The influence of longitudinal micro grooves on hydrodynamic friction drag of a plate
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.23.1119Abstract
Weight measurements in a water tunnel have shown that there exist a range of parameters of longitudinally fine-ribbed surface such that turbulent friction in flow over the surface is less than that over a smooth flat plane of the same projected area. Maximum drag reduction due to ribbing is up to 16%.
References
Eckert E.R., Irvine T.F.Ir. Flow in corners of passages with noncircular cross sections // Trans. ASME. – 1956. – Vol. 78. – №4. – Р. 709–718.
Becher E.V., Smith C.R. A combined visualisation – anemometry study of turbulent drag reducing mechanisms of triangular micro-groove surface modifications // AIAA. Pap. – 1985. – № 0548. – Р. 8.
Galaggher T.A., Thomas A.S.W. Turbulent boundary layer characteristics over streamvise grooves // AIAA Pap. – 1984. – № 2185. – Р. 9.
Уолш М.Д. Сопротивление пластины с продольными пазами и ребрами // Снижение вязкого трения. М.: Машиностроение. – 1984. – С. 189–206.
Walsh M.J., Weinstein L.M. Drag and heat transfer on surfaces with small longitudinal fins // AIAA Pap. – 1978. – № 1161. – Р. 11.
Walsh M.J. Turbulent boundary layers drag reduction using riblets // AIAA Pap. – 1982. – № 0169. – Р. 8.
Экспериментальное исследование влияния продольного оребрения на сопротивление тре-ния плоской пластины / Г.В. Енютин, Ю.А. Лашков, Н.В. Самойлова и др. // Изв. АН СССР. МЖГ. – 1987. – №2. – С. 140–145.
Park S.-R., Wallace J.M. Flow alteration and drag reduction by riblets in boundary layer // AIAA Journal. – 1994. – Vol. 32, №1. – Р. 31–38.
Белов И.А., Енютин Г.В., Литвинов В.М. Влияние продольного и поперечного оребрения плоской пластины на ламинарно-турбулентный переход // Учен. зап. ЦАГИ – 1994. – Т. 21. – №6 – С. 107–111.
Шлихтинг Г. Теория пограничного слоя. – М. : Наука, 1974. – 742 с.