FORMATION OF PSYCHOLOGICAL COMPETENCY OF AVIAFACTIVERS IN CONDITIONS OF INFLUENCE
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.12.12920Keywords:
continuing education, aviation branch, aviation specialists, competence, psychological competence.Abstract
This article deals with the peculiarities of the formation of psychological competence of aviation specialists in conditions of continuing education. It is indicated in the importance of forming the psychological competence of the aviation specialist, which is a system integral entity that manifests itself at different levels of the psychological reality of a person, in the internal plan - in self-regulation, and in the external plan - in activity and interaction and can be realized in conditions of continuous education, which is a priority the branch of educational systems of developed countries, noting that the continuity of education is a strategic reference point for the development of society. It is proved that psychological competence contributes to an adequate assessment of their own abilities, abilities, levels of aspirations, psychological peculiarities; selecting the most effective behavioral options in a particular situation; regulating their own emotional states, overcoming critical life situations.
With regard to the factors and limitations of improving their own psychological competence, 43.4% of respondents of aviation specialists noted the absence of obstacles to improving their own psychological competence. Other factors hindering the development of competence were mostly external: overloaded with functional responsibilities (56.6%), lack of professional psychological training (39.6%), state of health (28.3%), lack of positions a psychologist in the organization (23,9%), a time limit (20,1%).
References
Деркач А. А. Акмеология : учебное пособие / А. А. Деркач, В. Г. Зазыкин. – С.-Пб. : Питер, 2003. – 256 с.
Колмогорова Л. С. Диагностика психологической культуры школьников : практ. пособие для школьных психологов / Л. С. Колмогорова. – М. : Изд-во ВЛАДОС ПРЕСС, 2002.– 360 с.
Маркова А. К. Психологический анализ профессиональной компетентности учителя / А. К. Маркова // Советская педагогика. – 1990. – № 8.– С. 82-88.
Науково-методичні засади формування психологічної компетентності керівників освітніх організацій у системі післядипломної педагогічної освіти: наук.-метод. посібник ; за наук. ред. О. І. Бондарчук – К.: Педагогічна думка, 2012. – 144 с.
Національний освітній глосарій : вища освіта / авт.-уклад. : І. І. Бабин, Я. Я. Болюбаш, А. А. Гармаш та ін. ; за ред. Д. В. Табачника і В. Г. Кременя. – К. : Плеяди, 2011. – 100 с.
Олійник В. Українська модель функціонування і розвитку системи післядипломної педагогічної освіти / В. В. Олійник // Післядипломна освіта в Україні. – 2004. – № 2. – С. 5-12.
Пінчук Н. І. Методика дослідження мотивації удосконалення психологічних компетентності керівників освітніх організацій / Н. І. Пінчук // Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України ; за ред. С. Д. Максименка.– К., 2010.– Т. ІХ, ч. 28.– С. 112-117.
Семиченко В. А. Психологічні проблеми навчання педагогічних працівників у системі післядипломної освіти / В. А. Семиченко, О. І. Бондарчук // Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні 1992-2002 : зб. наук. праць до 10-річчя АПН України / Академія педагогічних наук України. – Ч. 2. – Харків : ОВС, 2002. – С. 86-94.
Федосеева А. М. Исследование процесса становления психологической компетентности студентов педвуза / А. М. Федосеева // Электронный научный журнал «Вестник Омского государ- ственного педагогического университета» – Вып. 2006.– [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.omsk.edu/article/vestnik-omgpu-6.pdf
Якиманская И. С. Разработка технологии личностно ориентированного обучения / И. С. Якиманская // Вопросы психологии.– 1995.– № 2.– С. 35-41.
Янчук В. А. Введение в современную социальную психологию / В. А. Янчук. – Минск : АСАР, 2005. – 768 с.