Main stages of professional self-actualisation of teachers of higher educational establishment
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.5.10178Keywords:
professional self-actualization, self-management, stages of professional self-actualization, strategy of professional self-actualization of the teacher of higher educational establishment, teacher of higher educational establishmentAbstract
In the article the essence and importance of professional self-actualization process of the teacher of higher educational establishment are explained. The definition of professional self-actualization of the teacher of higher educational establishment is given by author. The main stages of self-actualization are proved to be: initial professional formation, professional adaptation, including three substages (beginning, advanced and complete adaptation) and further life-long self-actualization of the professional. The importance of self-management in the strategy of his professional self-actualization is stressed. The directions for further studies of the problem are definedReferences
Вахромов Е. Е. Самоактуализация и жизненный путь человека / Е. Е. Вахромов // Прикладная психология и психоанализ. – 2001. – № 4. – С. 39–47.
Вівчарик Т. П. Психологічні механізми самореалізації жінки (на прикладі жіночої молоді, включеної у творчу професійну діяльність): дис. ... канд. психол. наук: 19.00.01 / Т. П. Вівчарик / Чернівецький державний університет ім. Ю. Федьковича. – Чернівці, 2000. – 200 с.
Гасюк М.Б. Психологічні особливості самоактуалізації сучасної жінки: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.01 / Гасюк М. Б. / Прикарпатський університет імені Василя Стефаника. – Івано-Франківськ, 2002. – 200 с.
Кулешова О. В. Психологічні особливості особистісної самореалізації викладача вищого навчального закладу: дис. ... канд.. психол. наук: 19.00.07 / О.В. Кулешова / Національна академія
Державної прикордонної служби імені Б. Хмельницького. – Хмельницький, 2007. – 179 с.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность / А. Н. Леонтьев. – М. : Политиздат, 1975. – 304 с.
Чернявская Г. К. Личность: проблемы самореализации / Г. К. Чернявская // Соціально-политический журнал. – 1996. – № 4. – С. 134–143.
Абсалямова Я. В. Професійна адаптація молодих викладачів іноземної мови до роботи у вищих технічних навчальних закладах: дис. … кандидата пед. наук: 13.00.04 / Я. В. Абсалямова. – К., 2005. – 206 с.