Experimental study of method of determination the level of critical information infrastructure importance in the civil aviation
DOI:
https://doi.org/10.18372/2410-7840.19.11766Keywords:
critical infrastructure, level of criticality determining, critical information infrastructure, critical aviation information systems, civil aviationAbstract
In recent times all over the world the number of different emergency situations was increased. Every day mass media informs about natural and man-caused disasters, weapon conflicts, acts of terrorism, global crimes, acts of piracy that were committed by both crime organizations and single offenders. Increasingly frequently as a result of these events many people falls a victim and also state critical importance systems and resources can be damaged. By this means most of world leader states have attended to methods and means of identifying, systematization and security assurance for critical infrastructure objects. Loss or operational breakdown of these objects can cause significant or irreparably damage for national security of the state. For adequacy security methods implementation it`s very important to determine the importance (criticality) level of state information infrastructure objects in some sector. In view of this the method of determination the level of the critical information infrastructure importance in the civil aviation was proposed and it gives a possibility to assess the importance level and rank critical aviation information systems both by both quantitative and qualitative parameters. Follow-up study contains proposed experimental technique and with help of this method adequacy was checked. It confirms ability to determine the importance level of different critical aviation information systems: information systems of air navigation service, aircraft board information systems, information systems of air companies and airports.
References
Л. Щербак, С. Гнатюк, В. Сидоренко, О. Шахо-вал "Метод визначення рівня важливості об’єктів критичної інформаційної інфраструк-тури в галузі цивільної авіації", Безпека інформа-ції, Т. 23, №1, С. 27-38, 2017.
О. Юдін "Світовий досвід щодо визначення галузей критичної інфраструктури", Перспекти-вні напрями захисту інформації: друга всеукр. наук.-практ. конф., Одеса: ОНАЗ, С. 82, 2016.
О. Юдін "Аналіз підходів до визначення крите-ріїв віднесення об’єктів до критичної інфра-структури на прикладі європейського союзу", Актуальні питання забезпечення кібербезпеки та захисту інфо-рмації: третя міжнар. наук.-практ. конф., К. : Європейсь-кий університет, С. 187, 2017.
В. Лядовська, М. Рябий, С. Гнатюк "Визначення критичної інформаційної інфраструктури та її захист: аналіз підходів", Зв'язок, №4, С. 3-7, 2014.
С. Гнатюк, В. Сидоренко, О. Дуксенко "Сучасні підходи до виявлення та ідентифікації найбільш важливих об’єктів критичної інфраструктури", Безпека інформації, Т. 21, № 3, С. 269-275, 2015.
С. Гнатюк, Р. Одарченко, В. Сидоренко "Аналіз методів розрахунку критичності інформаційних систем" Інтегровані інтелектуальні робототехнічні комплекси (ІІРТК–2016): дев’ята міжнар. наук.-практ. конф., К. : НАУ, С. 279-281, 2016.
Doc 8973 ІСАО «Керівництво з авіаційної без-пеки» (Restricted), Вид. 9, 818 с, 2014.
В. Харченко, Ирадж Эльяси Комари "Комплек-сный анализ гарантоспособности информа-ционно-управляющих систем и инфраструк-тур: FME(C)A-модели и информационная тех-нология", Проблеми інформатизації та управління: зб. наук. пр., К., В.1 (23), С. 92-97, 2008.
ГОСТ Р 51901.12:2007. Менеджмент риска. Ме-тод анализа видов и последствий отказов. – М. : Стандартинформ, 36 с., 2008.
С. Гнатюк, Д. Васильєв "Сучасні критичні авіаційні інформаційні системи", Безпека інформації, Т. 22, № 1, С. 51-57, 2016.
Р. Ахмедов, А. Бибутов, А. Васильев, Автомати-зированные системы управления воздушным движением: новые информационные технологии в авиации: уч. пос., СПб.: Политехника, 2004, 446 с.
Ф. Яновський, Радіолокаційні системи повітряних суден: підруч., К.: НАУ, 2012, 688 с.
Система отображения воздушной обстановки и предотвращения столкновений самолетов в во-здухе TCAS, ACAS II, Руководство для летчи-ков, C. 90.
"Бронирование авиаперевозок в системе. AMADEUS". [Електронний ресурс]. Режим до-ступу: http://www.amadeus.com/cis/documents/ aco/cis/Amadeus_Basic_Course_2011(A5).pdf. [Дата доступу: травень 2017].
"Austrian Serbian Tourism Programmes Lesson 7 Amadeus AIR". [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.slideshare.net/AngelinaNjegus/ lesson-7-amadeus-air. [Дата доступу: травень 2017].
Л. Александровская, И. Аронов, В. Круглов, Безопасность и надежность технических систем: уч. пос., М. : Университетская книга, Логос, 2008, 376 с.
Анализ видов, последствий критичности отказов: метод. матер. М. : НИЦ CALS-технологий «Прикладная логистика», 2005-2011, 21 с.
ГОСТ 27.310-95. Надежность в технике. Анализ видов, последствий и критичности отказов. Основные положения, Минск: ИПК Издатель-ство стандартов, 1996, 23 с.
НДР «Інфраструктура», № д.р. 0114U000038д.
Т. Елисеева "Анализ безопасности электроприводной запорной арматуры методом АВПКО", Известия ТулГУ. Технические науки, В. 5, С. 182-186, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).