Comparison of calculation methods of aviation gas-turbine engines turbine disc deformed state evaluation

Authors

  • О.Г. Кучер НАУ, кафедра авіаційних двигунів
  • В.В. Харитон НАУ, кафедра авіаційних двигунів

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.26.1254

Abstract

 High pressure turbine disc deformed state was calculated using some methods in two dimensional formulation including finite elements method. The main goal was to define the most optimal method for its future utilization in service life forecasting models of aviation gasturbine engines critical elements.

Author Biography

О.Г. Кучер, НАУ, кафедра авіаційних двигунів

д-р техн. наук

References

Сегерлинд Л. Применение метода конечных элементов: Пер. с англ. – М.: Мир, 1979. – 392 с.

Метод конечных элементов. Учеб. пособие для вузов / Под ред. П.М. Варвака. – К.: Вища шк. Голов. вид-во, 1981. – 176 с.

Харитон В.В. Порівняння кінцево-елементних моделей розрахунку диска турбіни авіаційного ГТД в дво та тривимірних інтерпретаціях // Наука та молодь: Зб. наук. пр. – К.: НАУ, 2005.

Басов К.А. ANSYS в примерах и задачах / Под общ. ред. Д.Г. Красковского. – М.: Компьютер Пресс, 2002. – 224 с.

Химушин Ф.Ф. Жаропрочные стали и сплавы: Справ. – М.: Металлургия, 1983. – 201 с.

Демьянушко И.В., Биргер И.А. Расчет на прочность вращающихся дисков. – М.: Машиностроение, 1978. – 278 с.

How to Cite

Кучер, О., & Харитон, В. (2005). Comparison of calculation methods of aviation gas-turbine engines turbine disc deformed state evaluation. Proceedings of National Aviation University, 26(4), 43–50. https://doi.org/10.18372/2306-1472.26.1254

Issue

Section

MODERN AVIATION AND SPACE TEHNOLOGY