2024-03-28T10:38:26Z
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/oai
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/1170
2013-04-16T12:32:08Z
visnik:FIL
driver
PSYCHOLOGICAL AND ETHICAL ASPECTS OF THE INTERPRETATION PROCESS
Психологические и этические аспекты процесса устного перевода
Психологічні й етичні аспекти процесу усного перекладу
Sydoruk, G.I.
Specific psychological and ethical features of the interpretation activity, contributing to interpreting at the acceptable level, are considered. Linguistic abilities, the interpreter’s psychological features, knowing culture and ethics of interpretation and communication would be advantageous in creating his positive image and successful performance. Some recommendations on these subject matters are given. The interpreter should adequately estimate his linguistic and interpretation limitations and possibilities. Specific attention is paid to appearance, dressing, health issues, habits, and cultural differences, manifested in behavior. Apart from being aware of his rights and duties, interpreter should know his don’ts. All these issues are resolved at practical classes.
Рассмотрены специфические психологические и этические особенности профессии переводчика, способствующие выполнению перевода на приемлемом уровне. Лингвистические способности, особенности психики переводчика, знание культуры и этики перевода и общения способствуют созданию его положительного имиджа и успешной работе. Даны рекомендации относительно рассматриваемых вопросов, а именно: адекватная оценка лингвистических и переводческих возможностей и недостатков. Особое внимание уделено внешности, одежде, здоровью, привычкам, культурным различиям, присутствующим в поведении. Помимо знания прав и обязанностей, переводчику следует знать, что ему запрещено делать в процессе устного перевода. Все эти проблемы рассматриваются и решаются на практических занятиях.
Розглянуто специфічні психологічні й етичні особливості професії перекладача, що сприяють виконанню перекладу на прийнятному рівні. Лінгвістичні здібності, особливості психіки перекладача, знання культури й етики спілкування та перекладу сприяють створенню його позитивного іміджу та успішній роботі. Надано рекомендації відносно питань, що розглядаються, а саме: адекватна оцінка лінгвістичних та перекладацьких можливостей та недоліків. Особлива увага приділяється зовнішності, одягу, здоров’ю, звичкам, культурним відмінностям, присутнім в поведінці. Окрім знання прав й обов’язків, перекладачу слід знати те, що йому забороняється робити в процесі усного перекладу. Всі ці проблеми розглядаються і вирішуються на практичних заняттях.
National Aviation University
2005-02-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1170
10.18372/2306-1472.24.1170
Proceedings of National Aviation University; Vol. 24 No. 2 (2005); 174-177
Успехи авиакосмической техники; Том 24 № 2 (2005); 174-177
Вісник Національного авіаційного університету; Том 24 № 2 (2005); 174-177
eng
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1170/1155
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/1171
2013-04-16T12:32:08Z
visnik:FIL
driver
THE INTERRELATION BETWEEN THE ADEQUACY OF AVIATION TERMS TRANSLATION AND SAFETY OF FLIGHTS
Взаимосвязь между правильностью перевода авиационных терминов и безопасностью полетов
Взаємозв’язок між правильністю перекладу авіаційних термінів та безпекою польотів
Gilchenko, R.A.
The article considers the common aspects of aerospace terminology of Ukrainian language creation. Its author determines main ways of term-formation, ways of aerospace terminology enrichment as well as some objective difficulties of the corresponding terminological system in Ukraine. The article enlightens the issue of bilinguism of Ukrainian society, and the main requirements to be met in order to decrease the language problems related accidents rate. The author gives a recommendation for development of clear and monosemantic Ukrainian aviation terminology, its standards and English-Ukrainian dictionaries.
Рассмотрены общие проблемы авиакосмической терминосистемы украинского языка и взаимосвязь между надлежащим уровнем владения английским языком и безопасностью полетов в гражданской авиации. Определены основные трудности становления языка авиации и космонавтики на Украине. Проанализированы способы повышения безопасности полетов международной гражданской авиации путем внедрения однозначной украинской авиационной терминологии, соответствующих стандартов и переводных словарей.
Розглянуто загальні проблеми авіакосмічної терміносистеми української мови та взаємозв’язок між належним рівнем володіння англійською мовою і безпекою польотів у цивільній авіації. Визначено об’єктивні труднощі становлення мови авіації та космонавтики в Україні. Проаналізовано способи підвищення безпеки польотів міжнародної цивільної авіації через впровадження однозначної української авіаційної термінології, відповідних стандартів та перекладних словників.
National Aviation University
2005-02-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1171
10.18372/2306-1472.24.1171
Proceedings of National Aviation University; Vol. 24 No. 2 (2005); 184-188
Успехи авиакосмической техники; Том 24 № 2 (2005); 184-188
Вісник Національного авіаційного університету; Том 24 № 2 (2005); 184-188
eng
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1171/1156
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/1172
2013-04-16T12:32:08Z
visnik:FIL
driver
TRANSLATION PROBLEMS OF THE POSTMODERN LITERARY TEXT
Проблемы перевода постмодерного художественного текста
Проблеми перекладу постмодерного художнього тексту
Lashchenko, K.G.
The article reviews general problems of the postmodern fiction translation. The author discusses interrelation between required cognitive base of a translator, appropriate translation skills and excellent knowledge of native language on one hand, and adequate translation of postmodern fiction on the other hand. Translator’s difficulties generated by the literary work specifics are analyzed and summarized, and practical ways to curb with them are suggested.
Рассмотрены общие проблемы перевода специфического литературного произведения постмодерного периода, взаимосвязь между надлежащим уровнем когнитивной базы переводчика, владения им приемами перевода и знанием родного языка, с одной стороны, и адекватностью перевода, с другой. Определены объективные трудности воспроизведения постмодернистского текста при переводе. Предпринята попытка анализа и обобщения трудностей перевода, обусловленных жанром произведения, и показаны практические пути преодоления этих трудностей.
Розглянуто загальні проблеми перекладу специфічного літературного твору постмодерного періоду, взаємозв’язок між належним рівнем когнітивної бази перекладача, володінням ним прийомами перекладу та знанням рідної мови, з одного боку, та адекватністю перекладу художнього твору, з іншого. Визначено об’єктивні труднощі відтворення постмодерного тексту при перекладі. Зроблено спробу аналізу і узагальнення труднощів перекладу, породжених жанром твору, та показано практичні шляхи подолання цих труднощів.
National Aviation University
2005-02-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1172
10.18372/2306-1472.24.1172
Proceedings of National Aviation University; Vol. 24 No. 2 (2005); 178-183
Успехи авиакосмической техники; Том 24 № 2 (2005); 178-183
Вісник Національного авіаційного університету; Том 24 № 2 (2005); 178-183
eng
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1172/1157
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/1580
2013-04-16T10:57:21Z
visnik:FIL
driver
COMPREHENSIVE LEXICOGRAPHIC WORK ON COMMERCIAL AVIATION BUSINESS TERMINOLOGY
Многоаспектная лексикографическая работа на материале авиационной деловой терминологии
Багатоаспектна лексикографічна робота на матеріалі авіаційної ділової термінології
Akmaldinova, Oleksandra M.
Pysmenna, Olga O.
Considered are the theoretical and methodological aspects of the development of comprehensive lexicographic terminological referential editions as a result of fundamental classifying work “Business English in Aviation” (in two versions: English-Ukrainian and Ukrainian-English) to be used by aviation specialists for educational and practical purposes.
Рассмотрены теоретические и методологические аспекты разработки терминологических лексикографических справочных изданий, предназначенных для использования в учебном процессе и практической деятельности авиационных специалистов-менеджеров на базе созданного авторами тематического двуязычного англо-украинского и украинско-английского словаря "Business English in Aviation / Деловая терминология в авиации".
Розглянуто теоретичні та методологічні аспекти розробки термінологічних лексикографічних довідкових видань, призначених для використання в навчальному процесі та практичній діяльності авіаційних фахівців-менеджерів на базі створеного авторами тематичного двомовного англо-українського і українсько-англійського словника “Business English in Aviation / Ділова термінологія в авіації”.
National Aviation University
2008-02-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1580
10.18372/2306-1472.35.1580
Proceedings of National Aviation University; Vol. 35 No. 2 (2008); 115-118
Успехи авиакосмической техники; Том 35 № 2 (2008); 115-118
Вісник Національного авіаційного університету; Том 35 № 2 (2008); 115-118
eng
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1580/1568
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/5484
2015-05-18T10:45:22Z
visnik:FIL
driver
Usability evaluation of e-learning applications
Оценка юзабилити электронных средств учебного назначения
ОЦІНЮВАННЯ ЮЗАБІЛІТІ ЕЛЕКТРОННИХ ЗАСОБІВ НАВЧАЛЬНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ
Царик, О. Р.
e-learning applications
human-computer interaction
usability
usability evaluation methods
users
004.05
004.5(045)
методы оценки юзабилити
пользователи
человеко-компьютерное взаимодействие
электронные средства учебного назначения
юзабилити
004.05
004.5(045)
електронні засоби навчального призначення
користувачі
людино-комп’ютерна взаємодія
методи оцінки юзабіліті
юзабіліті
004.05
004.5(045)
Purpose is to justify the importance and the necessity of usability evaluation of e-learning applications. The method of study is definition of the concept of usability, analysis of existing methods and criteria for usability evaluation, as well as determining the parameters that are necessary to carry out the proper usability evaluation of e-learning applications. The basic methods for usability evaluating, as well as the criteria by which to conduct this assessment are determined. It is established that the assessment of usability of e-learning applications is an integral and important part of the development of life cycle of most tools and systems. Usability Evaluation enables the creation of e-learning systems that will be used to support its users, namely those who teach and those who learn. Development of appropriate methodologies for usability evaluating of e-learning is the key to creating effective, productive and high suitable educational systems.
Обоснована необходимость оценки юзабилити электронных средств учебного назначения. Определены понятие юзабилити, параметры, необходимые для проведения соответствующей оценки юзабилити электронных средств учебного назначения, основные методы оценки юзабилити, критерии, по которым нужно проводить эту оценку, составляющие юзабилити – техническая и дидактическая. Установлено, что оценка юзабилити электронных средств учебного назначения является неотъемлемой составляющей разработки жизненного цикла этих средств и систем. Показано, что оценка юзабилити дает возможность создания таких систем електронного обучения, которые будут направлены на поддержку своих пользователей, а именно того, кто обучает, и того, кто учится. Отмечено, что разработка соответствующей методики оценки юзабилити систем электронного обучения является ключом к созданию эффективных, продуктивных и «высокопригодных» обучающих систем.
Обґрунтувано необхідність оцінки юзабіліті електронних засобів навчального призначення. Визначено поняття юзабіліті, параметри, що необхідні для проведення відповідної оцінки юзабіліті електронних засобів навчального призначення, основні методи оцінки юзабіліті, критерії, за якими потрібно проводити цю оцінку, складові юзабіліті – технічна і дидактична. Установлено, що оцінка юзабіліті електронних засобів навчального призначення є невід’ємною і важливою складовою розробки життєвого циклу цих самих засобів і систем. Показано, що оцінка юзабіліті дає можливість створення таких систем електронного навчання, які будуть спрямовані на підтримку своїх користувачів, а саме того, хто навчає, і того, хто навчається. Зазначено, що розробка відповідної методики оцінки юзабіліті систем електронного навчання є ключем до створення ефективних, продуктивних і «високопридатних» навчальних систем.
National Aviation University
2013-05-29
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/5484
10.18372/2306-1472.55.5484
Proceedings of National Aviation University; Vol. 55 No. 2 (2013); 266-270
Успехи авиакосмической техники; Том 55 № 2 (2013); 266-270
Вісник Національного авіаційного університету; Том 55 № 2 (2013); 266-270
ukr
eng
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/5484/6191
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/5484/9175
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/8998
2021-02-25T21:45:28Z
visnik:FIL
driver
Methods of accounting engineer-psychological factors in preparing the operators for aviation complexes
Методы учета инженерно-психологических факторов при подготовке операторов авиационных комплексов
Методи обліку інженерно-психологічних факторів при підготовці операторів авіаційних комплексів
Казак, В. Н.
Казак, А. В.
УДК 159.9.37.01
УДК 159.9.37.01
УДК 159.9.37.01
Considered are the methods of accounting engineer-psychological factors in preparing the operators for aviation complexes. Worked up is the structure of person as individuality
Рассмотрены методы учета инженерно-психологических факторов при подготовке операторов авиационных комплексов. Разработана структура индивидуальности личности
Розглянуто методи обліку інженерно-психологічних факторов при підготовці операторів авіаційних комплексів. Розроблена структура індивідуальності особистості
National Aviation University
1999-05-12
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/8998
10.18372/2306-1472.2.8998
Proceedings of National Aviation University; Vol. 2 No. 1 (1999); 243-250
Успехи авиакосмической техники; Том 2 № 1 (1999); 243-250
Вісник Національного авіаційного університету; Том 2 № 1 (1999); 243-250
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/8998/11115
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/10445
2017-02-02T09:28:09Z
visnik:FIL
driver
SOCIOLINGUISTIC ASPECTS OF THE STUDY OF PECULIARITIES OF RADIO COMMUNICATION
Социолингвистические аспекты изучения особенностей радиообмена
Сoціолінгвістичні аспекти вивчення особливостей здійснення радіообміну
Pazyura, Nataliya
airmen
air traffic controller
aviation English
communication
pilot
radio phraseology
811.111.378
авиадиспетчер
авиационный английский язык
авиаперсонал
коммуникация
пилот
фразеология радиообмена
811.111.378
авіадиспетчер
авіаційна англійська мова
авіаперсонал
комунікація
пілот
фразеологія радіообміну
811.111.378
Purpose. Flight safety has always been in the center of attention of scientists and practitioners in aviation. That is why in the end of the last century the ICAO assembly recognized inadequate English proficiency among flight crews and controllers as a contributing factor in aviation accidents. It also directed the ICAO’s Air Navigation Commission (ANC) to strengthen the provisions for the use of English in aeronautical radiotelephony (air traffic communications) in Annex 1 - Personnel Licensing and Annex 10 – Aeronautical Telecommunications. Results. The article is devoted to the study of peculiarities of communication in aviation – radio communication between an air traffic controller and pilot, which is very important for promotion of flight safety. The author pays special attention to the study of social factors influencing the choice of certain lexical units and functional styles. Methods. For our research we used scientific general methods which are main ways of studying scientific sources, and comparative-historical method for synchronic comparison of event in the same region. Discussion. The factors that explain such linguistic choice during communication have been characterized. Similar and different features of professional radio communication and usual every day communication have been revealed. Some examples are given and explained according to specific professional activity.
Цель: Безопасность полетов всегда привлекала внимание ученых и практиков авиационной индустрии. В конце прошлого столетия Международная организация гражданской авиации признала недостаточный уровень владения английским языком членов экипажа и диспетчеров значительным фактором для создания аварийных ситуаций. Комиссия аэронавигации ИКАО усилила требования к уровню владения английским языком в время радиообмена между пилотом и диспетчером. Результаты: Статья посвящена изучению особенностей коммуникации в авиации – радиообмену между авиа диспетчером и пилотом, эффективность которой является одним из условий обеспечения безопасности полетов. Автор уделяет особое внимание изучению социальных факторов, влияющих на выбор определенных лексических единиц и функциональных стилей. Методы: Для исследования были использованы общенаучные методы для изучения научных материалов, а также метод сравнения для синхроничного изучения явления. Обсуждение: Охарактеризованы факторы, которые объясняют такой лексический выбор во время радиообмена Выявлены подобные и отличные черты между радиообменом и обычным повседневным общением. Автор приводит некоторые примеры и пояснения особенностей проведения радиообмена.
Мета: Безпека польотів завжди привертала увагу науковців та практиків авіаційної галузі всього світу. На прикінці 90 років минулого століття Міжнародна організація цивільної авіації визнала недостатній рівень володіння англійською мовою членів екіпажу та диспетчерів як важливий чинник багатьох небезпечних ситуацій у повітрі. Комісія аеронавігації ІСАО посилила вимоги щодо використання англійської мови у радіообміні між пілотом та диспетчером. Результати: Статтю присвячено дослідженню особливостей мовленнєвої комунікації в авіації - радіообміну між авіадиспетчером та пілотом, ефективність якої є однією з умов забезпечення безпеки польотів. Автор зосереджує увагу на вивченні соціальних факторів, яки впливають на використання певних лексичних одиниць мови та її функціональних стилів під час радіообміну. Методи: Для дослідження були використані загальнонаукові методи, які полягали у вивченні наукових джерел, а також порівняльно-історичний метод для синхронічного порівняння. Обговорення: Схарактеризовані чинники, які пояснюють відповідний мовний вибір під час такого професійного спілкування. Виявлені подібні та відмінні риси між професійною мовленнєвою комунікацію авіа диспетчер - пілот та звичним повсякденним спілкуванням. Наведені приклади радіо обміну та пояснення особливостей їхньої мовленнєвої комунікації.
National Aviation University
2016-06-21
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/10445
10.18372/2306-1472.67.10445
Proceedings of National Aviation University; Vol. 67 No. 2 (2016); 126-132
Успехи авиакосмической техники; Том 67 № 2 (2016); 126-132
Вісник Національного авіаційного університету; Том 67 № 2 (2016); 126-132
eng
ukr
rus
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/10445/13813
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/10445/13814
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/10445/13815
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/11933
2021-02-25T21:46:07Z
visnik:FIL
driver
Two cultures - one symbol
Две культуры - единый символ
Дві культури - єдиний символ
Shostak, O. G.
UDC [821.16 821.111 (73)]—98
УДК [821.16 821.111 (73)]—98
This paper is dedicated to the question of similarities in the approach to the multilevel symbolism in Slav and Native American cultures. Ambivalent symbol of the snake is analyzed in the frame of mythological thinking. At the end the author comes to the conclusion that elements of mythological thinking are still present in everyday life and influence human behavior levels
Рассмотрены проблеми многоуровневого символизма в фольклорно-мифологической традиции славян и коренных жителей Америки. Показано, что элементы фольклорно-мифологического мышления до сих пор присутствуют в современной жизни, проявляя себя на разных уровнях национальной культуры и повседневного поведения людей
Розглянуто проблеми багаторівневого символізму у фольклорно-міфологічній традиції слов’ян та корінних жителів Америки. Показано, що елементи фольклорно-міфологічного мислення існують у сьогоденні, проявляючи себе на різних рівнях національної культури та повсякденної поведінки людей
National Aviation University
2003-06-24
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/11933
10.18372/2306-1472.2.11933
Proceedings of National Aviation University; Vol. 17 No. 2 (2003); 126-129
Успехи авиакосмической техники; Том 17 № 2 (2003); 126-129
Вісник Національного авіаційного університету; Том 17 № 2 (2003); 126-129
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/11933/16000
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/11998
2021-02-25T21:46:08Z
visnik:FIL
driver
Керування ресурсами в системі експлуатації радіоелектронних засобів обслуговування повітряного руху
Мелкумян, В. Г.
УДК 629.735.085
Розглянуто деякі аспекти алгоритмічного забезпечення системи керування ресурсами при експлуатації радіоелектронних засобів обслуговування повітряного прямування
National Aviation University
2001-06-02
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/11998
10.18372/2306-1472.8.11998
Proceedings of National Aviation University; Vol. 8 No. 1 (2001); 177-179
Успехи авиакосмической техники; Том 8 № 1 (2001); 177-179
Вісник Національного авіаційного університету; Том 8 № 1 (2001); 177-179
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/11998/16068
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/11999
2021-02-25T21:46:08Z
visnik:FIL
driver
Особливості вегетативної регуля ції при пасивній ортостатичнш пробі у пілотів винищувальної авіації з початковими проявами недостатності кровопостачання мозку
Варус, В. І.
Ахаладзе, М. Г.
Прокопенко, І. Г.
Волинський, О. М.
Левіт, Й. Р.
Чуріна, О. Й.
УДК 613.693
57.081.23
519.23.001.57
Проведено дослідження мозкового кровотоку і вегетативної нервової системи у 34 пілотів з початковими проявами недостатності кровопостачання мозку. Вегетативні зміни у пілотів з такими проявами мали гіперсимпатиконічний характер, що призводило до підвищення тонусу мозкових судин і погіршення кровопостачання мозку. Тому своєчасне виявлення синдромів вегетативної дистонії із застосуванням спектрального аналізу варіативності ритму серця має важливе значення для профілактики ранніх форм порушення мозкового кровотоку
National Aviation University
2001-06-02
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/11999
10.18372/2306-1472.8.11999
Proceedings of National Aviation University; Vol. 8 No. 1 (2001); 180-185
Успехи авиакосмической техники; Том 8 № 1 (2001); 180-185
Вісник Національного авіаційного університету; Том 8 № 1 (2001); 180-185
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/11999/16069
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/12000
2021-02-25T21:46:08Z
visnik:FIL
driver
Инструменты регулирования процедур обеспечения безопасности авиации
Запорожец, А. И.
Ахмед, Хайдар Хосейн
УДК 543.27
Рассмотрены вопросы разработки и реализации программ обеспечения безопасности авиации, являющиеся ключевыми моментами в достижении всеобщих и концептуальных целей ее развития. Программы разрабатываются на международном (координируются ИКАО), национальном и локальном (в авиакомпании) уровнях
National Aviation University
2001-06-02
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/12000
10.18372/2306-1472.8.12000
Proceedings of National Aviation University; Vol. 8 No. 1 (2001); 186-189
Успехи авиакосмической техники; Том 8 № 1 (2001); 186-189
Вісник Національного авіаційного університету; Том 8 № 1 (2001); 186-189
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/12000/16070
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/12001
2021-02-25T21:46:08Z
visnik:FIL
driver
Обоснование методов оценки характеристик акустических экранов для снижения шума движущихся самолетов
Запорожец, А. И.
Токарев, В. И.
Шило, В. Ф.
УДК 629.7
534.2
Приведен алгоритм расчета эффективности экрана для снижения шума самолета на участках руления, разбега и пробега самолета по взлетнопосадочной полосе
National Aviation University
2001-06-02
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/12001
10.18372/2306-1472.8.12001
Proceedings of National Aviation University; Vol. 8 No. 1 (2001); 190-195
Успехи авиакосмической техники; Том 8 № 1 (2001); 190-195
Вісник Національного авіаційного університету; Том 8 № 1 (2001); 190-195
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/12001/16071
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/12002
2021-02-25T21:46:08Z
visnik:FIL
driver
Вплив бічного вітру на рух літака по злітно-посадковій смузі
Андрощук, Л. В.
Іващенко, Б. П.
УДК 656.7.08
Розглянуто рух літака по злітно-посадковій смузі в умовах різних навантажень. Розроблено математичну модель літака, що рухається по злітно-посадковій смузі в режимі зльоту або посадки, яка дозволяє описати таке явище, як викочування літака за межі злітно-посадкової смуги
National Aviation University
2001-06-02
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/12002
10.18372/2306-1472.8.12002
Proceedings of National Aviation University; Vol. 8 No. 1 (2001); 195-199
Успехи авиакосмической техники; Том 8 № 1 (2001); 195-199
Вісник Національного авіаційного університету; Том 8 № 1 (2001); 195-199
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/12002/16072
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/13166
2018-12-10T12:59:18Z
visnik:FIL
driver
ANALYSIS OF AERONAUTIC LANGUAGE INTERACTION
Анализ языкового взаимодействия в авиационном радиообмене
Аналіз мовної взаїмодії під час авіаційного радіообміну
Petrashchuk, Olena
aeronautical communication
aeronautical discourse
aviation phraseology
conversation analysis
human factor
plain English
авиационное общение
авиационная фразеология
анализ диалогического взаимодействия
дискурс радиообмена
разговорный английский
человеческий фактор
авіаційне спілкування
авіаційна фразеологія
аналіз діалогічної взаємодії
дискурс радіообміну
людський фактор
розмовна англійська
The departure point for the research is the statement that conversation analysis (CA) is aimed to uncover the tacit reasoning procedures as well as sociolinguistic competencies underlying the production and interpretation of talk in organized sequences of interaction [1]. It makes CA popular method in the effective discourse study. Considering aeronautical language interaction (ALI) at a macro level, it is obvious that the linguistic investigation of Aviation English should be done in the connective discourse developed by pilot and controller in the ‘ground-to-air’ talk. Therefore, CA might provide initial knowledge of the radiotelephony exchanges between pilot and controller in that specific context. The aim of this article is to look at CA as a method to describe conventional interactions in radiotelephony through prism of conversation features of general language conventions. To know more about conversation features of RLC can contribute to flight safety associated with language related human factor.
Точкой отправления для исследования является утверждение, что метод анализа диалогического взаимодействия участников разговора имеет целью раскрывать внутренние механизмы аргументации, а также социолингвистические компетенции, лежащие в основе образования и интерпретации сообщений участниками в их последовательности во время общения. Этот метод анализа приобрел популярность в исследованиях устного дискурса. Рассматривая языковое взаимодействие на макроуровне, становится очевидным, что лингвистическое исследование общения на английском языке при ведении радиообмена должно рассматриваться в целостном дискурсе, который образуется пилотом и диспетчером во время радиообмена «земля-воздух». Целью данной статьи является изучение диалогического взаимодействия участников радиообмена на английском языке путем сопоставления с типичными чертами разговора в обычных повседневных ситуациях. Больше знаний об образовании дискурса во время радиообмена будет способствовать лучшему пониманию влияния англоязычного человеческого фактора на безопасность полетов.
Точкою відправлення для дослідження є твердження, що метод аналізу діалогічної взаїмодії мовців під час розмови має на меті розкривати внутрішні механізми аргументації, а також соціолінгвістичні компетенції, що лежать в основі утворення та інтерпретації повідомлень тих, хто спілкується, в їхній послідовності під час взаємодії. Цей метод аналізу набув популярності у дослідженнях усного дискурсу. Розглядаючи мовну взаїмодію спілкування на макрорівні, стає очевидним, що лінгвістичне дослідження спілкування авіаційною англійською при веденні радіообміну має розглядатись у цілісному дискурсі, що утворюється пілотом і диспетчером під час радіообміну «земля-повітря». Метою даної статті є вивчення діалогічної взаїмодії учасників радіообміну англійською мовою шляхом співставлення з типовими рисами діалогічної взаємодії у звичайних повсякденних ситуаціях. Більше знань про утворення дискурсу під час радіообміну сприятиме кращому розумінню впливу англомовного людського фактору на безпеку польотів.
National Aviation University
2018-11-23
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13166
10.18372/2306-1472.76.13166
Proceedings of National Aviation University; Vol. 76 No. 3 (2018); 99-106
Успехи авиакосмической техники; Том 76 № 3 (2018); 99-106
Вісник Національного авіаційного університету; Том 76 № 3 (2018); 99-106
eng
rus
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13166/18343
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13166/18344
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13166/18345
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/13167
2018-12-10T13:13:26Z
visnik:FIL
driver
STEM APPROACH TO PHYSICS STUDY OF FUTURE ENGINES: STUDY OF THE PHENOMENA OF ELECTROMAGNETIC INDUCTION
STEM подход в обучении физики будущих инженеров: изучения явление электромагнитной индукции
STEM підхід у навчанні фізики майбутніх інженерів: вивчення явища електромагнітної індукції
Slipukhina, Iryna
Bovtruk, Alla
Mieniailov, Serhiy
Maximov, Serhiy
Kalenchenko, Volodymyr
computer-based system of physical experiment
digital measuring complex
general physics
electromagnetic induction
engineering method
STEM
scientific method
STM32
004.45
53
378.14
STEM
общая физика
электромагнитная индукция
научный метод
инженерный метод
компьютерно ориентированная система физического эксперимента
цифровой измерительный комплекс
STM32
004.45
53
378.14
STEM
загальна фізика
електромагнітна індукція
інженерний метод
комп’ютерно орієнтована система фізичного експерименту
науковий метод
цифровий вимірювальний комплекс
STM32
004.45
53
378.14
Formulation of the problem. Actuality of the introduction of the STEM approach during general physics study is determined by the need for the formation of competences for conducting practical-oriented research by students from the first year: scientific and engineering methods of understanding reality help future engineers to form the scientific and technological picture of the world. Analysis of research. The phenomenon of electromagnetic induction is a complex subject in the course of general physics; at the same time; it has wide practical application. A modern physical experiment is a universal means for future specialists to acquire relevant research competencies; a computer-oriented system of physical experiment effectively forms the general scientific and professional skills of future engineers. The purpose of the article was to study the didactic peculiarities of the use of scientific and engineering (STEM) research methods in the study of the phenomena of electromagnetic induction by the future engineers in the course of general physics. Methods. theoretical and empirical methods of scientific research are applied: methods of analysis and modeling; pedagogical experiment; observational and praximetric methods for determining the effectiveness; efficiency and practical suitability of the methodical system. Results and discussion. The study of the phenomenon of electromagnetic induction using the computer-oriented system of physical experiment demonstrates the stages of the scientific method of research; which begins with the formulation of the problem; the construction of theoretical models; continues with the hypothesis; followed by experimental verification; the processing of experimental data and their interpretation; the search for additional information; adjustment experiment; the advancement of new hypotheses and their subsequent verification. The STEM approach for the EMI study has been implemented in accordance with the engineering method of research. It was carried out through the design stages; which include: brainstorming; the introduction of methods for implementing the installation; the selection of materials; the creation of a prototype and its multiple testing. Conclusions. The application of different approaches oriented both to scientific research in the computer-based system of physical experiment and to the engineering method using STEM training shows practical applicability and effectiveness: implementation of this aim required the attraction and development of various levels of competencies starting from algorithmic actions to creative approach in the case of self-creation of an experimental installation. It is revealed that STEM is an engineering method in educational research by its content and purpose. Further development requires appropriate organizational and pedagogical conditions for the implementation of the methodical system for physics study of future engineers using STEM.
Постановка проблемы. Актуальность внедрения STEM подхода в изучении курса общей физики определяется необходимостью формирования компетенций проведения практико ориентированных исследований уже с младших курсов: научный и инженерный методы познания действительности формируют у будущих инженеров научную и технико-технологическую картины мира. Анализ предыдущих исследований. Явление электромагнитной индукции- комплексная и сложная тема курса общей физики; которая имеет широкое практическое применение. Современный натурный физический эксперимент является универсальным средством для приобретения будущими специалистами соответствующих исследовательских компетенций; компьютерно ориентированная система физического эксперимента эффективно формирует общенаучные и профессиональные навыки у будущих инженеров. Целью работы было исследование дидактических особенностей использования научного и инженерного (STEM) методов исследования в изучении будущими инженерами явления электромагнитной индукции в курсе общей физики. Методы: применены теоретические и эмпирические методы научного исследования: методы анализа и моделирования; педагогический эксперимент; обсервационные и праксиметрични методы для определения действенности; эффективности и практической пригодности методической системы. Результаты и дискуссия. Изучение явления электромагнитной индукции с использованием компьютерно ориентированной системы физического эксперимента демонстрирует этапы научного метода исследования; который начинается с формулировки проблемы; построения теоретических моделей; продолжается выдвижением гипотезы с последующей экспериментальной проверкой; обработкой экспериментальных данных; их интерпретацией; поиском дополнительной информации; корректировкой эксперимента; выдвижением новых гипотез и их последующей проверкой. STEM подход в исследовании ЭМИ был реализован в соответствии с нженерным методом исследования и осуществлялся через этапы проектирования; в которые входят: мозговой штурм; выдвижение способов реализации установки; подбор материалов; создание опытного образца и его многократное испытание. Выводы. Применение различных подходов; ориентированных как на научное исследование в рамках компьютерно ориентированной системы физического эксперимента; так и на инженерный метод с использованием STEM обучения обнаружили практическую пригодность; действенность и эффективность: реализация поставленной цели потребовала привлечения и развития разного уровня компетенций от алгоритмизированных действий до творческого подхода в случае самостоятельного создания экспериментальной установки. Выявлено; что по своему содержанию и целью STEM является инженерным методом в учебно-научном исследовании. Разработки и дальнейшего развития требуют организационно-педагогические условия реализации методической системы обучения физике будущих инженеров с использованием STEM.
Постановка проблеми. Актуальність впровадження STEM підходу у вивченні курсу загальної фізики визначається необхідністю формування компетенцій проведення практико орієнтованих досліджень вже з молодших курсів: науковий та інженерний методи пізнання дійсності формують у майбутніх інженерів наукову і техніко-технологічну картини світу. Аналіз попередніх досліджень. Явище електромагнітної індукції– комплексна і складна тема з курсу загальної фізики; яка водночас має широке практичне застосування. Сучасний натурний фізичний експеримент є універсальним засобом для набуття майбутніми фахівцями відповідних дослідницьких компетенцій; комп’ютерно орієнтована система фізичного експерименту ефективно формує загальнонаукові і професійні навички майбутніх інженерів. Метою роботи було дослідження дидактичних особливостей використання наукового та інженерного (STEM) методів дослідження у вивченні майбутніми інженерами явища електромагнітної індукції у курсі загальної фізики. Методи: застосовано теоретичні і емпіричні методи наукового дослідження: методи аналізу і моделювання; педагогічний експеримент; обсерваційні і праксиметричні методи для визначення дієвості; ефективності і практичної придатності методичної системи. Результати і дискусія. Вивчення явища електромагнітної індукції з використанням компютерно орієнтованої системи фізичного експерименту демонструє етапи наукового методу дослідження; який починається з формулювання проблеми; побудови теоретичних моделей; продовжується висуненням гіпотези з подальшою експериментальною перевіркою; опрацюванням експериментальних даних; їх інтерпретацією; пошуком додаткової інформації; коригуванням експерименту; висуненням нових гіпотез і їх подальшою перевіркою STEM підхід у дослідженні ЕМІ було реалізовано відповідно до інженерного методу дослідження здійснювалось через етапи проектування; до яких входять: мозковий штурм; висування способів реалізації установки; підбір матеріалів; створення дослідного зразка та його багаторазове випробування. Висновки.Застосування різних підходів; орієнтованих як на наукове дослідження у рамках компютерно орієнтованої системи фізичного експерименту; так і на інженерний метод з використанням STEM навчання виявили практичну придатність; дієвість та ефективність: реалізація поставленої мети потребувала залучення і розвитку різного рівня компетенцій від алгоритмізованих дій до творчого підходу у випадку самостійного створення експериментальної установки. Виявлено; що за своїм змістом і метою STEM є інженерним методом у навчально-науковому дослідженні. Розробки і подальшого розвитку потребують організаційно-педагогічні умови реалізації методичної системи навчання фізики майбутніх інженерів з використанням STEM.
National Aviation University
2018-11-23
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13167
10.18372/2306-1472.76.13167
Proceedings of National Aviation University; Vol. 76 No. 3 (2018); 107-116
Успехи авиакосмической техники; Том 76 № 3 (2018); 107-116
Вісник Національного авіаційного університету; Том 76 № 3 (2018); 107-116
eng
rus
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13167/18346
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13167/18347
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13167/18348
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/13169
2018-12-10T13:31:04Z
visnik:FIL
driver
A COMPETENCE APPROACH IMPLEMENTED IN TRAINING OF FUTURE PILOTS AT HIGHER EDUCATION MILITARY INSTITUTES TO APPLY PROFESSIONAL KNOWLEDGE INTO PRACTICE
Реализация компетентностного подхода в процессе подготовки будущих летчиков в нем до использования профессиональных знаний на практике
Реалізація компетентністного підходу в процесі підготовки майбутніх льотчиків у ввнз до використання професійних знань на практиці
Nevzorov, Roman
competence
competence approach
expertise
student pilot training
378.1
355.232.2
компетентенция
компетентность
компетентностный подход
курсант-летчик
профессиональная подготовка
378.1
355.232.2
компетентенція
компетентність
компетентнісний підхід
курсант-льотчик
професійна підготовка
378.1
355.232.2
Issue definition: The experience in student pilots’ training in the professional education system confirms that education goals and essence should be reconsidered. The purpose of the research is to substantiate organizational and pedagogical conditions of competency development in student pilots’ training. Materials and methods of the research: The research methodology is based on philosophical ideas about the unity of pilot’s personal and professional development; certain provisions of the information theory; principles of the theory and practice unity, democratization of military education. Methods of the research: theoretical; empirical; mathematical statistics. The results: The philosophical, scientific and psychological and pedagogical literature was analyzed in our research. Different approaches to understanding the competence approach and to understanding "competence" and "expertise" terms were clarified. These concepts are revealed not have a single definition or hierarchical component. The study of theoretical issues of the competence approach in pedagogy and the competence place in the pedagogical process has revealed that the competence approach is being intensively studied and serves as a basis for the educational process at higher military educational institutes. It is determined that the pedagogical process is based on the competence approach, involving development of different types of students’ competences. Pedagogical aspects of development of student pilots’ competence at HEMIs have been studied. It has been determined which teaching stages and steps of contribute to development of students’ competences at the military educational institutes of the Ukrainian Air Force. Conclusions: The idea of competence education is one of the responses of the education system to global transformations in the international community.
Постановка задачи. Опыт подготовки студентов-пилотов в системе профессионального образования подтверждает необходимость переосмысления целей и сути образования. Цель исследования – обоснование организационно-педагогических условий развития компетенций в обучении студентов-пилотов. Материалы и методы исследования. Методология исследования основана на философских представлениях о единстве личностного и профессионального развития летчиков; начальных позиций синергетики; отдельных положений теории информации; принципов теории и практики единства, демократизации военного образования. Методы исследования: теоретические; эмпирические; методы математической статистики. Результаты. В исследовании проанализирована философская, научная и психолого-педагогическая литература. Были разъяснены различные подходы к пониманию компетентностного подхода и к пониманию понятий "компетентность" и "экспертиза". Выявлено отсутствие единого определения этих понятий, а также иерархического компонента. Изучены теоретические вопросы компетентностного подхода в педагогике и места компетентности в педагогическом процессе. Показано, что компетентностный подход интенсивно изучается и служит основой учебного процесса в высших военных учебных заведениях. Определено, что педагогический процесс основан на компетентностном подходе, предполагающем развитие у студентов различных видов компетенций. Изучены педагогические аспекты развития компетенции будущих летчиков в ВВНЗ. Определено, какие этапы обучения способствуют развитию компетенций студентов в военно-учебных заведениях Военно-воздушных сил Украины. Выводы. Идея компетентностного образования является одним из ответов системы образования на глобальные преобразования в международном сообществе.
Постановка завдання. Досвід підготовки студентів-пілотів у системі професійної освіти підтверджує необхідність переосмислення цілей і суті освіти. Мета дослідження – обґрунтування організаційно-педагогічних умов розвитку компетенцій у навчанні студентів-льотчиків. Матеріали і методи дослідження. Методологія дослідження базується на філософських уявленнях про єдність особистісного і професійного розвитку льотчиків; початкових позицій синергетики; окремих положень теорії інформації; принципів теорії і практики єдності, демократизації освіти. Методи дослідження: теоретичні; емпіричні; методи математичної статистики. Результати. У дослідженні проаналізована філософська, наукова та психолого-педагогічна література. Були роз'яснені різні підходи до розуміння компетентнісного підходу до розуміння понять "компетентність" і "експертиза". Виявлено відсутність єдиного визначення цих понять, а також ієрархічного компонента. Вивчено теоретичні питання компетентнісного підходу в педагогіці і місця компетентності в педагогічному процесі. Показано, що компетентнісний підхід інтенсивно вивчається і служить основою навчального процесу у вищих військових навчальних закладах. Визначено, що педагогічний процес заснований на компетентісний підхід, що передбачає розвиток у студентів різних видів компетенцій. Вивчені педагогічні аспекти розвитку компетенції майбутніх льотчиків у ВВНЗ. Визначено, які етапи навчання сприяють розвитку компетенцій студентів у військово-навчальних закладах Військово-повітряних сил України. Висновки. Ідея компетентнісного освіти є одним з відповідей системи освіти на глобальні перетворення в міжнародному співтоваристві.
National Aviation University
2018-11-23
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13169
10.18372/2306-1472.76.13169
Proceedings of National Aviation University; Vol. 76 No. 3 (2018); 117-125
Успехи авиакосмической техники; Том 76 № 3 (2018); 117-125
Вісник Національного авіаційного університету; Том 76 № 3 (2018); 117-125
eng
rus
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13169/18349
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13169/18350
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13169/18351
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/13503
2019-04-02T13:49:23Z
visnik:FIL
driver
TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF THE AVIATION VOCABULARY
Тенденции развития авиационной лексики
Тенденції розвитку авіаційної лексики
Drobysheva, Natalia
term
terminology
aviation vocabulary
trends
nomenclature names
81'27
629.73
термин
терминология
обучение
профессиональная картина мира
номенклатурные наименования
81'27
629.73
термін
термінологія
навчання
професійна картина світу
номенклатурні найменування
81'27
629.73
The article considers modern trends in the development of the terminology of the aviation industry, which were formed under the influence of linguistic and non-linguistic mechanisms. The purpose is to identify and analyze the general trend and features of the formation and prospects for the development of the terminology of the aviation industry. The tasks are to study the specific features of the origin, nature and state of the terminology of the given area of knowledge, to study the structural and word-building composition, the ways and characteristics of education, the role of international words and the harmonization of terms and terminology, and the definition of the educational (didactic) function of terms and terminology and teaching students terminology. Methods: Analyzing special vocabulary, the cognitive approach and the general linguistic principles of anthropocentrism, expansionism, neofunctionalism and explantoriness were used. Conclusions: Aviation vocabulary develops along the lines of general trends in scientific and technical terminology. The development of the terminology of the industry goes towards the complication of its structure and semantics, its ordering and systemic nature. The general trend of the economy of linguistic means for the modern period is manifested in the aviation terminology in an effort to compress the form of the term, and the form of the nomenclature terms is the most economical means for naming specific objects of the industry (particular notions). The main directions, prospects and tendencies of qualitative and quantitative growth of terms and their educational significance are shown.
В статье рассматриваются современные тенденции развития терминологии авиационной отрасли, сложившиеся под влиянием языковых и неязыковых механизмов. Цель: Выявление и анализ общих тенденций и особенностей формирования и перспектив развития терминологии авиационной отрасли. Задачи: Исследование особенностей зарождения, характера и состояния терминологии данной области знания и деятельности, изучение структурного и словообразовательного состава, способов и особенностей образования, роли интернационализмов и гармонизации терминов и терминологии, определение учебной (дидактической) функции терминов и терминологии и терминологического обучения студентов. Методы исследования: При анализе специальной лексики использовались когнитивный подход и общелингвистические принципы антропоцентризма, экспансионизма, неофункционализма и экспланатарности. Выводы: Авиационная лексика развивается в русле общих тенденций научно-технических терминологий. Развитие терминологии отрасли идет в сторону усложнения ее состава и семантики, ее упорядочения и системности. Общая для современного периода тенденция экономии языковых средств проявляется в терминологии авиации в стремлении к сжатию формы термина, а форма номена является наиболее экономным средством для номинации конкретных объектов отрасли (частных понятий). Показаны основные направления, перспективы и тенденции качественного и количественного роста терминов и их учебная значимость.
У статті розглядаються сучасні тенденції розвитку термінології авіаційної галузі, що склалися під впливом мовних і немовних механізмів. Мета: Виявлення та аналіз загальних тенденцій і особливостей формування та перспектив розвитку термінології авіаційної галузі. Завдання: Дослідження особливостей зародження, характеру і стану термінології даної галузі знання і діяльності, вивчення структурного і словотвірного складу, способів і особливостей освіти, ролі інтернаціоналізмів і гармонізації термінів і термінології, визначення навчальної (дидактичної) функції термінів і термінології і термінологічного навчання студентів. Методи дослідження: При аналізі спеціальної лексики використовувалися когнітивний підхід і загальнолінгвістичні принципи антропоцентризму, експансіонізму, неофункционализму і експланатарності. Висновки: Авіаційна лексика розвивається в русі загальних тенденцій науково-технічних термінологій. Розвиток термінології галузі йде в бік ускладнення її складу і семантики, її впорядкування та системності. Загальна для сучасного періоду тенденція економії мовних засобів проявляється в термінології авіації в прагненні до стиснення форми терміна, а форма номена є найбільш економним засобом для номінації конкретних об'єктів галузі (окремих понять). Показані основні напрямки, перспективи та тенденції якісного і кількісного зростання термінів і їх навчальна значимість.
National Aviation University
2019-03-06
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13503
10.18372/2306-1472.77.13503
Proceedings of National Aviation University; Vol. 77 No. 4 (2018); 94-100
Успехи авиакосмической техники; Том 77 № 4 (2018); 94-100
Вісник Національного авіаційного університету; Том 77 № 4 (2018); 94-100
eng
rus
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13503/18974
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13503/18975
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13503/18976
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/13660
2019-06-26T13:34:55Z
visnik:FIL
driver
A STUDY OF COLLEGE ENGLISH MAJORS’ CRITICAL THINKING COMPETENCE IN USING INTERNET RESOURCES
Воспитание компетентности критического мышления во время роботы с Интернет ресурсами у будущих филологов
Виховання компетентності критичного мислення під час роботи з Інтернет ресурсами у майбутніх філологів
Wang, Jin-ba
critical thinking
English majors
online information
377.015.311
004.774
критическое мышление
будущие филологи
онлайн информация
377.015.311
004.774
критичне мислення
майбутні філологи
онлайн інформація
377.015.311
004.774
Since online information can be written by anyone and there is no quality control for them, it becomes our responsibility, as individuals, to judge what is right, wrong, immoral, illegal, biased or totally incorrect. This decision-making process is called critical thinking. The study involved 105 English students from a university in north China and aimed to investigate what kinds of critical thought processes were engaged when accessing and using online information. The results showed that there was a need for English majors to be more critical when using online information. Hence educators and learning institutions need to address this matter and guide the students properly in using the online information.
В статье рассматривается актуальный вопрос отсутствия контроля за качеством Интернет информации. С учетом данного аспекта, по мнению автора, ответственность за качество частично должна быть возложена на преподавателей и студентов. Внимание в статье сосредоточено на важных навыках – критическому мышлению в процессе принятия решений о качестве информации. В исследовании, которое было направлено на выявление особенностей процесса критического мышления во время работы студентов с Интернет информацией, принимали участие 105 студентов – будущих филологов одного из университетов Китая. Результаты свидетельствуют о необходимости более критического подхода к выбору информации будущими филологами. Автор пришел к выводу о важности повышенного внимания учебных заведений к этой проблеме и обеспечения сопровождающего контроля в вопросах использования Интернет ресурсов.
В статті розглядається актуальне питання відсутності контролю за якістю Інтернет інформації. З урахуванням цього аспекту, на думку автора, відповідальність за якістю частково має покладатися на викладачів та на студентів. Приділено увагу важливим навичкам - критичному мисленню у процесі прийняття рішень щодо якості інформації. В дослідженні приймали участь 105 студентів, майбутніх філологів університету Китаю, і було спрямовано на виявлення особливості процесу критичного мислення під час роботи студентів з Інтернет інформацією. Результати засвідчили необхідність у більш критичному підході до вибору інформації майбутніми філологами. Автор дійшов висновку щодо важливості підвищеної уваги навчальних закладів до цієї проблеми та здійснення супровідного контролю щодо використання Інтернет ресурсів
National Aviation University
2019-06-26
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13660
10.18372/2306-1472.1.13660
Proceedings of National Aviation University; Vol. 78 No. 1 (2019); 85-95
Успехи авиакосмической техники; Том 78 № 1 (2019); 85-95
Вісник Національного авіаційного університету; Том 78 № 1 (2019); 85-95
eng
rus
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13660/19211
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13660/19212
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13660/19213
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/13661
2019-06-26T13:34:55Z
visnik:FIL
driver
ASSESSMENT OF COLLABORATIVE SKILLS
Оценивание навыков совместной роботы у студентов
Оцінювання навичок співпраці студентів
Piniuta, Irina
collaboration
equality
participation
shareness
set of exercises
skills
37.035-057.87
совместная работа
равенство
участие
распределение
комплекс упражнений
умения
37.035-057.87
співпраця
рівність
участь
розподіл
комплекс вправ
вміння
37.035-057.87
The article deals with the assessment of the ways to develop collaborative skills. In the study, the students were suggested to do activities in teams using traditional practices and by means of Google Docs and Meeting Words web applications. Using the criteria of equality, participation and shareness the development of collaborative skills was assessed. The mixed research method which combined the survey of the students and the content analysis of students’ projects helped to reveal the effectiveness of using technology in the development of collaborative skills.
В статье рассматривается вопрос оценивания способов формирования навыков совместной работы у студентов. В исследовании студентам были предложены виды командной работы с использованием традиционных методов и Интернет приложений Google Docs and Meeting Words. Оценивание проводилось с использованием критериев равности, участия та распределения обязанностей. Комплекс исследовательских методов, который охватывает наблюдение за студентами и контент анализ студенческих проектов помог в выявлении эффективности использования данной методики в развитии умения совместной работы.
В статті розглядається питання оцінювання засобів розвитку навичок співпраці студентів. В дослідженні студентам запропоновані види командної діяльності з використанням традиційних методів навчання та Інтернет додатків Google Docs, Meeting Words. Оцінювання здійснювалось з використання критеріїв рівності, участі та розподілу відповідальності. Комплекс дослідницьких методів, що поєднав спостереження за студентами та контент аналіз студентських проектів допоміг у виявленні ефективності використання даної методики у розвитку вміння співпраці.
National Aviation University
2019-05-17
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13661
10.18372/2306-1472.1.13661
Proceedings of National Aviation University; Vol. 78 No. 1 (2019); 96-100
Успехи авиакосмической техники; Том 78 № 1 (2019); 96-100
Вісник Національного авіаційного університету; Том 78 № 1 (2019); 96-100
eng
rus
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13661/19214
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13661/19215
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13661/19216
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/14956
2020-11-04T11:06:03Z
visnik:FIL
driver
MATHEMATICAL MODEL OF AN EDUCATIONAL PROGRAM QUALITY ASSESSMENT
Математическая модель оценивания качества образовательной программы
Математична модель оцінювання якості освітньої програми
Khimicheva, Hanna
Volivach, Antonina
educational program
evaluation methods
higher education institutions
mathematical model
quality criteria
regression analysis
378.14
519.868
образовательная программа
методы оценивания
высшие учебные заведения
математическая модель
критерии качества
регрессионный анализ
378.14
519.868
освітня програма
методи оцінювання
заклади вищої освіти
математична модель
критерії якості
регресійний аналіз
378.14
519.868
The purpose of this article is to substantiate the methods, principles and approaches to building a mathematical model for quantitative assessment of the educational program quality functioning, regardless of the subject area and specialty for which it has been developed. Methods: The article analyzes sixty-five educational programs developed in accordance with thirty-five specialties within fourteen subject areas. These programs operate in forty-nine higher education institutions in different regions of Ukraine. An interval scale has been developed, which allowed translating the qualitative characteristics (criteria) of the educational program into quantitative ones. Using the regression analysis method and software product PRIAM (planning, regression and model analysis) a mathematical model has been built, that allows not only to assess the quality of the educational program in more accurate and reliable way, but also to determine the level and duration of its accreditation. Results: to quantify the educational program quality, a mathematical model has been developed and its statistical characteristics have been analyzed. Informativeness, adequacy, accuracy and stability have been determined, and the diagrams of criteria (regressors) mutual influence on the educational program quality have been built. Discussion: a linear regression model based on a qualimetric approach and TQM principles has been proposed. The use of regression analysis methods allowed to identify the criteria (regressors) mutual influence, determine their priority and quantify the educational program quality as a whole. This approach allows to reasonably choose the optimal number of criteria, their mutual influence and priority. This further allows to more reliably and accurately determine the level of educational program accreditation, which is relevant for each higher education institution.
Целью данной статьи является обоснование методов, принципов и подходов к построению математической модели для количественной оценки качества функционирования образовательной программы независимо от отрасли знаний и специальности, по которой она разработана. Методы: в статье проанализированы шестьдесят пять образовательных программ, которые разработаны по тридцати пяти специальностям в рамках четырнадцати отраслей знаний. Данные программы функционируют в сорока девяти высших учебных заведениях, которые расположены в разных регионах Украины. Разработана интервальная шкала, позволившая перевести качественные характеристики (критерии) образовательной программы в количественные. С помощью метода регрессионного анализа и программного продукта ПРИАМ (планирование, регрессия и анализ моделей) построена математическая модель, которая позволяет более точно и достоверно не только оценить качество функционирования образовательной программы, но и определить уровень и срок ее аккредитации. Результаты: для количественного оценивания качества функционирования образовательной программы разработана математическая модель и проведен анализ ее статистических характеристик. Определены, информативность, адекватность, точность и устойчивость, также построены графики взаимного влияния критериев (регрессоров) на качество образовательной программы. Обсуждения: предложена линейная регрессионная модель, в основу которой положен квалиметрический подход и принципы TQM. Применение методов регрессионного анализа позволило выявить взаимное влияние критериев (регрессоров), определить их приоритетность и количественно оценить качество функционирования образовательной программы в целом. Такой подход позволяет выявить оптимальное количество критериев, их взаимное влияние и приоритетность. В дальнейшем это позволяет более достоверно и точно определить уровень аккредитации образовательной программы, что актуально для каждого высшего учебного заведения
Метою даної статті є обґрунтування методів, принципів і підходів до побудови математичної моделі для кількісного оцінювання якості функціонування освітньої програми незалежно від галузі знань та спеціальності за якою вона розроблена. Методи: у статті проаналізовано шістдесят п’ять освітніх програм, які розроблені за тридцятьма п’ятьма спеціальностями в рамках чотирнадцяти галузей знань. Дані програми функціонують в сорока дев’яти закладах вищої освіти, які розташовані в різних регіонах України. Розроблено інтервальну шкалу, що дозволило перевести якісні характеристики (критерії) освітньої програми в кількісні. За допомогою методу регресійного аналізу та програмного продукту ПРІАМ (планування, регресія і аналіз моделей) побудовано математичну модель, яка дозволяє більш точно та достовірно не тільки оцінити якість функціонування освітньої програми, а й визначити рівень і термін її акредитації. Результати: для кількісного оцінювання якості функціонування освітньої програми розроблена математична модель та проведено аналіз її статистичних характеристик. Визначено інформативність, адекватність, точність і стійкість, та побудовано графіки взаємного впливу критеріїв (регресорів) на якість освітньої програми. Обговорювання: запропоновано лінійну регресійну модель, в основу якої покладено кваліметричний підхід і принципи TQM. Застосування методів регресійного аналізу дозволило виявити взаємний вплив критеріїв (регресорів), визначити їх пріоритетність та кількісно оцінити якість функціонування освітньої програми в цілому. Такий підхід дозволяє обґрунтовано вибрати оптимальну кількість критеріїв, їх взаємний вплив та пріоритетність. Це надалі дозволяє більш достовірно і точно визначити рівень акредитації освітньої програми, що є актуальним для кожного закладу вищої освіти.
National Aviation University
2020-10-21
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/14956
10.18372/2306-1472.84.14956
Proceedings of National Aviation University; Vol. 84 No. 3 (2020); 71-79
Успехи авиакосмической техники; Том 84 № 3 (2020); 71-79
Вісник Національного авіаційного університету; Том 84 № 3 (2020); 71-79
eng
rus
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/14956/21583
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/14956/21584
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/14956/21585
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/14957
2020-11-04T11:06:03Z
visnik:FIL
driver
THE IMPORTANCE OF TRANSPORT TECHNOLOGY PROFESSIONALS` TRAINING THROUGH THE PRISM OF THEIR STATUS IN THE UKRAINIAN LABOUR MARKET
Важность подготовки специалистов по транспортным технологиям исходя из статуса профессии на украинском рынке труда
Важливість підготовки фахівців з транспортних технологій з огляду на статус професії на українському ринку праці
Lebid, Iryna
education
transport technology
economic justification
workforce situation
number of workers
labour movement
average monthly salary
378.046-021.64
656.1/5
образование
транспортные технологии
экономическое обоснование
состояние рабочей силы
количество рабочих
движение кадров
среднемесячная заработная плата
378.046-021.64
656.1/5
освіта
транспортні технології
економічне обґрунтування
стан робочої сили
кількість робітників
рух кадрів
середньомісячна заробітна плата
378.046-021.64
656.1/5
The article is focused on the rationale behind transport technology professionals` training evaluating the current workforce situation in the market for transport and logistics services in Ukraine. The aim of the paper is to assess economic reasons for transport technology professionals` training through the analysis of these specialists` status in Ukraine`s labour market according to the following parameters: the average number of employees by the lines of business per quarter, workforce movement, the number of workers who were forcedly put on short time, full-time employees` average monthly wages in 2019. The methods used are the system-structural analysis, systematization, comparison and generalization of the relevant sources. The obtained results lie in the fact that in Ukraine there is a controversy between the actual needs of the economy for transport professionals, the economic potential the transport sector is characterized by, and the actual number of professionals, negative labour movement tendencies and low compensation received in the transport sector. The discussion points are centered around the reasons for this happening – the overall level of Ukraine`s economic development, a lack of interest in the field or a lack of awareness of prospects of the industry as well as transportation and logistics functions. A conclusion is made on a number of important steps to be taken to improve the situation.
Статья посвящена обоснованию важности подготовки специалистов по транспортным технологиям, учитывая оценку текущей ситуации с рабочей силой на рынке транспортных и логистических услуг в Украине. Целью статьи является оценка экономических причин подготовки специалистов по транспортным технологиям путем анализа статуса этих специалистов на рынке труда Украины по следующим параметрам: среднее количество работников по направлениям деятельности за квартал, движение кадров, количество работников, которые находились в условиях вынужденной неполной занятости, среднемесячная заработная плата штатных работников за 2019 год. Используются методы системно-структурного анализа, систематизации, сравнения и обобщения соответствующих источников. Полученные результаты заключаются в выявлении противоречий в Украине между фактическими потребностями экономики в профессионалах транспортной отрасли, экономическим потенциалом, которым характеризуется транспортный сектор, и фактическим количеством специалистов, негативными тенденциями движения рабочей силы и низким уровнем компенсации за трудовую деятельность в транспортном секторе. Дискуссия сосредоточена вокруг причин такого положения вещей – общего уровня экономического развития Украины, отсутствие интереса к отрасли или недостаточной осведомленности о ее перспективах. Сделан вывод о ряде важных шагов, которые следует предпринять для улучшения ситуации.
Стаття присвячена обґрунтуванню важливості підготовки фахівців з транспортних технологій з огляду на оцінку поточної ситуації з робочою силою на ринку транспортних та логістичних послуг в Україні. Метою статті є оцінка економічних причин підготовки фахівців транспортних технологій шляхом аналізу статусу цих фахівців на ринку праці України за такими параметрами: середня кількість працівників за напрямами діяльності за квартал, рух кадрів, кількість працівників, які перебували в умовах вимушеної неповної зайнятості, середньомісячна заробітна плата штатних працівників 2019 рік. Використовуються методи системно-структурного аналізу, систематизації, порівняння та узагальнення відповідних джерел. Отримані результати полягають у виявленні суперечностей в Україні між фактичними потребами економіки у професіоналах транспортної галузі, економічним потенціалом, яким характеризується транспортний сектор, та фактичною кількістю фахівців, негативними тенденціями руху робочої сили та низьким рівнем компенсації за трудову діяльність у транспортному сектор. Дискусія зосереджена навколо причин такого стану речей – загального рівня економічного розвитку України, відсутності інтересу до галузі чи недостатньої обізнаності щодо її перспектив. Зроблено висновок щодо ряду важливих кроків, які слід вжити для покращення ситуації.
National Aviation University
2020-10-21
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/14957
10.18372/2306-1472.84.14957
Proceedings of National Aviation University; Vol. 84 No. 3 (2020); 80-87
Успехи авиакосмической техники; Том 84 № 3 (2020); 80-87
Вісник Національного авіаційного університету; Том 84 № 3 (2020); 80-87
eng
rus
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/14957/21586
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/14957/21587
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/14957/21588