METOD OF PROJECTS IN FOREIGN PEDAGOGICAL THEORY AND PRACTICE: HISTORICAL ASPECT
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.6.10195Keywords:
stages of the project method, historical aspects of the formation method of projects in foreign pedagogical theory and practice, project methodAbstract
The article deals with historical aspects of the project method formation in foreign pedagogical theory and practice, with emphasis on the stages of development of this method and refined periodization. In the article significant role of the project method in solving the problem of search and cognitive skills of students, forming their ability to construct their own knowledge, to see, formulate and solve a problem, that extends their abilities to achieve psychological maturity and promote successful entry into professional activities, is stressed. The author expresses his opinion that today the method of projects is one of promising methods of teaching, because it creates conditions for creative self-actualization of participants of educational process, increases their motivation to gain knowledge, contributes to the development of their intellectual abilitiesReferences
Вєтрова І. М. Розвиток альтернативної середньої освіти у США (друга половина ХХ століття) : автореф. Дис.. на здобуття наук. Ступеня канд.. пед.. наук.: спец. 13.00.01 « Загальна педагогіка та історія педагогіки» / І.М. Вєтрова. — Київ, 2008. — 20с.
Курицина В. Н. Метод проектов: вчера, сегодня, завтра // Образовательная технология как система, объединяющая теорию, практику и искусство. — Воронеж: ВГПУ, 2000. — С.59—63.
Локк Д. Мысли о воспитании // Хрестоматия по истории зарубежной педагогики. М.: Просвещение, 1981. С. 163-194.
Мельниченко Б. Метод проектів за рубежем: минуле і сучасне. // Метод проектів: традиції, перспективи, життєві результати. Практико зорієнтований збірник. – К. : Департамент, 2003. – С. 133−136.
Огієнко О. І. Тенденції розвитку проектної технології у зарубіжній педагогіці XX століття [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://khnu.km.ua/root/res/2-7001-15.pdf
Пеньковских Е. А. Метод проектов в отечественной и зарубежной педагогической теории и практике (на основе сравнительного анализа): автореф. … канд. пед. наук: 13 00 01/ Е.А.Пеньковских, Екатеринбург, 2007.– 28 с.
Стернберг В. Н. Теория и практика «метода проектов» в педагогике ХХ века: дис. … канд. пед. наук. 13.00.01/ Стернберг Вера Николаевна.– Владимир., 2002.–198 с.
Стернберг, В. Н.Теория и практика "метода проектов" в педагогике ХХ века / Стернберг В. Н. – автореферат к дисс. – Рязань, 2003. – [Электронный ресурс]:Режим доступа:http://nauka-pedagogika.com/pedagogika-13-00-01/dissertaciya-teoriya-i-praktika-metoda-proektov-v-pedagogike-xx-veka
Шихваргер, Ю. Г.Метод проектов в профессиональном обучении педагогов: монография / Ю. Г. Шихваргер. – Новосибирск: Изд. НГПУ, 2013. – 142 с. – С.14
Dewey J. Experience in Education. The latter works of J. Dewey. Carbondale: Southern Illinois University Press, 1938. Vol.13. – 64 p. S.56
Knoll M. The project method: Its vocational education origin and international development / M.Knoll // Journal of Industral Teacher Education.- 1997.-Vol.34/3 // http: scholar.lib.vt.edu/ejournals/JINE#34n3/Knoll.html
Knoll, M.: Europa - nicht Amerika. Zum Urschprung der Projektmethode in der Paedagogik, 1702-1875. In: Paedagogiche Rundschau 44 (1991), S. 41.58).
Milerski B. Pedagogika. Leksykon PWN / Bogusław Śliwerski, Bogusław Milerski. – Warszawa : Wyd. Naukowe PWN, 2000. – 284 s.
Frémy D., Frémy M. Quid 2005. Tout sur tout, tout de suite. – Paris: Laffont, 2005. – 2190 p.