THE USE OF ELECTRONIC RESOURCES IN THE STUDY OF ENVIRONMENTAL DISCIPLINES

Authors

  • Т. Саєнко Кафедра педагогіки та психології професійної освіти Національного авіаційного університету

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.12.12903

Keywords:

environmental education, electronic resources, information and communication technologies, methodical support of environmental disciplines

Abstract

Priority of universities is to provide a broad introduction of information and communication technologies (ICT) in the educational process and the creation of a modern methodological support disciplines based on them. Today it is important to modernize the system of vocational training for future ecologists, postgraduate and continuous education using the powerful potential of electronic resources in all cycles of the curriculum. ICT facilitate the assimilation of a large body of knowledge, visualize large amounts of information, create better conditions and motivation for students' independent work. However, their use is often hampered by the lack of recommendations for the practical use and willingness of teachers to implement them.

In European practice, distributed integrated thematic modular training programs, where each module combines educational, innovative and practical goals with a focus on solving specific problems. Such methods include raising the level of ecological consciousness, systematic environmentalization of various spheres of life and life support; adaptation of European standards of quality of life and environment to domestic conditions; formation of a national econet; modernization of the infrastructure of settlements; management of sustainable development of territorial socio-natural systems; measures for energy saving and optimization of energy consumption, etc. Development of educational, methodical and practical base should be carried out at the expense of development, application of electronic, multimedia and wide use of Internet resources.

References

Білявський Г. О. Досягнення у розвитку екологічної освіти України за 2003-2004 рік та перспективи / Г.О. Білявський // Зб. наук. праць Всеукраїнської екологічної конференції 26–27 травня. – К.: [б.в.], 2004. – С. 118-120.

Бойченко С. В., Саєнко Т. В. Екологічна освіта – основа сталого

розвитку суспільства. Проблеми і перспективи вищої школи: Монографія. – К.:Університет «Україна», 2013. – 502 с.

Грабар Н. Мультимедійні технології та їхній вплив на комунікацію в освіті / Н. Грабар // Вісник книжкової палати. – 2012 . - № 6. – С. 1-

Деркач Т. М. Эффективные методы использования информационно-коммуникационными в образовании : монография / Т.М. Деркач, О.В. Вербицкая, С.Т. Мухамбетжанов и др. Под общ. ред. С.П. Малого. – Красноярск: КГПУ им. В.П. Астафьева, ООО «Центр информации», ЦНИ «Монография», 2013. – 224 с.

Засоби інформаційно-комунікаційних технологій єдиного простору системи освіти України: монографія [за ред. проф. В.Ю. Бикова]. – К.: Педагогічна думка, 2010. - 160 с.

Застосування телекомунікаційний засобів у навчальному процесі: психолого-педагогічні аспекти: навчально-методичний посібник / [за ред. М.Л. Смульсон]; АПН України, Ін-т психології ім. Г.С. Костюка, лабор. нових інформ. технол. навчання. – К.: Педагогічна думка, 2008. – 256 с.

Енциклопедія освіти / [Акад. пед. наук України; гол. ред. В.Г. Кремень]. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

Козлакова Г., Саєнко Т. Реалізація концепції післядипломної екологічної освіти в умовах створення нових освітніх програм / Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky. - Vol. 6, No. 3/2018. - p. 76-80. - ISSN 1338-9432.

Концепція розвитку післядипломної екологічної освіти у контексті Національної екологічної політики та Стратегії ЄЕК ООН з освіти для збалансованого розвитку (проект) : колектив авторів під наук. керівн. д.б.н., проф. Бондаря О.І., д.г.-м.н., проф. Білявського Г.О. - К.: Мінприроди України, 2012. - 24 с.

Національна екологічна політика України: стратегічні оцінки і рекомендації [ за ред. Шевчука В.Я.] – К.: [б. в.], 2007. – 55 с.

Проблеми та шляхи розвитку вищої технічної освіти : тези доповідей Міжнародної наук.-метод. конференції. – К.: [б. в.], 2003. – С.104-106.

Психология человека от рождения до смерти / под ред. А.А. Реана – СПб: прайм – ЕВРОЗНАК, 2001. – 656 с.

Саєнко Т. В. Екологічні основи перебігу інформаційних процесів у вищій школі / Г. О. Козлакова, Т. В. Саєнко / у монографії : Професійна підготовка фахівців: креативний підхід / за ред. О. А. Дубасенюк. - Житомир: Вид-во О. О. Євенок, 2017.– 458 с. – С. 121-143.

T. Saienko

Published

2018-01-01

Issue

Section

Статті