METHODOLOGY FOR ANALYSIS OF DECISION MAKING IN AIR NAVIGATION SYSTEM

Authors

  • Volodymyr Kharchenko
  • Tetyana Shmelova
  • Yuliya Sikirda

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.48.51

Abstract

Abstract. In the research of Air Navigation System as a complex socio-technical system the methodologyof analysis of human-operator's decision-making has been developed. The significance of individualpsychologicalfactors as well as the impact of socio-psychological factors on the professional activities of ahuman-operator during the flight situation development from normal to catastrophic were analyzed. On thebasis of the reflexive theory of bipolar choice the expected risks of decision-making by the Air NavigationSystem's operator influenced by external environment, previous experience and intentions were identified.The methods for analysis of decision-making by the human-operator of Air Navigation System usingstochastic networks have been developed.Keywords: Air Navigation System, bipolar choice, human operator, decision-making, expected risk, individualpsychologicalfactors, methodology of analysis, reflexive model, socio-psychological factors, stochastic network.

References

Keating, C. B.; Fernandez, A. A.; Jacobs, D. A.;

Kauffmann, P. 2001. A methodology for analysis of

complex sociotechnical processes. Business Process

Management Journal. Iss: 1. Vol. 7: 33–50.

Bertsch, V.; Treitz, M.; Geldermann, J.; Rentz, O.

Sensitivity analyses in multi-attribute decision

support for off-site nuclear emergency and recovery

management. International Journal of Energy Sector

Management. Iss: 4. Vol. 1: 342–365.

Flueler T. 2006. Decision Making for Complex

Socio-Technical Systems: Robustness from Lessons

Learned in Long-Term Radioactive Waste Governance

(Environment & Policy). Springer. 392 p.

Энциклопедия безопасности авиации / Н. С.

Кулик, В. П. Харченко, М. Г. Луцкий и др. / под

ред. Н. С. Кулика. – Київ: Техніка, 2008. – 1000 с.

[Encyclopedia of aviation safety. N.S. Kylik,

V.P. Kharchenko, M.G. Lutskiy, et al. 2008. Editor

N.S. Kylik. Kyiv. Technology. 1000 p.] (іn Russian).

Человеческий фактор, управление и

организация // Международная организация

гражданской авиации: сб. // Circ. 247-AN/148. –

Канада, Монреаль, ICAO,1994. – Вып. 10. – 38 с.

[Human factor, operation and organization:

Collected material. International organization of civil

Фviation. Circ. 247-AN/148. Canada. Montreal.

ICAO. 1994. N 10 38 p.] (іn Russian).

Кросскультурные факторы и безопасность

полетов: сб. материалов по человеческому факто-

ру // Сirc. ІСАО 302-AN/175. – Канада, Монреаль,

ICAO, 2004. – № 16. – 52 с.

[Crossculture factors and safety of flights: Collected

materials of human factors. Сirc. ІСАО

-AN/175. Canada. Montreal. ICAO. 2004. N 16.

p.] (іn Russian).

Макаров, Р.Н.; Нидзий, Н.А.; Шишкин, Ж. К.

Психологические основы дидактики летного

обучения. – Москва: МАПЧАК, 2000. – 534 с.

[Makarov, R.N.; Nidziy, N.A.; Shishkin, G.K. 2000.

Psychological foundations of didactics in flight

education. Moscow. MAPCHAK. 534 p.] (іn Russian).

Харченко, В. П.; Шмельова, Т. Ф.; Сікірда, Ю. В.

Графоаналітичні моделі прийняття рішень

людиною-оператором аеронавігаційної системи //

Вісник НАУ. – 2011. – №1. – С. 5–17.

[Kharchenko, V.P.; Shmeleva, T.F.; Sikirda, Y.V.

The human operator's decision-making graphic

analytical models. Proceedings of NАU. N 1: 5–17.]

(іn Ukrainian).

Лефевр, В. А.; Адамс-Вебер, Дж. Функции

быстрой рефлексии в биполярном выборе //

Рефлексивные процессы и управление. – 2001. –

№1.– Июль-декабрь. – Т. 1. – С. 34–46.

[Lefevr, V.A.; Adams-Veber, J. 2001. Functions of

rapid reflection in bipolar choice. Reflection processes

and operations. N 1. July-December. T. 1: 34–46.]

(іn Russian).

Филлипс, Д.; Гарсиа-Диас, А. Методы

анализа сетей: пер. с англ. – Москва: Мир, 1984. –

с.

[Phillips, D.; Garcia-Dias, A. 1984. Fundamentals

of network analysis. Moscow. World: 496 p.]

(іn Russian).

Бєляєв, Ю.Б.; Шмельова, Т.Ф.; Сікірда, Ю.В.

Моделювання процесу прийняття рішень

оператором авіаційної ергатичної системи в

особливих випадках польоту // Автоматизація

виробничих процесів. – 2003. – №2 (17). –

С. 17–23.

[Belyaev, Y.B.; Shmeleva, T.F.; Sikirda, Y.V. 2003.

Modeling of decision-making by human-operator of

aviation system when a special occasion in Automation

of production processes. N 2 (17): P. 17–23.]

(in Ukrainian).

Рева О. М. Прийняття рішень шляхом

виявлення системи пріоритетів (переваг)

авіаспеціаліста: методичні вказівки. – Кіровоград,

– 18 с.

[Reva, A.N. 1996. Decision-making by detection of

system of priorities (advantages) by specialist:

methodological instructions. Kirovograd. 18 p.]

(іn Ukrainian).

Aviation Accident Statistics [Electronic

resource] / National Transportation Safety

Board. – Mode of access: www.ntsb.gov/aviation/

aviation.htm. – Last access: 2011. – Title from the

screen.

Саати, Т. Л. Элементы теории массового

обслуживания и ее приложения: 3-е изд. / пер. с

англ. – Москва: Книжный дом "ЛИБРОКОМ", 2010. –

с.

[Thomas L. Saati. 2010. Elements of queuing

theory. With applications. 3nd ed. Moscow. Bookshop

“LIBROCOM”. 520 p.] (іn Russian).

Downloads

Published

02-04-2012

How to Cite

Kharchenko, V., Shmelova, T., & Sikirda, Y. (2012). METHODOLOGY FOR ANALYSIS OF DECISION MAKING IN AIR NAVIGATION SYSTEM. Proceedings of National Aviation University, 48(3), 85–94. https://doi.org/10.18372/2306-1472.48.51

Section

AEROSPACE SYSTEMS FOR MONITORING AND CONTROL

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>