Шляхи підвищення ефективності енергоустановок на базі авіаційних газотурбінних двигунів

Автор(и)

  • Larysa Volianska Національний авіаційний університет, Київ, Україна
  • Ivan Gvozdetskyi Національний авіаційний університет, Київ, Україна
  • Mohammad Fakhar Національний авіаційний університет, Київ, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18372/2310-5461.45.14581

Ключові слова:

газотурбінний двигун, термодинамічні властивості, регенератор теплоти, попереднє підігрівання палива, ефективність

Анотація

Щорічно у світі велика кількість авіаційних двигунів, які були спроектовані і виготовлені десять-двадцять років тому і які вичерпали свій льотний ресурс на повітряних суднах цивільної і військової авіації, знімаються з експлуатації через зниження їхньої експлуатаційної надійності. При цьому більша часина їхніх конструктивних вузлів і деталей ще мають значні запаси міцності і можуть бути використані у складі наземних установок різного призначення. Рівень параметрів робочого процесу, і перш за все, ступеня підвищення тиску повітря в компресорі та температури газу перед турбіною, є відносно малими, і тому коефіцієнти корисної дії таких двигунів відносно низькі, а відповідно до цього, паливна ефективність таких двигунів не відповідає сучасним вимогам.

Проблема підвищення паливної ефективності стаціонарних газотурбінних установок, створюваних на базі авіаційних двигунів, що вичерпали свій ресурс на повітряних суднах, є актуальною з кількох причин. З одного боку, вартість палива становить значну частку в експлуатаційних витратах підприємств, що їх використовують, і негативно впливає на економічні показники цих підприємств. З іншого боку, значні витрати палива обумовлюють утворення великої кількості продуктів згоряння , що викидається в атмосферу, забруднюючи її. Для вирішення цієї проблеми в статті пропонується удосконалення робочого процесу таких силових установок шляхом регенерації тепла, що міститься у вихлопних газах і попередній підігрів палива перед його подаванням в камеру згоряння.

Метою роботи є оцінка рівня спільного впливу регенерації тепла вихідних газів і ступеня попереднього підігрівання палива на паливну ефективність газотурбінних установок.

Як об’єкт дослідження було обрано газотурбінну установку, яка базується на використанні авіаційного турбовального двигуна, що відпрацював свій льотний ресурс , з доданим до нього подвійним теплообмінником для підігрівання стисненого в компресорі повітря перед його надходженням до камери згоряння і для попереднього підігрівання палива. Проведеними розрахунками показано, що спільний ефект від цих двох заходів може суттєво підвищувати внутрішній коефіцієнт корисної дії газотурбінної установки. При цьому розрахунки проводились з урахуванням зміни теплофізичних властивостей повітря в компресорі і продуктів згоряння зі зміною температури як реальних газів.

 

Біографії авторів

Larysa Volianska, Національний авіаційний університет, Київ, Україна

кандитат технічних наук, доцент, професор кафедри авіаційних двигунів

Ivan Gvozdetskyi, Національний авіаційний університет, Київ, Україна

кандитат технічних наук, доцент, професор кафедри авіаційних двигунів

Mohammad Fakhar, Національний авіаційний університет, Київ, Україна

магістр спеціальності «Енергетичне машинобудування»

Посилання

Гриценко Е. А. Данильченко В.П., Лукачев C.B., Резник В.Е., Цыбизов Ю.И. Конвертирование авиационных ГТД в газотурбинные установки наземного применения. Амира: СНЦ РАН, 2004. 266 c.

Кузнецов Н.Д., Резник В.Е., Данильченко В.П., Горелов Г.М., Орлов В.Н. Проблемы повышения эффективности авиационных двига¬телей, конвертируемых в газотурбинные установки наземного примене¬ния. Изв. вузов. Авиационная техника. 1993. №2. C. 36-44

Royce M.Р., Vyas Y.K., Yrevillion W.L. The external combustion steam injected gas turbine for cogeneration. Proc. В - th Jntersoc. Energy Convers. 1978. V.l. p. 860-865.

Gvozdetskyi I. I., Volianska L.G. Fakhar Mohammad. Gas Turbine Plant on the Basis of the Converted Aero Engine with Regeneration. Наукоємні технології. 2019. №2 (42). C. 270-279. DOI: 10.18372/2310-5461.42.13760

Ходус В. В. Регенеративный цикл ГТУ с рециркуляцией продуктов сгорания при высоком давлении. Теплоэнергегика. 2010. №2. С.7-11.

Аверьков И. С., Александров В.Ю., Арефьев К.Ю., Воронецкий А.В., Гуськов О.В., Прохоров А.Н., Яновский Л.С. Влияние полноты сгорани топлива на характеристики прямоточных воздушно-реактивных двигателей. Новая енергетика-Теплофизика высоких температур. 2016. Т. 54. Вип. 6. С. 939-940.

Yakimenko V. V., Volyanska L.G., Panin V.V., Gvozdetsky I.I. Thermodynamic and gas-dynamic calculations of aircraft turbine engines: Methodical guide for writing the course paper. Kyiv: NAU, 2003.

Exhaust gas heat exchanger United States Patent 9777680 B2 Filed: 09/26/2016 Published: 10/03/2017.

ISO 6976:1995 International Standard. Natural gas - Calculation of calorific value, density and relative density.

Амброжевич М.В., Шевченко М.А. Аналитическое определение истинной удельной изобарной теплоёмкости компонент воздуха и продуктов сгорания с учётом влияния температуры и давления и эффекта термической диссоциации. Авиационно-космическая техника и технология. 2019. № 1. С. 4–17.

Ривкин Л. Термодинамические свойства воздуха и продуктов сгорания топлив. Справочник. М.: Энергоатомоиздат, 1984. 105 с.

Шигапов А.Б., Силов И.Ю. Термодинамические свойства продуктов сгорания газообразных топлив ГТУ. Изв. вузов. Проблемы энергетики. 2008. № 7-8. C. 28- 34.

Померанцев В. В., Арефьев К. М. и др. Основы практической теории горения. Л.: Энергия, 1973. 264 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-04-30

Номер

Розділ

Транспорт, транспортні технології