PRINCIPLES OF EDUCATION CONTENT SELECTION IN THE CONTEXT OF FUNDAMENTALIZATION

Authors

  • Н. В. Захарчук кандидат педагогічних наук, доцент кафедри іноземних мов і прикладної лінгвістики Гуманітарного інституту Національного авіаційного університету

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.6.10199

Keywords:

content, organization of teaching, principles of selection of education content, fundamentalization, fundamentalization of education content

Abstract

The article considers one of the most important issues of the theory of education nowadays - the problem of selection of education content in secondary and higher education. The author analyzes outlined problem in the course of the current process of curriculum fundamentalization. The article aims to offer relevant principles of systematization and selection of education content, compliance with which will ensure optimal organization and conduct of educational work in fundamentalizational processes. The paper proposes the principles of selection of education content, to which the author adds orientation of education content on the functional use of the obtained knowledge (profile / professional knowledge orientation, their practical significance); implementation of education content selection taking into account fundamental nature of knowledge (the ability to acquire new knowledge from already obtained); modern character of knowledge, that meets the requirements of society and reflects the today’s situation; orientation of educational content on the formation of personal values

References

Бондар, В. І. Дидактика : Підручник для студентів вищих пед. навч. закл. [Текст] / В.І. Бондар. – К. : Либідь, 2005. – 264 с.

Гончаренко, С. У. Фундаменталізація освіти як дидактичний принцип [Текст] / С.У. Гончаренко // Шлях освіти. – 2008. – №1. – С. 2–6.

Данилов, М. О. Дидактика средней школы [Текст] / М.О. Данилов, М.М. Скаткин. – М., 1976. – 245 с.

Дидактика современной школы : Пособие для учителей [Текст] / [Б. С. Кобзарь, Г.Ф. Кумарина, Ю. А. Кусый и др.] ; Под ред. В. А. Онищука. – К. : Рад. шк., 1987. – 351 с.

Козловська, І. М. Проблеми дидактичної інтеграції: теоретичні основи [Текст] / І. М. Козловська // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 1998. – № 5. – С.177–182.

Краевский, В. В. Основы обучения. Дидактика и методика : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений [Текст] / В. В. Краевский, А. В. Хуторской. – М. : Издательский центр «Академия», 2007. – 352 с.

Махмутов, М. И. Вопросы интегративного потенциала дидактики [Текст] / М. И. Махмутов, Н. А. Артемьева // Проблемы интеграции процесса обучения в СПТУ: Сб. научн. тр. – М. : Изд-во АПН СССР, 1989. – С. 4–42.

Паламарчук, В. Ф. Взаємозв’язок навчання і розвитку учнів в аспекті реформи школи : Метод. лист для вчителів і керівників шкіл, гімназій, ліцеїв [Текст] / В. Ф. Паламарчук. – К. : Товариство «Знання» України, 2002. – 46 с.

Савченко, О. Я. Дидактика початкової школи [Текст] / О. Я. Савченко. – К. : Генеза, 1999. – 366 с.

Issue

Section

Статті