METHODOLOGY FOR ANALYSIS OF DECISION MAKING IN AIR NAVIGATION SYSTEM
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.48.51Abstract
Abstract. In the research of Air Navigation System as a complex socio-technical system the methodologyof analysis of human-operator's decision-making has been developed. The significance of individualpsychologicalfactors as well as the impact of socio-psychological factors on the professional activities of ahuman-operator during the flight situation development from normal to catastrophic were analyzed. On thebasis of the reflexive theory of bipolar choice the expected risks of decision-making by the Air NavigationSystem's operator influenced by external environment, previous experience and intentions were identified.The methods for analysis of decision-making by the human-operator of Air Navigation System usingstochastic networks have been developed.Keywords: Air Navigation System, bipolar choice, human operator, decision-making, expected risk, individualpsychologicalfactors, methodology of analysis, reflexive model, socio-psychological factors, stochastic network.References
Keating, C. B.; Fernandez, A. A.; Jacobs, D. A.;
Kauffmann, P. 2001. A methodology for analysis of
complex sociotechnical processes. Business Process
Management Journal. Iss: 1. Vol. 7: 33–50.
Bertsch, V.; Treitz, M.; Geldermann, J.; Rentz, O.
Sensitivity analyses in multi-attribute decision
support for off-site nuclear emergency and recovery
management. International Journal of Energy Sector
Management. Iss: 4. Vol. 1: 342–365.
Flueler T. 2006. Decision Making for Complex
Socio-Technical Systems: Robustness from Lessons
Learned in Long-Term Radioactive Waste Governance
(Environment & Policy). Springer. 392 p.
Энциклопедия безопасности авиации / Н. С.
Кулик, В. П. Харченко, М. Г. Луцкий и др. / под
ред. Н. С. Кулика. – Київ: Техніка, 2008. – 1000 с.
[Encyclopedia of aviation safety. N.S. Kylik,
V.P. Kharchenko, M.G. Lutskiy, et al. 2008. Editor
N.S. Kylik. Kyiv. Technology. 1000 p.] (іn Russian).
Человеческий фактор, управление и
организация // Международная организация
гражданской авиации: сб. // Circ. 247-AN/148. –
Канада, Монреаль, ICAO,1994. – Вып. 10. – 38 с.
[Human factor, operation and organization:
Collected material. International organization of civil
Фviation. Circ. 247-AN/148. Canada. Montreal.
ICAO. 1994. N 10 38 p.] (іn Russian).
Кросскультурные факторы и безопасность
полетов: сб. материалов по человеческому факто-
ру // Сirc. ІСАО 302-AN/175. – Канада, Монреаль,
ICAO, 2004. – № 16. – 52 с.
[Crossculture factors and safety of flights: Collected
materials of human factors. Сirc. ІСАО
-AN/175. Canada. Montreal. ICAO. 2004. N 16.
p.] (іn Russian).
Макаров, Р.Н.; Нидзий, Н.А.; Шишкин, Ж. К.
Психологические основы дидактики летного
обучения. – Москва: МАПЧАК, 2000. – 534 с.
[Makarov, R.N.; Nidziy, N.A.; Shishkin, G.K. 2000.
Psychological foundations of didactics in flight
education. Moscow. MAPCHAK. 534 p.] (іn Russian).
Харченко, В. П.; Шмельова, Т. Ф.; Сікірда, Ю. В.
Графоаналітичні моделі прийняття рішень
людиною-оператором аеронавігаційної системи //
Вісник НАУ. – 2011. – №1. – С. 5–17.
[Kharchenko, V.P.; Shmeleva, T.F.; Sikirda, Y.V.
The human operator's decision-making graphic
analytical models. Proceedings of NАU. N 1: 5–17.]
(іn Ukrainian).
Лефевр, В. А.; Адамс-Вебер, Дж. Функции
быстрой рефлексии в биполярном выборе //
Рефлексивные процессы и управление. – 2001. –
№1.– Июль-декабрь. – Т. 1. – С. 34–46.
[Lefevr, V.A.; Adams-Veber, J. 2001. Functions of
rapid reflection in bipolar choice. Reflection processes
and operations. N 1. July-December. T. 1: 34–46.]
(іn Russian).
Филлипс, Д.; Гарсиа-Диас, А. Методы
анализа сетей: пер. с англ. – Москва: Мир, 1984. –
с.
[Phillips, D.; Garcia-Dias, A. 1984. Fundamentals
of network analysis. Moscow. World: 496 p.]
(іn Russian).
Бєляєв, Ю.Б.; Шмельова, Т.Ф.; Сікірда, Ю.В.
Моделювання процесу прийняття рішень
оператором авіаційної ергатичної системи в
особливих випадках польоту // Автоматизація
виробничих процесів. – 2003. – №2 (17). –
С. 17–23.
[Belyaev, Y.B.; Shmeleva, T.F.; Sikirda, Y.V. 2003.
Modeling of decision-making by human-operator of
aviation system when a special occasion in Automation
of production processes. N 2 (17): P. 17–23.]
(in Ukrainian).
Рева О. М. Прийняття рішень шляхом
виявлення системи пріоритетів (переваг)
авіаспеціаліста: методичні вказівки. – Кіровоград,
– 18 с.
[Reva, A.N. 1996. Decision-making by detection of
system of priorities (advantages) by specialist:
methodological instructions. Kirovograd. 18 p.]
(іn Ukrainian).
Aviation Accident Statistics [Electronic
resource] / National Transportation Safety
Board. – Mode of access: www.ntsb.gov/aviation/
aviation.htm. – Last access: 2011. – Title from the
screen.
Саати, Т. Л. Элементы теории массового
обслуживания и ее приложения: 3-е изд. / пер. с
англ. – Москва: Книжный дом "ЛИБРОКОМ", 2010. –
с.
[Thomas L. Saati. 2010. Elements of queuing
theory. With applications. 3nd ed. Moscow. Bookshop
“LIBROCOM”. 520 p.] (іn Russian).