ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ПІДХОДІВ ДО ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФІЛОЛОГІВ У ТЕХНІЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ В УКРАЇНІ ТА УНІВЕРСИТЕТАХ ЗАРУБІЖЖЯ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.26.20181Ключові слова:
порівняльний аналіз, цифрова компетентність, інтердисциплінарність, цифрова трансформація освіти, освітня програма, підходи, лінгвістика, освіта, педагогіка, філологи, технічний університет, цифровізаціяАнотація
У статті представлено результати теоретичного й емпіричного аналізу підходів до формування цифрової компетентності майбутніх філологів у технічних університетах України та університетах зарубіжжя. Мета дослідження полягає у здійсненні порівняльного аналізу теоретичних засад і практичних аспектів цифрової складової в освітніх програмах гуманітарного спрямування в умовах цифрової трансформації освіти. Проведено систематизацію наукових джерел, освітніх стандартів і нормативних документів з акцентом на модель DigComp, DigCompEdu та їх адаптацію в українському освітньому середовищі. Окрему увагу приділено змістовому наповненню цифрових компонентів у програмах підготовки філологів, дидактичним принципам їх впровадження та ролі викладача у процесі цифровізації навчання. Емпіричне дослідження реалізоване у формі контент-аналізу освітніх програм філологічних спеціальностей у технічних університетах України (КПІ ім. І. Сікорського, ХАІ, КАІ) та провідних європейських ЗВО (University of Helsinki, TU Dresden, University of Warsaw). Результати. Виявлено суттєві розбіжності між підходами: українські університети демонструють фрагментарність, епізодичність і факультативність цифрових дисциплін, відсутність наскрізних цифрових траєкторій; натомість зарубіжні ЗВО забезпечують системну, міждисциплінарну інтеграцію цифрових компетентностей в освітній процес, використання цифрових платформ, інструментів і дослідницьких проєктів. Також встановлено відмінності у рівні цифрової підготовки викладачів і наявності інституційної підтримки цифрових освітніх ініціатив. Зроблено висновок, що ефективне формування цифрової компетентності майбутніх філологів вимагає оновлення освітньої стратегії, впровадження наскрізних цифрових курсів, розробки міждисциплінарних програм і підвищення цифрової кваліфікації викладачів відповідно до європейських рекомендацій.