FEATURES OF PROFESSIONAL PREPARATION FOR FUTURE FACTORS IN THE ENGINEERING AND TECHNICAL EDUCATION SYSTEM OF UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.12.13218Keywords:
professional training, future specialist, institutions of higher education (ZVO), system of engineering and technical education, Technical University.Abstract
The article covers the current state of professional training of engineers in the system of engineering and technical education of Ukraine. The key components that influence the efficiency of the training of future engineers in technical universities are revealed.
It is believed that the formation of a competent specialist is influenced by a complex of external and internal factors: socio-economic; socio-psychological; educational and educational; design and production; national and regional factors; the prestige of the profession and others.
It has been established that the main attention of teachers should be given to the development of the student's personality, his communicative ability, the ability to acquire and deepen knowledge, think and work in a new way. The important task of preparing future specialists is the integration of ZOO with scientific institutions and production, which will stimulate the development of priority sectors in the format "science-training-practice-technology". The current state of professional training for future specialists requires revision of standards, introduction of modern approaches and principles, and strengthening the emphasis on the formation of students' professional training. Further research requires the development of a concept for vocational training of engineers in the system of engineering and technical education of Ukraine.
References
Грицюк О.С. Педагогічні умови професійної спрямованості математичної підготовки майбутніх фахівців інженерно- технічних спеціальностей у вищих навчальних закладах: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / О.С.Грицюк ; Кременчуг. Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського. – Кременчуг, 2008. – 20 с.
Каверіна О. Г. Інтегративний підхід до формування готовності студентів вищих технічних навчальних закладів до професійної комунікації : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д. пед. наук : спец. 13.00.04 „Теорія та методика професійної освіти” / О. Г. Каверіна. – К., 2010. – 44 с.
Кокарєва А. М. Формування професійно значущих якостей майбутніх інженерів
у процесі фахової підготовки в технічному університеті / А. Кокарєва // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. – К. : Вид-во Нац. авіац. ун-ту „НАУ-друк”, 2016. – Вип. 2(9). – С. 77-82.
Марігодов В. К. Стандарти для розв’язування педагогічних і науково- технічних задач / В. К. Марігодов // Нові технології навчання : наук.-метод. зб. / Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН молодь спорт України. – К., 2011. – Вип. 68. – С. 18-23.
Мелецинек А. Сотрудничество ВТШ России с Международным обществом по инженерной педагогике / А. Мелецинек, В. Приходько, В. Жураковский, И. Федоров, В. Борисевич, Г. Ипполитова // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. – 2008. – Вип. 20. – С. 29-41.
Нізовцев А. В. Розробка моделі професійної компетентності інженера / А. В. Нізовцев // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2013. – № 8. – С. 243-255.
Яцюк С. М. Інтенсифікація використання комп’ютерно-орієнтованих засобів професійної підготовки майбутніх фахівців / С. М. Яцюк // Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2005. – Серія 16. – Вип. 4 (14). – С. 212-216.