2012). Український фольклор: семантика і прагматика традиційних смислів. Київ: ВПК «Експрес-Поліграф».
Ковальчук, О. (2014). Поетика коломийок. (Дис. канд. філол. наук). Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ.
Колесса, Ф. (1938). Українська усна словесність. Львів: Накладом фонду «Учітеся, брати мої».
Крамар Р. (1996). Фольклор національно-визвольної боротьби українського народу 1940-1950 рр. (за матеріалами Західного Поділля). (Автореф. дис. канд. філол. наук). Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ.
Лавришин З. (1996-1997). Пісні УПА: Літопис УПА (том 25). Торонто-Львів: Видавництво «Літопис УПА» - Спільне українсько-канадське підприємство «Літопис УПА».
Лещинська С. (2014). Українські та польські ліричні монострофи: етнонаціональна своєрідність поетики та мелосу. (Дис. канд. філол. наук). Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ.
Луньо Є. (2010). Фольклорна сатира на Сталіна як організатора й винуватця голодомору. Вісник Львівського університету. Серія філологічна, 43, 151-162.
Нудьга Г. (1980). Коломийки, В М.Бажан (Ред.), Українська радянська енциклопедія (Т.5, с.287). Київ: Головна редакція УРЕ.
Остапюк О. (2012). Українські танечні пісні: регіональна специфіка та національна традиція. (Дис. канд. філол. наук). Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ.
Пилипчук С. (2014). Фольклористична концептосфера Івана Франка. Львів: ЛНУ імені Івана Франка.
Саламаха О. (1993). Мовні ритми коломийок. Культура слова, 44, 66-68.
Сумцов Н. (1886). Коломыйки. Киев: Издание редакции «Киевской старины».
Український перець (1943). (Ч.1, листопад). Київ: З друкарні «Смерть імперіалістичним акулам».
Франко І. (1982). Літературно-критичні праці (1906-1908), В І.Дзеверін (Ред.), Зібрання творів у 50 томах (Т. 37, с.147-149). Київ: Наукова думка.
Франко І. (1983). Літературно-критичні праці (1911-1914), В В.Крекотень (Ред.), Зібрання творів у 50 томах (Т. 39, с.232-242). Київ: Наукова думка.
Шумада Н. (1969). Коломийки. Київ: Наукова думка.