Training quality assessment of information security specialists
DOI:
https://doi.org/10.18372/2225-5036.21.8318Keywords:
information security, educational process, professionals quality, quality indicatorsAbstract
Information security problems in recent years has become very urgent and important. Problems that are addressed in information security are so complex, multi-faceted and specific that a viable solution can be performed by a qualified high-level training. In this regard, there is a very important task to prepare such specialists. Therefore, the structuring of the most important aspects of the overall quality of teaching and methodological support of training in information security for the benefit of the state structures of Ukraine allows us to formulate ways to solve it from the standpoint of system analysis. International and national standards define three groups of indicators of the quality of information services: technical, economic and subjective. Using this approach, as a criterion for classification training and methodological support used method of measuring. In work proposed quality teaching indicators classification and methodological support includes: objective and subjective indicators. In this case, objective indicators consist of: unused, special and dual use. A subjective in turn - a performance of the first and second kind. And to those of the first kind are: completeness, adequacy, relevance, timeliness, and tolerance, and to those of the second kind: the importance and confidentiality. Subjective measures are considered within a certain time interval.References
ДСТУ ISO 9001 – 2001. Системи управління якості (ISO 9001 : 2000,ІДТ) – К. : Держстандарт України, 2001. – 23 с.
Корнєєва Л. Якість освітніх послуг з позицій міжнародних стандартів серії ISO 9000: 2000 / Л. Корнєєва, М. Сіницький // Освіта і управління. – Т.9, №1, 2006. – С. 87-90.
Европейская модель делового совершенства (efqm excellec mode) [электронный ресурс] – Режим доступа: http://quality.eup.ru/ MATERIALY10/efqm.htm
Рибальський О.В. Методологічне забезпе-чення системи підготовки спеціалістів з інфор-маційної безпеки / Рибальський О.В., Хорошко В.О., Шелест М.Є., Орєхова І.І. // Сучасна спеціальна техніка, №4, 2011. – С.23-30.
Лєнков С.В. Концептуальний і методо-логічні підходи до підготовки спеціалістів з інформаційної безпеки в Україні / Лєнков С.В., Орєхова І.І., Хорошко В.О. // Зб. Наук. Праць ВІКНУ ім. Т. Шевченка, Вип. №33, 2011. – С. 6-14.
Голубенко О.Л. Методичні засади викла-дання інформаційної безпеки у вищих навчальних закладах. Навчальний посібник / Голубенко О.Л., Головань С.М., Петров О.С., Хорошко В.О. – Луганськ: Вид. СНУ ім. В.Даля, 2008. – 112с.
Головань С.М. Напрямування системи знань фахівців із інформаційної безпеки /
Головань С.М., Хорошко В.О., Щербак Л.М. // Захист інформації, №1, 2009. – С. 99-103.
Дружиник Г.В. Система техника / Дружинин Г.В., Конторов Д.С. – М.: Радио и связь, 1985. – 200 с.
Ленков С.В. Методы и средства защиты информации. В 2-х томах / Ленков С.В., Перегудов Д.А., Хорошко В.А. – К.:Арий, 2008.
Лєнков С.В. Напрями формування системи знань фахівців захисту інформації з обмеженим доступом / Лєнков С.В., Головань С.М., Хорошко В.О., Щербак Л.М. // Вісник КНУ ім. Т. Шевченка. Військові спеціальні науки, Вип.20, 2008. – С. 40-44.
Головань С.М. Організація навчального процесу на курсах підвищення кваліфікації з інформаційної безпеки / Головань С.М. // Захист інформації, №4, 2002. – С. 71-76.