Докторська підготовка у вітчизняній вищій школі: досвід та перспективи європейського виміру

Автор(и)

  • Svitlana Holovko National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.72.12036

Ключові слова:

докторська підготовка, докторська підготовка в Національному авіаційному університеті, європейські стандарти підготовки докторів філософії, нормативно-правове забезпечення докторської підготовки в Україні, освітньо-наукові програми

Анотація

Мета: Розгортання докторської підготовки в Україні згідно з європейськими стандартами є об’єктивною умовою повноцінної інтеграції нашої держави до єдиного  освітньо-наукового простору. З метою забезпечення результативності цього процесу актуалізується необхідність досліджень європейського  досвіду та перших здобутків і труднощів у вітчизняній вищій школі, визначальних чинників, зокрема, стану та перспектив розвитку правового поля реалізації нової моделі. Методи: Для досягнення мети дослідження були використані загально- та конкретно-наукові (спеціальні) методи. Використання методів першої групи дало можливість окреслити  тенденції трансформації докторської підготовки в країнах Європи та  в Україні. За допомогою порівняльно-правового  методу проаналізовано особливості розвитку нормативно-правового поля докторської підготовки у вітчизняній вищій школі та визначено напрями його удосконалення. Результати: Визначено особливості розбудови докторської підготовки в європейському освітньому просторі та перспективи її запровадження у вітчизняній вищій освіті. Аргументовано сформованість правового поля докторської підготовки в України та окреслено шляхи його удосконалення. На прикладі Національного авіаційного університету, як одного з провідних науково-дослідницьких університетів, узагальнено перший досвід розгортання європейської моделі підготовки наукових кадрів. Обговорення: Однією з провідних тенденцій удосконалення докторської підготовки  стає питання забезпечення якості виконання освітньо-наукових програм доктора філософії, посилення автономності та відповідальності  аспірантів та наукових керівників, підвищення академічної та географічної мобільності науковців, збільшення фінансування наукових досліджень та підвищення їх інноваційності. У проекції цього питання на вітчизняну університетську освіту потребує дослідження проблема  методології докторської підготовки, спрямованої на особистість молодого науковця як провідного суб’єкта створення нового знання, імплементації та розвитку нормативно-правового забезпечення цього процесу.

Біографія автора

Svitlana Holovko, National Aviation University

Сandidate of Historical Sciences. Associate Professor.

Department of Theory and History of State and Law of Educational and Research Institute of Law, National Aviation University, Kyiv, Ukraine.

Education: National Aviation University, Kyiv, Ukraine (2006).

Research area: doctoral training, curricula, European standards for the training of Doctors of Philosophy, normative and legal support of doctoral training in Ukraine, legislation about education.

Посилання

Bitusikova, A. Reforming Doctoral Education in Europe, Academe [Electronic resource] Available at: http://www.aaup.org/ article / reforming-doctoral-education-europe # .U7nc0pR_t-A.

Doctoral Programs in Europe's Universities: achievements and challenges, Report prepared for European Universities and Ministers of Higher Education (2007). Brussels, 43 p.

Eggermont, J. General skills development in doctoral Available at: www.unico.ac.at/ upload/abstract_skillsdevelopment_wein_dec08.pdf.

Holovko, S. H. Historical and Legal Preconditions for Modernization of the System of Training Scientific Personnel in Ukraine. Scientific Papers of the National Aviation University. Series "Legal Bulletin. Aerospace and Law " (2017). No. 1 (42). P. 29-35.

Idrisov, D.I. Highest Certification Commission as a State Body for academic degrees awarding Available at: http://ekmair.ukma.edu.ua/ bitstream/handle/123456789/2042/Idrisov_Vyshcha_atestatsiina_komisiia.pdf. – Title from the screen. – Title from the screen.

Nikolaev, Ye. How to design a modern system of Ph.D. studies in Ukraine? (2016). Kyiv, European information and research center, 48 p.

On approval of the National Qualifications Framework: CMU Resolution. Available at: http://zakon3.rada.gov.ua.

On approval of the list of branches of knowledge and specialties, which are taught for the higher education applicants: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of April 29, 2015 issue 266. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/266-2015.

On higher education: Law of Ukraine of 01.07.2014 № 1556-VII. Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show.

On the foundation of the National Agency for the Quality Assurance of Higher Education: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of April 15, 2015 No. 244 Available at: http: //zakon2.rada.gov.ua/laws/show/244-2015. – Title from the screen.

Rashkevych, Yu. M. Doctoral Studies in the European Higher Education. Available at: www.tempus.org.ua/en/national-team-here/372-doktorski-studiji-v-jevropejskomu-prostori-vishhoji-osviti.html. – Title from the screen.

Reheilo, I. Trends in doctoral training in the European educational environment. Comparative and pedagogical studios (2013). Issue. 2-3 (16-17).

Salzburg II recommendations European universities’ achievements since 2005 in implementing the Salzburg Principles. Available at: http://www.eua.be/Libraries/Publications_homepage_list/Salzburg_II_Recommendations. sflb.ashx.

Sysoeva, S. Training Doctors of Philosophy in Education: Experience of the Leading Universities of the World (2016). Native School magazine, Issue 5-6.

Talanova Zh. V. Doctoral studies in the world and Ukraine: a monograph (2010). Kyiv, Millennium, 476 p.

International Standard Classification of Education. ISCED 2011. (2012). Montreal, UNESCO-UIS, 85 p.

The procedure for teaching applicants for higher education for the degree of doctor of philosophy and doctor of sciences in higher educational bodies (scientific institutions): Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of March 23, 2016 No. 261. Available at: http: //zakon2.rada.gov.ua/laws/show/261-2016.

Опубліковано

02.11.2017

Як цитувати

Holovko, S. (2017). Докторська підготовка у вітчизняній вищій школі: досвід та перспективи європейського виміру. Вісник Національного авіаційного університету, 72(3), 142–150. https://doi.org/10.18372/2306-1472.72.12036

Номер

Розділ

Право