PECULIAR FEATURES OF CASE APPLICATION IN THE DEVELOPMENT OF CULTURAL AND CREATIVE COMPETENCE OF LECTURERS OF HIGHER MILITARY EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS

Authors

  • Наталія Володимирівна Замотаєва старший викладач кафедри гуманітарної та соціально-економічної підготовки факультету підготовки офіцерів запасу Національного університету оборони України імені Івана Черняховського

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.8.12329

Keywords:

professional competence, cultural and creative competence, case technology, interactive teaching technologies, a «live case», a «dead case»

Abstract

The article is devoted to an actual problem of cultural and creative training of competent lecturers applying case technology in the system of higher military education. Based on the research of the problem under consideration, it has been established that the situational analysis technology presupposes students to be involved to the in-class substantive examination of specially designed cases containing real problem-based situations that may arise in the future professional activity. The author considers peculiar features of variously structured ‘dead’ and ‘live’ cases to be used in the development of cultural and creative competence of lecturers of the higher military educational establishment of Ivan Chernyakhovskyi National Defense University of Ukraine. On the ground of the material set forth, it has been proved that the application of cases, based on pedagogical situations and cultural and creative materials, ensures proper cultural and creative competence to be gained by the lecturers of higher military educational establishments, which allows them to quickly, comprehensively and flexibly solve professional issues, thus achieving efficient results in training military specialists

References

Вітченко А. О. Розвиток професійної компетентності майбутніх викладачів ВВНЗ із використанням технології ситуативного аналізу / А. О. Вітченко // Вісник Національного університету оборони України – 1 (38). – 2014. – С. 20–25.

Долгоруков А. Метод case-study как современная технология профессионально-ориентированного обучения [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.evolkov.net/case/case.study.html

Збірник міні-кейсів з дисципліни «Комунікативні процеси у навчанні» / [Л. О. Савенкова, В. М. Приходько, Л. А. Медвідь та ін.]; за заг. ред. Л. О. Савенкової, В. М. Приходько. – К. : КНЕУ, 2009. – 343 с.

Інтерактивні технології навчання. Посібник для викладачів ПТУ, коледжів та всіх тих, хто цікавиться застосуванням інтерактивних технологій у навчальному процесі задля його вдосконалення / [О. І. Пометун, Н. С. Побірченко, Г. І. Коберник, О. А Комар, Т. А. Торчинська]. – Умань-Київ, 2008. – 94 с.

Основы андрогоники: Учеб. пособ. / [И. А. Колесникова, А. Е. Марон, Е. П. Тонконогая и др.]; под ред. И. А. Колесниковой. – М. : «Академия», 2003. – 240 с.

Сисоєва С. О. Інтерактивні технології навчання дорослих: навчально-методичний посібник / С. О. Сисоєва. – К. : ВД «ЕКМО», 2011. – 324 с.

Ситуационный анализ, или Анатомия Кейс-метода / Под ред. д-ра социологических наук, профессора Сурмина Ю. П. – Киев : Центр инноваций и развития, 2002. – 286 с.

Технології навчання у вищій військовій школі: теорія і практика: навч-метод. посіб.

[А. О. Вітченко, В. І. Осьодло, С. М. Салкуцан]; за заг. ред. професора В. М. Телелима. – К. : НУОУ ім. Івана Черняховського, 2016. – 272 с.

Черкасова И. И., Яркова Т. А. Интерактивная педагогика: учебно-методическое пособие / И. И. Черкасова, Т. А. Яркова. – СПб. : НОУ «Экспресс», 2012. – 190 с.

Published

2016-01-01

Issue

Section

Статті