THE SYNERGY OF EDUCATIONAL PROCESS SUBJECT ROLES AT HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN THE DISTANCE LEARNING SYSTEM

Authors

  • Ельвіра Василівна Лузік Національний авіаційний університет
  • Наталія Віталіївна Ладогубець Національний авіаційний університет
  • Ганна Василівна Селезень Відокремлений структурний підрозділ «Оптико-механічний фаховий коледж Київського національного університету імені Тараса Шевченка»

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.18.15482

Keywords:

distance education, professional education, interdisciplinary distance learning course

Abstract

Dynamic modernization of vocational education structure and content associated with the priority development of information learning systems with their focus on promoting the implementation of the lifelong learning concept; mobility of trainees; international cooperation, guided by the search for ways of constructing a personal learning trajectory as a factor in the success of each educational process subject in the created mobile information-educational environment which will provide spatial and temporal flexibility of the distance learning model in view of rigid and flexible feedback; its versatility for the world's educational systems, thus completing a leading continuous logistics of knowledge both in the proper volumes, in the right place and at the right time. The purpose of the study is to theoretically substantiate the effectiveness of the use of multimedia educational and methodological complex for distance learning in the formation of the mechanism of influence of feedback. Using the methods of structural-scientific, system-functional analysis of educational and information technologies and diagnostics, observation, questionnaires, surveys. During the pedagogical experiment the methods of multifactorial research of personality, the method of A. Lichins "Flexibility of thinking" were used; methods of diagnosing the level of development of reflexivity; method of determining the responsibility of M. Ostasheva to confirm the personal criterion for the formation of persistence in the study of purpose. The system-synergetic approach, founded on the cognitive model as a system forming the basis for creating the educational and information environment of a modern higher education institution by using a reflexive approach to develop progressive subject-subject relations, contributes to shaping the professional competence of educational process subjects, as well as forming their design-critical thinking, dynamic abilities, motivational striving for continuous education and self-perfection. Results. The effectiveness of using a multimedia educational and methodological complex for distance learning in an appropriate educational and information environment, proved by the process of conducting a pedagogical experiment with sufficient substantiating the mechanism of feedback impact, thus contributes to the development of scientific and practical guidelines at the theoretical, methodological and practical levels.

Conclusion. The synergy of teacher roles in the educational and information environment of distance multimedia educational and methodological complex in the process of distance learning, through the introduction of a reflective approach, helped to improve communication between teachers and students, giving the subject to personally form a holistic system of worldviews, behavioral and creative.In addition, the use of synergetic-reflexive approach in the educational process contributed to the formation of stable skills of self-education and tolerance for uncertainty, and the development of a critical attitude of students to the dominance of flexible forms of learning in choosing an individual educational trajectory

Author Biographies

Ельвіра Василівна Лузік, Національний авіаційний університет

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки та психології професійної освіти

Наталія Віталіївна Ладогубець, Національний авіаційний університет

кандидат педагогічних наук, доцент, декан факультету лінгвістики та соціальних комунікацій

Ганна Василівна Селезень, Відокремлений структурний підрозділ «Оптико-механічний фаховий коледж Київського національного університету імені Тараса Шевченка»

кандидат педагогічних наук, заступник директора з виховної роботи ВСП «ОМФК КНУ»

References

Атанов, Г., & Пустынникова, И. (2004). Обучение и искусственный интеллект, или основы современной дидактики высшей школы. Донецк: Издательство ДОУ, 504 с.

Бацуровська, І.(2013). Застосування технології дистанційного навчання у фаховій підготовці майбутніх інженерів в аграрних університетах: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Херсонський державний університет. Херсон, 21 с.

Григорчук, Т. (2010). Педагогічні засади проектування мультимедійного методичного комплексу з маркетингу для дистанційного навчання : автореферат дисертації кандидата педагогічних наук.: 13.00.04. Київ: Інститут вищої освіти АПН України, 20 с.

Євтух, М., Кулик, М., Лузік, Е., & Ільїна, Т. (2012). Математичне моделювання в психологічних та соціологічних дослідженнях: підручник. Київ. ТОВ «Інформаційні системи», 428 с.

Колесников, А., Лукьянов, Д., & Олех, Т. (2016) Разработка модели представления компетенций в проектах обучения. Електротехнічні та комп’ютерні системи, 23, 201-209.

Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/etks_2016_23_33.

Колесников, А. (2014). Формирование информационной среды университета для дистанционного обучения. Управління розвитком складних систем, 20, 21–26.

Колесніков, О., & Гогунський, В. (2012). Основні аспекти впровадження дистанційної освіти. Інформаційні технології в освіті, науці та виробництві, 1, 34-41.

Корбут, О. (2013). Дистанційне навчання: моделі, технології, перспективи. Матеріали науково-практичної конференції «Новітні освітні технології» КПІ. Режим доступу:http://confesp.fl.kpi.ua/ru/node/1123.

Мазурок, Т. (2011). Модель прогнозирования параметров управления индивидуализированным обучением. Управляющие системы и машины, 4, 64–71.

Оборський, Г., Гогунський, В., & Савельєва, О. (2011). Стандартизація і сертифікація процесів управління якістю освіти у вищому навчальному закладі. Одеський національний политехнічний університет, 1 (35), 251–255.

Растригин, Л., & Эренштейн, М. (1988). Адаптивное обучение с моделью обучаемого. Рига : Зинатне: 160 с.

Ручинська, Н. (2013). Формування готовності викладачів закладів післядипломної педагогічної освіти до використання технологій дистанційного навчання : автореферат дисертації кандидата педагогічних наук.: 13.00.04. Херсонський державний університет. Херсон, 20 с.

Самойленко, О. (2011). Моделі дистанційної освіти та основні етапи їх розвитку. Вісник післядипломної освіти, 5, 122-130. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vpo_2011_5_18.

Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (2006). Київ. Ленвіт, 36 с.

ISO/DIS 29990:2010. Learning services for nonformal education and training – Basic requirements for service providers. ISO: ISO/TK 232, 2009. – 1 p.

Luzik, E., Akmaldinova, O., & Tereminko, L. (2019). Developing Software Engineering Students’ Readiness for Professional Mobility through Blended Learning Advanced Education : scientific journal. Kyiv, Vol. 13, 103–111.

DOI: 10.20535/2410-8286.185230

Otto Peters, (1998). Concepts and Models of Open and Distance Learning. Режим доступу: http://www.c3l.uni-oldenburg.de/cde/found/peter98b.htm

Published

2021-06-01

Issue

Section

Статті