FORMATION OF ENGLISH PROFICIENCY AS А SAFETY FACTOR
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.47.37Keywords:
concept of safety, еnglish language proficiency requirements for air traffic controllers and pilots, human factor, professional training of air traffic controllers and pilotsAbstract
The article devotes to the problem of formation English proficiency as concept of safety in respect to modern language proficiency requirements to pilots and air traffic controllers. The concept of safety has been defined as the result of management of some organizational processes with the aim of controlling risks, one of which we consider English language proficiency of pilots and air traffic controllers. The author gives the approaches to safety management and the statistics of air crashes in which insufficient English language proficiency played a role. Modern requirements to pilots and air traffic controllers demand searching for and applying new effective teaching technologiesReferences
Асріян В.Л. Формування спеціальних
умінь у майбутніх пілотів міжнародних авіа-
ліній на основі міжпредметних зв’язків тех-
нічних дисциплін : автореф. дис. на здобуття
наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02
«Теорія та методика навчання (технічні дис-
ципліни)» / В.Л. Асріян. – Х., 2007. – 18 с.
Doc 9859 – AN/474. Руководство по
управлению безопасностью полетов (РУБП) //
ICAO, 2009. – 318 c.
Doc 9683 – AN/950. Руководство по
обучению в области человеческого фактора //
ICAO, 1998. – 370 c.
Doc 9835 – AN/453. Manual on the Implementation
of ICAO Language Proficiency
Requirements // ICAO, 2004. – 149 p.
Cushing S. Fatal Words: Communication
Clashes and Aircraft Crashes / S. Cushing. –
Chicago: University of Chicago Press. – 1994. –
p.
Uplinger Sh. English-language Training
For Air Traffic Controllers Must Go Beyond
Basic ATC Vocabulary / Shanjn Uplinger //
Flight Safety Foundation Airport Operations. –
– Vol. 23, No. 5 – Р. 1–5.
Report on the Accident to Vnukovo
Airline’s Tupolev Tu-154M RA 85621 near
Svalbard Airport Longyear. – Norway, Aircraft
Accident Investigation Board. – 121 p. Режим
доступу: www.havarikommisjonen.no/ra-
-pdf?lcid=1033
Окончательный отчет Boeing 737-505
VP-BKO. – Межгосударственный авиацио-
нный комитет. Комиссия по расследованию
авиационных происшествий. – 168 с. Режим
доступу: http://www.mak.ru/russian/
investigations/2008/vp-bko_report.pdf
ПоліщукЮ.К. Дещо з досвіду роботи
викладача дисциплін метрологічного напря-
му в англомовному проекті національного
авіаційного університету / Ю.К. Поліщук //
Вісник НАУ. – 2008. – № 3. – С. 214 – 218.с.