2024-03-28T09:53:01Z
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/index/oai
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/1003
2013-04-16T13:12:30Z
visnik:PED
driver
Computerization of the process of the teaching to chemistries in high school
Компьютеризация процесса преподавания химии в высшей школе
КОМП’ЮТЕРИЗАЦІЯ ПРОЦЕСУ ВИКЛАДАННЯ ХІМІЇ У ВИЩІЙ ШКОЛІ
Іванов, С.В.
681.3
658.56
681.3
658.56
681.3
658.56
The article deals with the main chemistry teaching problems of the academic course. The problems and further developments of this course have been covered, with the computer information technology being used. The integration of the system of chemistry notions and computer information technology aids is presented.
Рассмотрены проблеми преподавания химии студентам высших учебных заведений. Показано, что решение этих проблем и дальнейшие разработки этого курса связаны с использованием компьютерных информационных технологий. Приведена возможная схема интеграции понятий химии и средств компьютерных информационных технологий.
Розглянуто проблеми викладання хімії студентам вищих навчальних закладів. Показано, що вирішення цих проблем та подальші розробки цього курсу пов’язані з використанням комп’ютерних інформаційних технологій. Наведено можливу схему інтеграції понять хімії та засобів комп’ютерних інформаційних технологій.
National Aviation University
2004-02-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1003
10.18372/2306-1472.20.1003
Proceedings of National Aviation University; Vol. 20 No. 2 (2004); 134-137
Успехи авиакосмической техники; Том 20 № 2 (2004); 134-137
Вісник Національного авіаційного університету; Том 20 № 2 (2004); 134-137
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1003/3651
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/1166
2013-04-16T12:32:08Z
visnik:PED
driver
HIGHER EDUCATION QUALITY ASSURANCE: CURRENT PRACTICE IN GREAT BRITAIN
Обеспечение качества высшего образования: современный английский опыт
Забезпечення якості вищої освіти: сучасний англійський досвід
Avshenyuk, N.M.
The article deals with an international problem of quality assurance in higher education. Despite the enormous growth in national quality assurance processes in Great Britain, serious doubts remain about their effectiveness in achieving lasting quality improvement. The paper suggests that the quality of students’ experience of higher education can more effectively be improved by combining educational development with quality assurance to create a more positive, not punitive approach. The concept of “quality development” is explained and mechanisms of this approach are described.
Рассмотрена международная проблема обеспечения качества высшего образования в условиях стремительно изменяющегося мира. В последние годы в Великобритании происходит существенное развитие процесса обеспечения качества высшего образования. Несмотря на очевидное улучшение качества образования в высших учебных заведениях страны, возникают сомнения относительно сохранения уровня достигнутых результатов. Обоснован новый для английской академической практики подход к решению этой проблемы, получивший название «процесс усовершенствования качества». Он рассматривается учеными и преподавателями Великобритании как процесс объединения мероприятий, направленных на усовершенствование образования и обеспечения его качества.
Розглянуто міжнародну проблему забезпечення якості вищої освіти в умовах сучасного стрімко змінного сус-пільства. Останніми роками у Великій Британії відбувається значне розгортання процесу забезпечення якості вищої освіти. Попри очевидне поліпшення якості освіти у вищих навчальних закладах країни, виникають сумніви щодо тривалого збереження рівня досягнутих результатів. Обґрунтовано новий для англійської академічної практики підхід до розв’язання цієї проблеми, який дістав назву „процес удосконалення якості”. Він розглядається науковцями і викладачами Великої Британії як процес поєднання заходів, спрямованих на удосконалення освіти і забезпечення її якості.
National Aviation University
2005-02-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1166
10.18372/2306-1472.24.1166
Proceedings of National Aviation University; Vol. 24 No. 2 (2005); 164-168
Успехи авиакосмической техники; Том 24 № 2 (2005); 164-168
Вісник Національного авіаційного університету; Том 24 № 2 (2005); 164-168
eng
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1166/1151
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/1167
2013-04-16T12:32:08Z
visnik:PED
driver
INTEGRATIVE COURSES AS A METHODOLOGICAL FOUNDATION IN THE SYSTEM OF CONTINUOUS EDUCATION OF THE TWENTY-FIRST CENTURY
Интегративные курсы как методологическая основа в системе непрерывного образования двадцать первого столетия
Інтегративні курси як методологічна основа в системі неперервної освіти двадцять першого століття
Luzik, E.V.
Akmaldinova, O.M.
Considered are the theoretical and methodological bases for the development of integrative courses as a holistic process of shaping specialists, both personally and professionally, that puts in place the conditions necessary for developing further their creative personality; with a level of creative potential marking all the stages of activity of the person, that retains his / her creative essence – the tendency to search and transform.
Рассмотрены теоретико-методологические основы формирования интегративных курсов как целостного процесса личностного и профессионального становления специалиста, обеспечивающие условия дальнейшего развития творческой личности. При этом уровень развития творческого потенциала сказывается на всех этапах активности личности, сберегая ее творческую сущность – поисково-преобразующую направленность.
Розглянуто теоретико-методологічні основи формування інтегративних курсів як цілісний процес особистісного і професійного становлення фахівця, що забезпечує умови подальшого розвитку творчої особистості. При цьому рівень розвитку творчого потенціалу позначається на всіх етапах активності особистості, зберігаючи її творчу суть – пошуково-перетворюючу спрямованість.
National Aviation University
2005-02-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1167
10.18372/2306-1472.24.1167
Proceedings of National Aviation University; Vol. 24 No. 2 (2005); 150-158
Успехи авиакосмической техники; Том 24 № 2 (2005); 150-158
Вісник Національного авіаційного університету; Том 24 № 2 (2005); 150-158
eng
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1167/1152
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/1168
2013-04-16T12:32:08Z
visnik:PED
driver
PEDAGOGIC ISSUES FOR TEACHING BUSINESS ENGLISH
Педагогические аспекты преподавания делового английского языка
Педагогічні аспекти викладання ділової англійської мови
Vakoulenko, T.A.
The article dwells upon pedagogical issues for teaching Business English. Considered are the peculiarities of BE syllabus, which depends on the learners’ needs; language proficiency and skills requirements for BE teachers, the balance of training time to be spent on input and output; feedback on learners’ performance, flexibility of the trainer etc.
Рассмотрены педагогические аспекты преподавания делового английского языка. Проанализированы особенности учебной программы курса, которая зависит от потребностей обучающихся. Особое внимание уделено требованиям к профессиональным знаниям и умениям преподавателя и отдельным аспектам преподавания делового английского языка.
Розглянуто педагогічні аспекти викладання ділової англійської мови. Проаналізовано особливості навчальної програми курсу, яка залежить від потреб тих, хто навчається. Особливу увагу приділено вимогам до професійних знань і умінь викладача та окремим аспектам викладання ділової англійської мови.
National Aviation University
2005-02-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1168
10.18372/2306-1472.24.1168
Proceedings of National Aviation University; Vol. 24 No. 2 (2005); 159-163
Успехи авиакосмической техники; Том 24 № 2 (2005); 159-163
Вісник Національного авіаційного університету; Том 24 № 2 (2005); 159-163
eng
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1168/1158
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/1169
2013-04-16T12:32:08Z
visnik:PED
driver
BRITISH AND AMERICAN EDUCATIONAL SYSTEMS APPLICATION IN UKRAINE
Внедрение опыта образовательных систем Великобритании и Соединенных Штатов Америки на Украине
Впровадження досвіду освітних систем Великої Британії та Сполучених Штатів Америки в Україні
Malina-Gilchenko, K.A.
Gilchenko, R.A.
Considered are the complex issues of reforms in the field of pre-school, school and higher education of Ukraine. Taking into consideration the modern educational tendencies and the desire of Ukraine for eurointegration, the authors of the article believe, that the future of the education of Ukraine is closely bound to the harmonious conjunction of the best traditions of classical Soviet and Ukrainian schools, and achievements of British and American educational models.
Рассмотрены комплексные вопросы реформирования системы дошкольного, среднего и высшего образования Украины. С учетом современных образовательных тенденций и евроинтеграционных устремлений нашей страны показано будущее образования Украины в гармоническом объединении лучших традиций классической украинской и советской школы и достижений британской и американской образовательных моделей.
Розглянуто комплексні питання реформування системи дошкільної, середньої та вищої освіти України. Враховуючи сучасні світові освітні тенденції та євроінтеграційні прагнення нашої країни, показано майбутнє освіти України у гармонійному поєднанні найкращих традицій класичної української і радянської школи та досягнень британської й американської освітніх моделей.
National Aviation University
2005-02-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1169
10.18372/2306-1472.24.1169
Proceedings of National Aviation University; Vol. 24 No. 2 (2005); 169-173
Успехи авиакосмической техники; Том 24 № 2 (2005); 169-173
Вісник Національного авіаційного університету; Том 24 № 2 (2005); 169-173
eng
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1169/1154
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/1292
2013-04-16T12:14:18Z
visnik:PED
driver
Key trends purposes of education in ukraine
Исследование тенденций развития целей образования в украине
ДОСЛІДЖЕННЯ ТЕНДЕНЦІЙ РОЗВИТКУ ЦІЛЕЙ ОСВІТИ В УКРАЇНІ
Кирда, А.Г.
The article is devoted to the analysis of purpose progressing in the education of Ukraine /the second half of the XX – beginning of the XXI century: from goal defining at the national level in plans and acts to the objective concretizing by secondary and higher schools. Major tendencies and stages of educational purpose evolution are determined and described.
Сделан анализ формирования и трансформации целей образования в педагогике Украины во второй половине ХХ – начале ХХІ ст.: от определения общих учебно-воспитательных целей на государственном уровне в законодательно-нормативных документах до конкретизации целей образования на уровне деятельности отдельных средних и высших учебных заведений. Определены и охарактеризованы основные тенденции и этапы эволюции целей образования.
Розроблено аналіз формування і трансформації цілей освіти в педагогіці України в другій половині ХХ – на початку ХХІ ст. від визначення загальних навчально-виховних цілей на державному рівні у законодавчо-нормативних документах до конкретизації цілей освіти на рівні діяльності окремих середніх і вищих навчальних закладів. Визначено й охарактеризовано провідні тенденції та етапи еволюції цілей освіти.
National Aviation University
2006-01-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1292
10.18372/2306-1472.27.1292
Proceedings of National Aviation University; Vol. 27 No. 1 (2006); 240-243
Успехи авиакосмической техники; Том 27 № 1 (2006); 240-243
Вісник Національного авіаційного університету; Том 27 № 1 (2006); 240-243
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1292/1276
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/1520
2013-04-16T11:02:34Z
visnik:PED
driver
Computer-aided training and testing
Автоматизация обучения и проверки знаний
АВТОМАТИЗАЦІЯ НАВЧАННЯ І ПЕРЕВІРКИ ЗНАНЬ
Русаловський, А.В.
Кот, Т.М.
Кошуков, О.В.
A range of tasks related to increasing efficiency of learning process and testing by means of information technologies and automation of those processes come under review in this article. Efficiency of learning and testing using traditional methods vs. analogous methods utilizing personal computers is compared. It is stated that utilizing computer enables to eliminate certain shortcomings of traditional learning and testing methods. Basic technological steps of learning and testing associated with using “Auto-Examinator” computer-based learning, testing software package are reviewed. Conclusions on benefits of use of computer-based learning and testing software for both teachers and students are drawn.
Рассмотрены способы повышения эффективности обучения и проверки знаний по автоматизации этих про-процессов с использованием информационных технологий. Сравнительно эффективность обучения и проверки знаний традиционным методом с аналогичными процессами во время использования компьютера. Определено, что его применение позволяет исключить некоторые недостатки традиционного метода обучения и проверки знаний. Сделаны выводы о преимуществах использования при обучении и проверке знаний компьютерных обучающих программ.
Розглянуто способи підвищення ефективності навчання і перевірки знань через автоматизацію цих процесів із використанням інформаційних технологій. Порівняно ефективність навчання і перевірки знань традиційним методом з аналогічними процесами під час використання комп’ютера. Визначено, що його застосування дозволяє виключити деякі недоліки традиційного методу навчання і перевірки знань. Зроблено висновки про переваги використання при навчанні і перевірці знань комп’ютерних навчальних програм.
National Aviation University
2007-03-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1520
10.18372/2306-1472.33.1520
Proceedings of National Aviation University; Vol. 33 No. 3-4 (2007); 174-177
Успехи авиакосмической техники; Том 33 № 3-4 (2007); 174-177
Вісник Національного авіаційного університету; Том 33 № 3-4 (2007); 174-177
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1520/1508
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/1581
2013-04-16T10:57:21Z
visnik:PED
driver
RESEARCH OF EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN PHYSICS STUDY APPLYING PSYCHOLOGIC-PEDAGOGICAL EXAMINATION METHODS
Исследование образовательной среды по изучению физики методами психолого-педагогической экспертизы
Дослідження освітнього середовища з вивчення фізики методами психолого-педагогічної експертизи
Slipukhina, Irina A.
Menyalov, Sergey М.
Maximov, Sergey L.
The method of examination is one of the most important elements in the algorithm of innovative educational environment creation. It enables to carry out monitoring and get the clearer picture of potential, directions and prospects of the environment development. The article contains some results and conclusions of such research carried out on one of the engineering faculties of National Aviation University.
Рассмотрен метод экспертизы - один из важнейших элементов в алгоритме создания инновационной образовательной среды. Он дает возможность осуществлять мониторинг и получать более ясное представление о потенциале, направления и перспективы развития последнего. Приведены результаты и выводы исследования, проведенного в Национальном авиационном университете.
Розглянуто метод експертизи – один з найважливіших елементів в алгоритмі створення інноваційного освітнього середовища. Він дає можливість здійснювати моніторинг і отримувати більш ясне уявлення про потенціал, напрямки і перспективи розвитку останнього. Наведено результати і висновки дослідження, проведеного в Національному авіаційному університеті.
National Aviation University
2008-02-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1581
10.18372/2306-1472.35.1581
Proceedings of National Aviation University; Vol. 35 No. 2 (2008); 119-122
Успехи авиакосмической техники; Том 35 № 2 (2008); 119-122
Вісник Національного авіаційного університету; Том 35 № 2 (2008); 119-122
eng
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1581/1569
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/1621
2013-04-15T10:54:59Z
visnik:PED
driver
Study of elements of higher mathematics in the school year
Изучение элементов высшей математики в школьном курсе
ВИВЧЕННЯ ЕЛЕМЕНТІВ ВИЩОЇ МАТЕМАТИКИ В ШКІЛЬНОМУ КУРСІ
Логвин, М.М.
Нестеренко, Л.І.
Закалашнюк, Д.К.
The article deals with the examples of combining of elements of higher Mathematics.
Рассмотрены примеры сочетания элементов математики школьного курса и высшей математике.
Розглянуто приклади поєднання елементів математики шкільного курсу і вищої математики.
National Aviation University
2008-03-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1621
10.18372/2306-1472.36.1621
Proceedings of National Aviation University; Vol. 36 No. 3 (2008); 209-213
Успехи авиакосмической техники; Том 36 № 3 (2008); 209-213
Вісник Національного авіаційного університету; Том 36 № 3 (2008); 209-213
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1621/1609
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/1622
2013-04-15T10:54:59Z
visnik:PED
driver
A bit of experience the teacher disciplines metrology directly in English draft National Aviation University
Немного опыта работы преподавателя дисциплин метрологического направления в англоязычном проекте национального авиационного университета
ДЕЩО З ДОСВІДУ РОБОТИ ВИКЛАДАЧА ДИСЦИПЛІН МЕТРОЛОГІЧНОГО НАПРЯМУ В АНГЛОМОВНОМУ ПРОЕКТІ НАЦІОНАЛЬНОГО АВІАЦІЙНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
Поліщук, Ю.К.
Some problems arising in transition to a teaching technical subject in English are considered. Recommendations to improve the educational process in English based on practical experience of teaching metrological disciplines are suggested.
Рассмотрены некоторые проблемы, возникающие в связи с переходом к преподаванию технических дисциплин на английском языке. Приведены рекомендации по совершенствованию англоязычного учебного процесса на практическом опыте преподавания метрологических дисциплин.
Розглянуто деякі проблеми, які виникають у зв’язку з переходом до викладання технічних дисциплін англійською мовою. Наведено рекомендації щодо удосконалення англомовного навчального процесу на практичному досвіді викладання метрологічних дисциплін.
National Aviation University
2008-03-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1622
10.18372/2306-1472.36.1622
Proceedings of National Aviation University; Vol. 36 No. 3 (2008); 214-218
Успехи авиакосмической техники; Том 36 № 3 (2008); 214-218
Вісник Національного авіаційного університету; Том 36 № 3 (2008); 214-218
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1622/1610
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/1737
2013-04-15T06:16:00Z
visnik:PED
driver
National policy in education in great britain and the united states
Национальная политика в области образования в Великобритании и США
НАЦІОНАЛЬНА ПОЛІТИКА В ГАЛУЗІ ОСВІТИ У ВЕЛИКОБРИТАНІЇ ТА США
Balatska, Natalia I.
Pysmenna, Olga O.
boarding schools
entrance tests
exam results
higher education
private schools
pupils students
range of subjects
secondary education
vocational guidance
The article deals with some pressing issues faced by high and highest schools in Great Britain and the USA. Considered are educational, organisational, financial, psychological problems and their social effects in the framework of general characteristics of new trends in education. Analysed are the latest publications in the press and some statistics are given.
Посвящен некоторым насущным проблемам, с которыми сталкивается средняя и высшая школа в Великобритании и США. Рассмотрены образовательные, организационные, финансовые, психологические проблемы и их социальное влияние в свете общих характеристик новых тенденций в образовании. Проанализированы последние публикации в англоязычной прессе и предоставлены некоторые статистические данные.
Присвячено деяким нагальним проблемам, з якими стикається середня і вища школа у Великій Британії та США. Розглянуто освітні, організаційні, фінансові, психологічні проблеми та їх соціальний вплив в світлі загальних характеристик нових тенденцій в освіті. Проаналізовано останні публікації в англомовній пресі та надано деякі статистичні дані.
National Aviation University
2009-02-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1737
10.18372/2306-1472.39.1737
Proceedings of National Aviation University; Vol. 39 No. 2 (2009); 184-189
Успехи авиакосмической техники; Том 39 № 2 (2009); 184-189
Вісник Національного авіаційного університету; Том 39 № 2 (2009); 184-189
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1737/1729
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/1897
2013-04-11T11:42:34Z
visnik:PED
driver
Pre-simulator training as a joint bridge between theory and practice
Дотренажерный этап – соединяющее звено теоретической и практической подготовки диспетчеров управления воздушным движением
ПЕРЕДТРЕНАЖЕРНИЙ ЕТАП – ЄДНАЛЬНА ЛАНКА ТЕОРЕТИЧНОЇ ТА ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ДИСПЕТЧЕРІВ КЕРУВАННЯ ПОВІТРЯНИМ РУХОМ
Петращук, О.П.
Рудас, С.І.
air traffic controller’s competencies
quality requirements
professional competency
professional training of air traffic controllers
simulator
компетенции диспетчера
профессиональная компетентность
профессиональная подготовка авиационного диспетчера
требования к подготовке диспетчера
тренажер
вимоги до підготовки диспетчера
компетенції диспетчера
професійна компетентність
професійна підготовка авіаційного диспетчера
тренажер
This article is about modern requirements for air traffic controllers’ qualification and its connection with the task to further to improve methods of their initial professional training. The improvement should be based on the latest approaches to provision of quality professional education.
Рассмотрены требования к уровню квалификации авиационного диспетчера. Обоснована целесообразность усовершенствования методов начальной профессиональной подготовки диспетчеров с учетом новых подходов к решению проблемы качественного профессионального образования.
Розглянуто вимоги до рівня кваліфікації авіаційного диспетчера. Обґрунтовано доцільність удосконалення методів початкової професійної підготовки диспетчерів з урахуванням новітніх підходів до вирішення проблеми якісної професійної освіти.
National Aviation University
2010-04-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1897
10.18372/2306-1472.45.1897
Proceedings of National Aviation University; Vol. 45 No. 4 (2010); 169-173
Успехи авиакосмической техники; Том 45 № 4 (2010); 169-173
Вісник Національного авіаційного університету; Том 45 № 4 (2010); 169-173
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1897/1889
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/1898
2013-04-11T11:42:35Z
visnik:PED
driver
The genesis of actualization of the competence approach in higher educational establishments
Генеза реализации компетентностного подхода в высшем учебном заведении
ҐЕНЕЗА РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ У ВИЩОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ
Приступа, В.В.
competence
competency
development
educational paradigm
компетентность
компетенция
образовательная парадигма
развитие
компетентність
компетенція
освітня парадигма
розвиток
The article is dedicated to the problem of competence approach development in higher education. The author points out the stages of competence approach development.
Рассмотрена проблема развития компетентностного подхода в высшем учебном заведении. Приведены этапы становления компетентностного подхода в образовании.
Розглянуто проблему розвитку компетентнісного підходу у вищому навчальному закладі. Наведено етапи становлення компетентнісного підходу в освіті.
National Aviation University
2010-04-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1898
10.18372/2306-1472.45.1898
Proceedings of National Aviation University; Vol. 45 No. 4 (2010); 174-178
Успехи авиакосмической техники; Том 45 № 4 (2010); 174-178
Вісник Національного авіаційного університету; Том 45 № 4 (2010); 174-178
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1898/1890
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/1899
2013-04-11T11:42:35Z
visnik:PED
driver
Human factor and its influence upon job-related aviation english communication
Mинимизация негативного влияния человеческого фактора специалистов аеронавигации на безопасность полетов при обучении авиационному английскому языку
МІНІМІЗАЦІЯ НЕГАТИВНОГО ВПЛИВУ ЛЮДСЬКОГО ФАКТОРА ФАХІВЦІВ АЕРОНАВІГАЦІЇ НА БЕЗПЕКУ ПОЛЬОТУ ПІД ЧАС НАВЧАННЯ АВІАЦІЙНІЙ АНГЛІЙСЬКІЙ МОВІ
Поворозник, К.О.
aeronavigation specialists
ICAO standards
human factor
flight safety
job-related aviation English
psycho-physiological characteristics
безопасность полетов
профессионально-ориентированный английский язык
психофизиологические особенности
специалисты аеронавигации
стандарты ІСАО
человеческий фактор
безпека польотів
людський фактор
професійно-орієнтована англійська мова
психофізіологічні характеристики
стандарти ІСАО
фахівці аеронавігації
The article's major issues are: human factor and its influence upon controller – pilot job-related communication.
Рассмотрены проблема минимизации негативного влияния человеческого фактора на безопасность полетов и ее лингвистическая составляющая при обучении специалистов аэронавигации профессиональному английскому языку.
Розглянуто проблему мінімізації негативного впливу людського фактору на безпеку польотів та її лінгвістичну складову під час навчання фахівців аеронавігації професійній англійській мові.
National Aviation University
2010-04-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1899
10.18372/2306-1472.45.1899
Proceedings of National Aviation University; Vol. 45 No. 4 (2010); 179-184
Успехи авиакосмической техники; Том 45 № 4 (2010); 179-184
Вісник Національного авіаційного університету; Том 45 № 4 (2010); 179-184
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1899/1891
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/1900
2013-04-11T11:42:35Z
visnik:PED
driver
Psychological aspects of the professional values system generating in pre-set aviation personnel
Психологические аспекты формирования системы профессиональных ценностей у будущих специалистов авиационной сферы
ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ПРОФЕСІЙНИХ ЦІННОСТЕЙ У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ АВІАЦІЙНОЇ ГАЛУЗІ
Денисюк, Л.М.
generating
pre-set aviation personnel
professional values system
будущие специалисты авиационной сферы
системы профессиональных ценностей
формирование
майбутні фахівці авіаційної галузі
система професійних цінностей
формування
The article pays attention on that fact the professional activity is stipulated by the values system. The paper looks at major problems related to the professional values system of the students generating. The author proposes some approaches to initiation of the conscious gaining of the professional values for their functioning on the actual performance level.
Показано, что профессиональная деятельность обуславливается системой цінностей. Рассмотрены психолого-педагогические вопросы формирования системы профессиональных ценностей студентов. Предложены подходы к инициированию осознанного принятия профессиональных ценностей и достижения их функционирования на уровне реального поведения.
Показано, що професійна діяльність обумовлюється системою цінностей. Розглянуто психолого-педагогічні проблеми формування системи професійних цінностей студентів. Запропоновано підходи до ініціювання усвідомленого прийняття професійних цінностей та досягнення їх функціонування на рівні реальної поведінки.
National Aviation University
2010-04-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1900
10.18372/2306-1472.45.1900
Proceedings of National Aviation University; Vol. 45 No. 4 (2010); 185-189
Успехи авиакосмической техники; Том 45 № 4 (2010); 185-189
Вісник Національного авіаційного університету; Том 45 № 4 (2010); 185-189
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1900/1892
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/5483
2015-05-18T10:45:22Z
visnik:PED
driver
Peculiarities of logical and methodological approaches to the qualifying paper development by ecologist and chemmytologist
Особенности логико-методологического подхода при написании квалификационной работы студентом-экологом и химмотологом
ОСОБЛИВОСТІ ЛОГІКО-МЕТОДОЛОГІЧНОГО ПІДХОДУ ПІД ЧАС ВИКОНАННЯ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТОМ-ЕКОЛОГОМ ТА ХІММОТОЛОГОМ
Павлюх, Л. І.
algorithm
methodological guide
qualifying paper
378.013
378.2
502-057.87 (045)
алгоритм
квалификационная работа
методика
378.013
378.2
502-057.87 (045)
алгоритм
кваліфікаційна робота
методика
378.013
378.2
502-057.87 (045)
Algorithm of the qualifying paper development is presented. Periodical publications on ecological and chemmytological directions are systematized
Приведен алгоритм написания квалификационной работы. Систематизированы периодические издания экологического и химмотологического направлений.
Запропоновано алгоритм написання кваліфікаційної роботи. Систематизовано періодичні видання екологічного та хіммотологічного напрямків.
National Aviation University
2013-05-29
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/5483
10.18372/2306-1472.55.5483
Proceedings of National Aviation University; Vol. 55 No. 2 (2013); 263-265
Успехи авиакосмической техники; Том 55 № 2 (2013); 263-265
Вісник Національного авіаційного університету; Том 55 № 2 (2013); 263-265
ukr
eng
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/5483/6190
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/5483/9174
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/5603
2014-01-21T20:44:15Z
visnik:PED
driver
AVIATION ENGLISH TEST DEVELOPMENT
Разработка теста по авиационному английскому языку
Розроблення тесту з авіаційної англійської мови
Petrashchuk, Olena
Aviation English
ICAO Rating scale
proficiency language test
TEAP
811.111
371.3(045)
авиационный английский язик
критериально-рейтинговая шкала ИКAO
определение уровня владения языком авиационным персоналом
тест по английскому языку для авиационного персонала
811.111
371.3(045)
авіаційна англійська мова
визначення рівня володіння англійською мовою авіаційним персоналом
критеріально-рейтингова шкала IКAO
тест з англійської мови для авіаційного персоналу
811.111
371.3(045)
The article highlights the English language test development for the purposes of English language proficiency assessment against the ICAO Rating scale. The procedure of the test construction is described on the example of the Test of English for Aviation Personnel developed in 2007 in Ukraine.
Рассмотрена проблема разработки теста по авиационному английскому языку для оценки владения английским языком в соответствии со шкалой ИКАО. Процедура построения теста описана на примере «Теста по английскому языку для авиационного персонала», разработанного в 2007 г. на Украине. Приведены цели проектирования и разработки теста. Установлена процедура оценки результатов как важная составляющая всей системы тестирования. Определены основные принципы реализации рейтингового процесса результатов тестирования авиационного персонала.
Висвітлено розроблення тесту з авіаційної англійської мови з метою оцінювання володіння англійською мовою відповідно до шкали ІКАО. Процедуру побудови тесту описано на прикладі «Тесту з англійської мови для авіаційного персоналу», розробленого в 2007 р. в Україні. Наведено цілі проектування й розроблення тесту. Процедуру оцінки результатів розглянуто як важливу складову всієї системи тестування. Визначено основні принципи реалізації рейтингового процесу результатів тестування авіаційного персоналу.
National Aviation University
2014-01-21
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/5603
10.18372/2306-1472.57.5603
Proceedings of National Aviation University; Vol. 57 No. 4 (2013); 155-160
Успехи авиакосмической техники; Том 57 № 4 (2013); 155-160
Вісник Національного авіаційного університету; Том 57 № 4 (2013); 155-160
eng
ukr
rus
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/5603/6364
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/5603/8374
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/5603/8375
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/5605
2014-01-21T20:44:15Z
visnik:PED
driver
VIP-PERSONNEL FOR TELECOMMUNICATIONS
VIP-персонал для телекоммуникаций
VIP-персонал для телекомунікацій
Yakovishin, Konstantin
computer science
designing
experts
modeling
programming
technology
telecommunication
telecommunication protocols
training
VIP
621.396.2
информатика
моделирование
обучение
программирование
проектирование
протоколы
специалисты
телекоммуникации
технология
VIP
621.396.2
інформатика
моделювання
навчання
програмування
проектування
протоколи
телекомунікації
технологія
фахівці
VIP
621.396.2
In the article the new nonconventional technology of preparation of the experts of high qualification for telecommunications is considered. The experience of teaching of discipline “Informatics” on Faculty of Telecommunication systems in National Aviation University is generalized. The following idea develops: the modern VІР-expert in telecommunications should know and be able to simulate telecommunication systems and protocols in systems of fast designing by methods of the Object- guided programming. In the article the new elements of new technology are considered – they are: the formation of knowledge and skills on modeling the telecommunication protocols, training is exclusively on the examples (projects), teaching of lectures by analogy to a method of descending designing. It is marked, that it is necessary to supplement the usual comments of the texts, photo and video from electronic lectures on a multimedia projector by start and performance of the simulating programs on the computer.
Рассмoтрена новая нетрадиционная технология подготовки специалистов высокой квалификации. Показано, что современный VІР-специалист по телекоммуникациям должен знать и уметь моделировать телекоммуникационные системы и протоколы в системах быстрого проектирования методами объектно-ориентированного программирования. Изложены новые элементы новой технологии обучения. Отмечено, что обычные комментарии текстов, фото и видео из электронных лекций на мультимедийном проекторе следует дополнять запуском и выполнением моделирующих программ на компьютере.
Розглянуто нову нетрадиційну технологію підготовки спеціалістів високої кваліфікації. Показано, що сучасний VІР-спеціаліст з телекомунікацій повинен знати та вміти моделювати телекомунікаційні системи та протоколи в системах швидкого проектування методами об’єктно-орієнтованого програмування. Викладено нові елементи нової технології навчання. Зазначено, що звичайні коментарі текстів, фото та відео з електронних лекцій на мультимедійному проекторі слід доповнювати запуском та виконанням моделюючих програм на комп’ютері.
National Aviation University
2014-01-21
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/5605
10.18372/2306-1472.57.5605
Proceedings of National Aviation University; Vol. 57 No. 4 (2013); 161-164
Успехи авиакосмической техники; Том 57 № 4 (2013); 161-164
Вісник Національного авіаційного університету; Том 57 № 4 (2013); 161-164
eng
ukr
rus
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/5605/6366
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/5605/8376
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/5605/8377
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/5608
2014-01-21T20:44:15Z
visnik:PED
driver
TRAINING OF FUTURE TEACHERS TO THE WORK IN PRIMARY SCHOOL IN RURAL AREA
Подготовка будущих учителей к работе в начальной школе сельской местности
Підготовка майбутніх учителів до роботи в початковій школі сільської місцевості
Onyshkiv, Zinoviy
primary school in rural area
training of future primary school teachers
378.14
начальная школа сельской местности
подготовка будущих учителей начальных классов
378.14
підготовка майбутніх учителів початкових класів
початкова школа сільської місцевості
378.14
This article outlines the main directions of research on primary education in rural areas. The results of studies on the preparation of teachers to the educational process in primary schools in rural areas in national educational research were analyzed
Рассмотрены основные направления исследования проблемы роботы начальной школы сельской местности. Сделан анализ результатов педагогических исследований проблемы подготовки будущих учителей к организации учебно-воспитательного процесса в начальной школе сельской местности.
Окреслено основні напрями дослідження проблеми роботи початкової школи сільської місцевості. Проаналізовано результати педагогічних досліджень проблеми підготовки майбутніх учителів до організації навчально-виховного процесу в початковій школі сільської місцевості.
National Aviation University
2014-01-21
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/5608
10.18372/2306-1472.57.5608
Proceedings of National Aviation University; Vol. 57 No. 4 (2013); 165-170
Успехи авиакосмической техники; Том 57 № 4 (2013); 165-170
Вісник Національного авіаційного університету; Том 57 № 4 (2013); 165-170
eng
ukr
rus
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/5608/6369
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/5608/8378
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/5608/8379
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/6699
2014-06-25T12:33:32Z
visnik:PED
driver
INTEGRATED APPROACH TO LANGUAGE TRAINING OF AIR TRAFFIC CONTROLLERS
Интегративный подход к языковой подготовке авиадиспетчеров
Інтегративний підхід до мовної підготовки авіадиспетчерів
Petrashchuk, Olena
air traffic control
language training of air traffic controller
oral speech skills
radiotelephony phraseology
simulator English language for aviation
811.111
371.3(045)
авиадиспетчерский симулятор
английский язык для авиации
устно-речевые умения
фразеология радиотелефонии
языковая подготовка авиадиспетчеров
811.111
371.3(045)
авіадиспетчерський стимулятор
англійська мова для авіації
мовна підготовка авіадиспетчерів
усно-мовленнєві вміння
фразеологія радіотелефонії
811.111
371.3(045)
The article deals with the issue of integrative approach to language training of air traffic controllers in air traffic control simulator. The integrative approach is viewed in terms of two elements of English communicative competency: oral speech skills (listening comprehension and speaking) and language of radiotelephony communication (radiotelephony phraseology and plain English in aviation context).
Освещена проблема интегративного подхода к языковой подготовке авиадиспетчеров в процессе обучения на авиадиспетчерском тренажере. Интегративный подход рассмотрен в терминах двух компонентов иноязычной коммуникативной компетентности: умения устной речи (аудирование и говорение) и язык ведения радиосвязи «земля-воздух» (фразеология радиообмена и простой английский в авиационном контексте).
Висвітлено проблему інтегративного підходу до мовної підготовки авіадиспетчерів у процесі навчання на авіадиспетчерському тренажері. Інтегративний підхід розглянуто в термінах двох складових іншомовної комунікативної компетентності: вміння усного мовлення (аудіювання та говоріння) та англійської мови радіозв’язку «земля-повітря» (фразеологія радіообміну та звичайна англійська в авіаційному контексті).
National Aviation University
2014-06-25
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/6699
10.18372/2306-1472.58.6699
Proceedings of National Aviation University; Vol. 58 No. 1 (2014); 84-89
Успехи авиакосмической техники; Том 58 № 1 (2014); 84-89
Вісник Національного авіаційного університету; Том 58 № 1 (2014); 84-89
eng
ukr
rus
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/6699/7478
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/6699/8303
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/6699/8304
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/6700
2014-06-25T12:33:32Z
visnik:PED
driver
SPEECH TACTICS IN MASS MEDIA DISCOURSE
Речевые тактики в масс-медийном дискурсе
Мовленнєві тактики в мас-медійному дискурсі
Kaptiurova, Olena
conversational move
interview
mass media discourse
speech initiative
speech tactics
talk show
811.111’42
интервью
масс-медийный дискурс
речевая инициатива
речевая тактика
речевой ход
ток-шоу
811.111’42
інтерв’ю
мас-медійний дискурс
мовленнєва ініціатива
мовленнєва тактика
мовленнєвий хід
ток-шоу
811.111’42
The article deals with the basic speech tactics used in mass media discourse. It has been stated that such tactics as contact establishment and speech interaction termination, yielding up initiative or its preserving are compulsory for the communicative situation of a talk show. Language personalities of television talk shows anchors and linguistic ways of the interview organisation are stressed. The material is amply illustrated with relevant examples.
На материале английского языка рассмотрены речевые тактики, используемые в масс-медийном дискурсе. Определено, что такие тактики, как установление контакта, завершение речевого взаимодействия, передача инициативы или ее сохранение, являются обязательными для коммуникативной ситуации ток-шоу. Значительное внимание уделено языковой личности интервьюера. Для иллюстрации приведены соответствующие примеры.
На матеріалі англійської мови розглянуто мовленнєві тактики, що використовуються в мас-медійному дискурсі. Виявлено, що такі тактики, як установлення контакту, завершення мовленнєвої взаємодії, передача ініціативи або її збереження, є обов’язковими для комунікативної ситуації ток-шоу. Значну увагу приділено мовній особистості інтерв’юера. Для ілюстрації наведено відповідні приклади.
National Aviation University
2014-06-25
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/6700
10.18372/2306-1472.58.6700
Proceedings of National Aviation University; Vol. 58 No. 1 (2014); 90-95
Успехи авиакосмической техники; Том 58 № 1 (2014); 90-95
Вісник Національного авіаційного університету; Том 58 № 1 (2014); 90-95
eng
ukr
rus
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/6700/7479
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/6700/8305
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/6700/8306
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/6701
2014-06-25T12:33:32Z
visnik:PED
driver
ROLE OF COMPUTER ORIENTED LABORATORY TRAINING COURSE IN PHYSICS FOR DEVELOPMENT OF KEY COMPETENCES OF FUTURE ENGINEERS
Роль компьютерно ориентированного лабораторного практикума по физике в формировании ключевых компетенций будущих инженеров
Роль комп’ютерно орієунтованого лабораторного практикуму з фізики у формуванні ключових компетенцій майбутніх інженерів
Slipukhina, Iryna
competence approach
flash book
laboratory practice
technological competence
378.147
53
004(015)
компетентностный подход
лабораторный практикум
технологические компетенции
флэш-тетрадь
378.147
53
004(015)
компетентісний підхід
лабораторний практикум
технологічні компетенції
флеш-зошит
378.147
53
004(015)
In the article the features of the core competencies, which are formed in the course study of Physics at the Technical University are described. Some features and examples of the use of computer-oriented laboratory work for the formation of technological competencies engineering students are highlighted. Definitely possible elements of interactive content notebook integrated with software analysis of the experimental data.
Проведен анализ общих предметных компетенций, входящих в состав технологической компетентности будущего инженера. Рассмотрены возможности компьютерно ориентированного лабораторного практикума для формирования технологического мышления студентов. Определены роль и особенности создания контента интерактивной тетради, интегрированной с программами анализа полученных экспериментальных данных.
Проведено аналіз загально предметних компетенцій, які входять до складу технологічної компетентності майбутнього інженера. Розглянуто можливості компютерно орієнтованого лабораторного практикуму для формування технологічного мислення студентів. Визначено роль і особливості створення контенту інтерактивного зошита, інтегрованого з програмами аналізу отриманих експериментальних даних.
National Aviation University
2014-06-25
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/6701
10.18372/2306-1472.58.6701
Proceedings of National Aviation University; Vol. 58 No. 1 (2014); 96-101
Успехи авиакосмической техники; Том 58 № 1 (2014); 96-101
Вісник Національного авіаційного університету; Том 58 № 1 (2014); 96-101
eng
ukr
rus
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/6701/7480
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/6701/8308
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/6701/8309
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/6877
2014-07-08T10:51:31Z
visnik:PED
driver
COMBINATION OF USABILITY EVALUATION OF E-LEARNING TOOLS AND ERGONOMIC EXPERTISE
Сочетание оценки юзабилити электронных средств учебного назначения и эргономической экспертизы
Поєднання оцінки юзабіліті електронних засобів навчання та ергономічної експертизи
Burov, Oleksandr
Tsarik, Oleksandra
e-learning tools
ergonomic criteria
ergonomic expertise
usability evaluation
usability evaluation method
004.05
004.5
331.101.1
331.103.22 (045)
методы оценки
оценка юзабилити
электронные средства обучения
эргономическая експертиза
эргономические критерии
юзабилити
004.05
004.5
331.101.1
331.103.22 (045)
електронні засоби навчання
ергономічна експертиза
ергономічні критерії
методи оцінки юзабіліті
оцінка юзабіліті
004.05
004.5
331.101.1
331.103.22 (045)
Usability has been a hot topic for many years, adding a new dimension when the World Wide Web was introduced and adopted. Many studies have been made on usability evaluation methods in many specific areas, however not so much in E-Learning systems. This study is a report of the latest results review obtained during the scientific research of the author. This is a report on the use of combined both usability evaluation method for E-learning systems and ergonomic expertise. The main purpose of the review is to draw a picture for further researcher who is going to look into the field of usability evaluation for E-Learning systems and its ergonomics.
Выполнен анализ оценки юзабилити электронных средств обучения и эргономической экспертизы. Дано определение понятию юзабилити систем электронного обучения. Приведены критерии, по которым нужно проводить оценку юзабилити и эргономическую экспертизу. Выбран метод оценки юзабилити. Доказана его пригодность в данном контексте. Проанализированы основные эргономические критерии. Описана необходимость эргономической экспертизы.
Проведено аналіз оцінки юзабіліті електронних засобів навчання та ергономічної експертизи. Дано визначення поняттю юзабіліті систем електронного навчання. Наведено критерії, за якими потрібно проводити оцінку юзабіліті та ергономічну експертизу. Обрано метод оцінки юзабіліті. Доведено його придатність у даному контексті. Проаналізовано основні ергономічні критерії. Описано необхідність ергономічної експертизи.
National Aviation University
2014-07-08
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/6877
10.18372/2306-1472.59.6877
Proceedings of National Aviation University; Vol. 59 No. 2 (2014); 136-140
Успехи авиакосмической техники; Том 59 № 2 (2014); 136-140
Вісник Національного авіаційного університету; Том 59 № 2 (2014); 136-140
eng
ukr
rus
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/6877/7691
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/6877/8267
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/6877/8268
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/8878
2015-09-24T10:20:24Z
visnik:PED
driver
RATIONALE FOR LINGUISTIC PROFILE OF AVIATION ENGLISH LANGUAGE TRAINING COURSE
Обоснование лингвистического профиля учебного курса по авиационному английскому языку
Обґрунтування лінгвістичного профілю навчального курсу з авіаційної англійської мови
Petrashchuk, Olena
Vasiukovych, Oksana
air traffic controller
aviation safety
flight crew
professional language competence
radiotelephony communication
spoken aviation english
standard ICAO phraseology
81′=111
629.73(045)
авиадиспетчер
авиационная безопасность
общение на английском
профессиональная лингвистическая компетенция
радиотелефонный обмен
разговорный авиационный английский
стандартная фразеологія
экипаж воздушного судна
81′=111
629.73(045)
авіадиспетчер
авіаційна безпека
екіпаж повітряного судна
професійна лінгвістична компетенція
радіотелефонний обмін
розмовна авіаційна англійська
спілкування англійською
стандартна фразеологія
81′=111
629.73(045)
The article deals with a new look at learning Aviation English to effectively conduct ‘from air-to-ground’ communication. The communication is based on both radiotelephony phraseology and plain English. The results of aviation oral discourse analysis linguistic profile research are presented in the article. The ratio of phraseology and plain English use identifies the twofold nature of the communication which should be taken into account while developing an English language training course for aviation personnel according to ICAO language requirements.
Статья посвящена проблеме нового подхода к курсу обучения авиационному английскому языку с целью подготовки к эффективному радиообмену «земля-воздух». Такой радиообмен осуществляется с использованием стандартной фразеологии и разговорного английского языка. В статье приводятся результаты исследования устного дискурса общения членов экипажа и авиадиспетчера. Удельный вес использования фразеологии и разговорного английского определяет двойственную природу этого вида общения, что необходимо учитывать при разработке учебного курса по английскому языку, предназначенного для языковой подготовки авиационных специалистов в соответствии с новыми требованиями ИКАО.
Статтю присвячено питанню нового підходу до курсу навчання авіаційної англійської мови з метою підготовки до ефективного спілкування в режимі «земля-повітря». Це спілкування здійснюється із застосуванням фразеології радіообміну та звичайної англійської мови. У статті представлено результати аналізу усного дискурсу цього радіообміну. Питома вага використання фразеології та звичайної мови під час ведення радіообміну визначає подвійну природу цього спілкування, що має бути враховано під час розроблення навчального курсу з англійської мови, призначеного для мовної підготовки авіаційних фахівців відповідно до нових вимог ІКАО.
National Aviation University
2015-09-17
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/8878
10.18372/2306-1472.63.8878
Proceedings of National Aviation University; Vol. 63 No. 2 (2015); 112-119
Успехи авиакосмической техники; Том 63 № 2 (2015); 112-119
Вісник Національного авіаційного університету; Том 63 № 2 (2015); 112-119
ukr
rus
eng
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/8878/10978
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/8878/10979
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/8878/10980
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/8879
2015-09-24T10:20:24Z
visnik:PED
driver
PROGRESSIVE IDEAS IN UPDATING TEACHER TRAINING IN DEVELOPED COUNTRIES
Прогрессивные идеи модернизации педагогического образования в развитых странах мира
Прогресивні ідеї у модернізації педагогічної освіти в розвинутих країнах світу
Pazyura, Nataliya
curriculum
life-long learning
pedagogical practice
professional education
teacher
371.134
непрерывное образование
педагогическая практика
педагогическое образование
профессиональное обучение
учебные программы
371.134
навчальні програми
неперервна освіта
педагогічна практика
підготовка учителів
професійна освіта
371.134
The article presents the results of comparative pedagogical analysis of the peculiarities of teacher training, ensuring highly professional activity of teachers in some developed countries. Especially urgent question is the updating the contents of education in higher educational institutions according to the principles of personality-oriented approach targeted at development of teachers’ personality, their common and professional competence. It is directed at revealing progressive ideas in teachers’ professional development, the role of cooperation between universities, schools and teacher professional organizations. Special attention is paid to the strengthening practical component in curriculum in the process acquirement of theoretical and practical knowledge and skills.
В статье представлены результаты сравнительного анализа особенностей педагогического образования, обеспечивающего профессиональную деятельность педагогов высокого уровня в развитых странах мира. Особенно острым является вопрос обновления содержания обучения в высших учебных заведениях в соответствии с принципами личностно-ориентированного подхода, который нацелен на развитие личности учителей, их профессиональной компетентности. Выявлены прогрессивные идеи в процесс профессионального развития педагогов, а так же роль сотрудничества между университетами, школами и педагогическими профессиональными организациями. Особое внимание уделяется усилению практического компонента в учебных программах в процессе приобретения будущими учителями теоретических и практических знаний и навыков.
Представлено результати порівняльно-педагогічного аналізу особливостей педагогічної освіти, яка забезпечує високопрофесійну діяльність викладачів в розвинутих країнах світу. Особливо важливим є питання оновлення змісту навчання у вищих навчальних закладах відповідно до принципів особистісно-орієнтованого підходу, який націлений на розвиток особистості викладачів, їхньої професійної компетентності. Виявлено прогресивні ідеї у процесі професійного розвитку педагогів, а також роль співпраці між університетами, школами й професійними педагогічними організаціями. Особливу увагу приділено посиленню практичного компонента в навчальних програмах у процесі набуття майбутніми учителями теоретичних і практичних знань та навичок.
National Aviation University
2015-09-17
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/8879
10.18372/2306-1472.63.8879
Proceedings of National Aviation University; Vol. 63 No. 2 (2015); 120-123
Успехи авиакосмической техники; Том 63 № 2 (2015); 120-123
Вісник Національного авіаційного університету; Том 63 № 2 (2015); 120-123
ukr
rus
eng
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/8879/10981
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/8879/10982
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/8879/10983
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/9938
2016-03-25T10:00:24Z
visnik:PED
driver
ELEARNING DEVELOPMENT
Разработка систем дистанционного обучения
Розробка систем дистанційного навчання
Ostroumov, Ivan
eLearning
HTML 5
JavaScript
ActionScript
cross-browser
software
multimedia content
SEO
canvas
webGL.
004.77
37.018.4(045)
дистанционное обучение
кросс-браузерный
мультимедийное содержание
программное обеспечение
004.77
37.018.4(045)
дистанційне навчання
крос-браузерний
мультимедійний зміст
програмне забезпечення
004.77
37.018.4 (045)
Distance Learning is one of the basic components of educational process now. eLearning technology has been rapidly developing today that may effect on existing resources and has to be hardly discussed in the development of future projects. In the article analysis of modern technologies for eLearning has been represented and basic recommendation for choosing the most suitable of them to meet specific educational goals are given. Development of eLearning content is discussed in details from device-oriented up to cross-browser approaches. Analyses of available approaches for Multimedia content development in the current market are given.
В настоящее время дистанционное обучение является одним из основных компонентов учебного процесса. Технологии электронного обучения очень быстро развиваются сегодня, что может повлиять на существующие ресурсы и стать предметом дискуссий при проектировании новых. В статье представлен анализ современных технологий дистанционного обучения и даны основные рекомендации по выбору наиболее подходящих из них для достижения целей обучения. Особое внимание уделено разработке систем дистанционного обучения от систем устройство-ориентированных до устройство независимых. Дан анализ доступных на рынке подходов для разработки мультимедийного содержания.
Зараз дистанційне навчання є одним з основних компонентів навчального процесу. Технології електронного навчання дуже швидко розвиваються, що може вплинути на наявні ресурси й стати предметом дискусій при проектуванні нових. У статті представлено аналіз сучасних технологій дистанційного навчання та дано основні рекомендації з вибору найбільш підходящих для досягнення цілей навчання. Особливу увагу приділено розробці систем дистанційного навчання від систем пристрій-орієнтованих до пристрій незалежних. Дано аналіз доступних на ринку підходів для розробки мультимедійного змісту.
National Aviation University
2016-03-02
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/9938
10.18372/2306-1472.66.9938
Proceedings of National Aviation University; Vol. 66 No. 1 (2016); 85-90
Успехи авиакосмической техники; Том 66 № 1 (2016); 85-90
Вісник Національного авіаційного університету; Том 66 № 1 (2016); 85-90
ukr
rus
eng
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/9938/12882
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/9938/12883
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/9938/12884
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/9941
2016-03-25T10:00:24Z
visnik:PED
driver
THE ISSUES OF ENVIRONMENTAL ENGINEERS EDUCATION IN TERMS OF BLOOM’S TAXONOMY
Проблемы подготовки инженеров-экологов в контексте таксономии Блума
Проблеми підготовки інженерів-екологів у контексті таксономії Блума
Radomska, M. M.
Chernyak, L. М.
Bloom’s taxonomy
environmental engineer
learning domains
professional training
домены обучения
инженер-эколог
профессиональная подготовка
таксономия Блума
домени навчання
інженер-еколог
професійна підготовка
таксономія Блума
The paper presents the analysis of learning efficiency for environmental engineers. The modern trends in education development demand modification of educational process in higher educational establishments to join the tuning process taking place in Europe. The essence of modification is shown to be shifting from learning requirements definition to building competencies. The existing approaches to formation and evaluation of competencies have been analyzed. The role of taxonomies in planning and evaluation process has been considered and Bloom's taxonomy has been applied for the analysis of environmental engineers training efficiency. The major problems in three domains of education by B.S. Bloom have been defined for the given occupation mastering and potential solutions have been offered.
Приведены результаты анализа эффективности обучения инженеров-экологов. Показано, что современные тенденции в развитии образования требуют модификации учебного процесса в высших учебных заведениях для обеспечения участия в процессе адаптации систем образования, происходящем в Европе. Указывается, что суть модификации представляет собой переход от формулировки учебных требований к формированию компетенций. Проанализированы существующие подходы к формированию и оценке компетенций. Рассмотрена роль таксономии в планировании и оценке образовательного процесса, а таксономия Блума применена для анализа эффективности обучения инженеров-экологов. Определены основные проблемы в трехдоменах обучения по Б.С. Блуму для данной профессии и предложены потенциальные пути их решения.
Наведено результати аналізу ефективності навчання інженерів-екологів. Показано, що сучасні тенденції у розвитку освіти вимагають модифікації навчального процесу у вищих навчальних закладах для забезпечення участі у процесі адаптації систем освіти, що відбувається в Європі. Вказується, що суть модифікації являє собою перехід від формулювання навчальних вимог до формування компетенцій. Проаналізовано існуючі підходи до формування та оцінки компетенцій. Розглянуто роль таксономії у плануванні та оцінці освітнього процесу, а таксономія Блума застосована для аналізу ефективності навчання інженерів-екологів. Визначені основні проблеми у трьох доменах навчання по Б.С.Блуму для даної професії та запропоновано потенційні шляхи їх вирішення.
National Aviation University
2016-03-02
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/9941
10.18372/2306-1472.66.9941
Proceedings of National Aviation University; Vol. 66 No. 1 (2016); 91-97
Успехи авиакосмической техники; Том 66 № 1 (2016); 91-97
Вісник Національного авіаційного університету; Том 66 № 1 (2016); 91-97
ukr
rus
eng
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/9941/12891
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/9941/12892
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/9941/12893
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/11656
2021-02-25T21:46:05Z
visnik:PED
driver
An experience of application of the module-rating system in course of the physics for engineers
Опыт использования модульно-рейтинговой системы в курсе физики для инженерных специальностей
Досвід застосування модульно-рейтингової системи в курсі фізики для інженерних спеціальностей
Куліш, В. В.
Кулішенко, В. М.
Кузнєцова, О. Я.
Пастушенко, С. М.
UDC 371.3
372.853
УДК 371.3
372.853
УДК 371.3
372.853
Organization foundations and methodical peculiarities of a new version of the module-rating system are presented in the article. The forming the semester plan-schedule of the training process, preparation of the working journal with accordance to a special elaborated form, and preparation of the materials for written current control for each study are key points of the proposed system.Methods of conducting the studies accordingly to the system proposed are determined by presence of the following. The first is writing form of semester examinations, and the second is connected with the increasing the role of self-reliant student work that is typical for the last trends of the Ministry of Education and Science. The system main idea is the modeling typical examination situation during every practical study. In time, the practical study consists of the two characteristic parts. This includes the control of theoretical training (in the form of a short written control work) and the oral defense of the home tasks. By this way the required conditions for rhythmical student work during semester are arranged.Experience of application of the proposed new version of the module-rating system showed its high efficiency
Представлены организационные принципы новой версии модульно-рейтинговой системы, её методические особенности (составление семестрового плана-графика учебного процесса, подготовка рабочего журнала в соответствии со специально разработанной формой и материала для проведения письменного промежуточного контроля). Методика проведения практических занятий обусловлена письменными семестровыми экзаменами, усилением роли самостоятельной работы студентов. Предложено моделирование экзаменационной ситуации на каждом практическом занятии, которое состоит из двух частей: контроля теоретической подготовки в виде короткой письменной контрольной работы и устной защиты домашних и индивидуальных задач. Таким образом, создаются предпосылки для ритмичной интенсивной работы студентов на протяжении всего семестра. Опыт внедрения модульно-рейтинговой системы продемонстрировал её высокую практическую эффективность
Розглянуто нову версію модульно-рейтингової системи, її методичні особливості (семестровий тан-графік навчального процесу, робочий журнал викладача, письмовий потоковий контроль). Запропоновано моделювання екзаменаційної ситуації на кожному практичному занятті, яке складається з двох частин, а саме, контролю теоретичної підготовки у вигляді короткої письмової контрольної роботи й усному захисту домашніх і індивідуальних задач. Так створюються передумови для ритмічної інтенсивно ї роботи студентів протягом семестру. Досвід застосування модульно- рейтингової системи показав її високу практичну ефективність
National Aviation University
2003-03-29
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/11656
10.18372/2306-1472.16.11656
Proceedings of National Aviation University; Vol. 16 No. 1 (2003); 151-159
Успехи авиакосмической техники; Том 16 № 1 (2003); 151-159
Вісник Національного авіаційного університету; Том 16 № 1 (2003); 151-159
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/11656/15500
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/11657
2021-02-25T21:46:05Z
visnik:PED
driver
Mediterranean crockery for honey of neolithic - early bronze period
Средиземноморская посуда для меда времен неолита - ранней бронзы
Середземноморський посуд для меду доби неоліту - ранньої бронзи
Триколенко, О. В.
UDC 903.23
УДК 903.23
УДК 903.23
In the article is proved existence of the special dinner, ceremonial and ritual crockery for honey in Aegean world and in Eastern European cultures of essential Mediterranean influence during the time of Neolithic - Early Bronze
Рассмотрена посуда, в том числе художественно выполненная, которая могла предназначаться для меда в егейском мире и культурах средиземноморского круга Восточной Европы и использоваться в обрядах и ритуалах времен неолита - ранней бронзы
Розглянуто можливість існування спеціального столового, обрядового, ритуального посуду для меду в егейському світі та культурах значного середземноморського впливу Східної Європи за доби неоліту-ранньої бронзи
National Aviation University
2003-03-29
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/11657
10.18372/2306-1472.16.11657
Proceedings of National Aviation University; Vol. 16 No. 1 (2003); 160-171
Успехи авиакосмической техники; Том 16 № 1 (2003); 160-171
Вісник Національного авіаційного університету; Том 16 № 1 (2003); 160-171
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/11657/15501
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/11658
2021-02-25T21:46:05Z
visnik:PED
driver
Main components of business cards design
Основные компоненты дизайна визитных карточек
Основні компоненти дизайну візитних карток
Романенкова, Ю. В.
UDC 7.012
676.813
УДК 7.012
676.813
УДК 7.012
676.813
The essay is dedicated to the urgent problem of necessity of creation of professional design of business cards, that are important part of the image of modem businessman. There are classification of cards by functional principle, the functions of cards of each type were analyzed. All components of business card, variants of its composition schemes, color characteristics, principles of use of trade marks and other design elements have been allocated
Рассмотрена актуальная проблема создания профессионального дизайна визитных карточек, являющихся неотъемлемой составляющей имиджа современного делового человека. Дана классификация визитных карточек по функциональному принципу. Проанализированы функции каждого типа, все компоненты визитной карточки, варианты ее композиционных схем, колористического решения, использования логотипов и других элементов дизайна
Розглянуто актуальну проблему створення професійного дизайну візитних карток, що є невід ’ємною складовою іміджу сучасної ділової людини. Подано класифікацію візитівок за функціональним принципом. Проаналізовано функції кожного з типів. Виділено всі компоненти візитної картки, варіанти її композиційних схем, колористичного вирішення, застосування логотипів та інших елементів дизайну
National Aviation University
2003-03-29
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/11658
10.18372/2306-1472.16.11658
Proceedings of National Aviation University; Vol. 16 No. 1 (2003); 172-175
Успехи авиакосмической техники; Том 16 № 1 (2003); 172-175
Вісник Національного авіаційного університету; Том 16 № 1 (2003); 172-175
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/11658/15502
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/11759
2017-07-20T12:12:29Z
visnik:PED
driver
AERONAUTICAL ENGLISH: AN ANALYSIS OF SELECTED COMMUNICATION STRATEGIES USED BY NATIVE ENGLISH SPEAKERS IN INTERACTION WITH OPERATIONAL LEVEL 4 PERSONNEL
Аэронавигационный английский: анализ отдельных коммуникативных стратегий, используемых персоналом-носителями английского в общении с персоналом на 4-м уровнем владения английским
Аеронавігаційна англійська: аналіз окремих комунікативних стратегій, що використовуються персоналом-носіями англійської мови під час спілкування з персоналом с 4-м рівнем володіння англійською мовою
Borowska, Anna
Aeronautical English
communication strategies
native speakers
operational level 4
аэронавигационный английский
коммуникационные стратегии
носители языка
операционный уровень 4.
Авіаційна англійська
комунікативні стратегії
носії мови
операційний рівень 4
Aeronautical English differs from general English, so it has to be learned by native speakers of English. The author refers to the particular role this group of speakers is required to play in aviation settings. The article presents Aeronautical English in current use by reference to selected communication strategies native English speaking operational personnel employ when communicating orally with non-native partners of ICAO Level 4. The article investigates the usefulness of such strategies based on real-life examples. To this end, it seems obvious that not only non-native English speaking pilots and controllers are supposed to employ communication strategies in order to avoid misunderstanding, but also their native English speaking colleagues.
Аэронавигационный английский отличается от общего английского, поэтому его должны изучать также и носители английского языка. Автор указывает на особую роль, которую эта группа участников коммуникации играет в условиях аэронавигационного общения. В статье поднимается актуальный вопрос об авиационном английском языке с использованием отобранных коммуникационных стратегий, которыми пользуются носители английского языка при устном общении с партнерами-неносителями английского с 4-м операциональным уровнем владения по шкале ИКАО. В статье исследуется пригодность таких стратегий, основанных на реальных примерах. С этой целью представляется очевидным, что, во избежание непонимания, все участники аэронавигационного общения должны использовать коммуникативные стратегии, независимо от их статуса носителя-неносителя английского языка.
Аеронавігаційна англійська відрізняється від загальної англійської, тому вона повинна вивчатись і носіями англійської мови. Автор посилається на особливу роль цієї групи учасників спілкування, яку вони відіграють у аеронавігаційній комунікації. У статті піднімається питання про авіаційну англійську мову з використанням відібраних комунікативних стратегій, які використовуються носіями англійської мови під час усного спілкування з партнерами-неносіями англійської мови з 4-м операційним рівнем володіння за шкалою ІКАО. В статті досліджується придатність таких стратегій на реальних прикладах. З цих позицій стає очевидним, що, в цілях уникнення непорозуміння, всі учасники аеронавігаційного спілкування повинні застосовувати комунікативні стратегії незалежно від їхнього статуса носія-неносія англійської мови
National Aviation University
2017-07-17
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/11759
10.18372/2306-1472.71.11759
Proceedings of National Aviation University; Vol. 71 No. 2 (2017); 140-147
Успехи авиакосмической техники; Том 71 № 2 (2017); 140-147
Вісник Національного авіаційного університету; Том 71 № 2 (2017); 140-147
eng
rus
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/11759/15658
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/11759/15659
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/11759/15660
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/13632
2021-02-25T21:46:14Z
visnik:PED
driver
Mathematical modeling of aircraft leasing
Математическое моделирование лизинга воздушных судов
Математичне моделювання лізингу повітряних суден
Юн, Г. М.
Кабаніхіна, К. В.
УДК 666.7.003.12
The problem of leasing aircraft in terms of economics and mathematics is formulated
simulation of complex transport systems
Сформулирована задача лизинга воздушных судов в терминах экономико-математического
моделирования сложных транспортных систем
Сформульовано задачу лізингу повітряних суден у термінах економіко-математичного моделювання складних транспортних систем
National Aviation University
2002-04-23
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13632
10.18372/2306-1472.12.13632
Proceedings of National Aviation University; Vol. 12 No. 1 (2002); 248-251
Успехи авиакосмической техники; Том 12 № 1 (2002); 248-251
Вісник Національного авіаційного університету; Том 12 № 1 (2002); 248-251
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/13632/19083
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/14603
2020-04-29T09:23:28Z
visnik:PED
driver
DEVELOPMENT OF GENERAL CULTURE IN PRESCHOOL TEACHERS BY MEANS OF MULTIMEDIA
Развитие общей культуры педагогов учреждений дошкольного образования средствами мультимедиа
Розвиток загальної культури педагогів закладів дошкільної освітизасобами мультимедіа
Khodunovа, Victoriia
373.2. 011.3/051
37.091.64
preschool teacher
culture
motive
professional competence
multimedia
педагог учреждения дошкольного образования
культура
мотив
профессиональная компетентность
мультимедиа
373.2. 011.3/051
37.091.64
педагог закладу дошкільної освіти
культура
мотив
професійна компетентність
мультимедіа
373.2. 011.3/051
37.091.64
Purpose: The paper addresses the topical issues of general culture development in preschool teachers through multimedia. It is revealed the main directions for their professional development and personal enhancement. The article also reveals the possibilities of using interactive technologies in the development of preschool teachers` general culture. They are determined by the constant growth of scientific psychological-pedagogical and professional information scope needed to maintain the required professional and general cultural level of teachers; the variability expansion of education content, methods, and teaching aids (multifunctional technical means) requiring educators to make choices in order to use them effectively; increasing influence on children of uncontrolled information flows coming from mass media and the need to take into account the opportunities of media education in preparing children for life in the information society with new requirements which brings society closer to the teaching profession and is characterized by its involvement in the active pedagogical search. Methods: the theoretical method was used as a basis for the research. Results: developed modern scientific views on the problem in question are analyzed. The article describes the concepts of “computer technology”, “computer as a teaching aid”, “multimedia training tools”. The peculiarities of the use of multimedia technologies as a means of organizing pre-school education professionals` training in postgraduate education are identified. Discussion: the development of general culture in preschool teachers by means of multimedia is a necessary component of their continuing education as well as the systematic formation of information culture.
Цель: В статье освещены актуальные вопросы развития общей культуры педагогов учреждений дошкольного образования средствами мультимедиа. В связи с постоянным ростом объема научной психолого-педагогической и профессиональной информации, влиянием на детей неконтролируемых потоков средств массовой информации, новыми требованиями, которые предъявляет общество к педагогической профессии; охарактеризованы возможности использования интерактивных технологий, направленных на профессионально-личностный рост педагогов учреждений дошкольного образования. Представлена вариативность содержания образования, методов, средств обучения (полифункциональные технические средства). Методы: В качестве метода построения исследования был использован теоретический метод. Результаты: Проанализированы современные взгляды ученых на данную проблему. В статье раскрыты понятия «компьютерные технологии», «компьютер как техническое средство обучения», «мультимедийные средства обучения». Определены особенности использования мультимедийных технологий как средства организации обучения специалистов дошкольного образования в последипломном образовании. Обсуждение: Развитие общей культуры педагогов учреждений дошкольного образования средствами мультимедиа является необходимой составляющей их непрерывного образования и систематического формирования и становления их информационной культуры.Цель: В статье освещены актуальные вопросы развития общей культуры педагогов учреждений дошкольного образования средствами мультимедиа. В связи с постоянным ростом объема научной психолого-педагогической и профессиональной информации, влиянием на детей неконтролируемых потоков средств массовой информации, новыми требованиями, которые предъявляет общество к педагогической профессии; охарактеризованы возможности использования интерактивных технологий, направленных на профессионально-личностный рост педагогов учреждений дошкольного образования. Представлена вариативность содержания образования, методов, средств обучения (полифункциональные технические средства). Методы: В качестве метода построения исследования был использован теоретический метод. Результаты: Проанализированы современные взгляды ученых на данную проблему. В статье раскрыты понятия «компьютерные технологии», «компьютер как техническое средство обучения», «мультимедийные средства обучения». Определены особенности использования мультимедийных технологий как средства организации обучения специалистов дошкольного образования в последипломном образовании. Обсуждение: Развитие общей культуры педагогов учреждений дошкольного образования средствами мультимедиа является необходимой составляющей их непрерывного образования и систематического формирования и становления их информационной культуры.
Мета:статті висвітлені актуальні питання розвитку загальної культури педагогів закладів дошкільної освіти засобами мультимедіа. Розкрито основні напрями професійно-особистісного розвитку педагогічних працівників закладів дошкільної освіти. Описано можливості використання інтерактивних технологій у розвитку загальної культури педагогів ЗДО, що визначається постійним зростанням обсягу наукової психолого-педагогічної та фахової інформації, потрібної для підтримування необхідного професійного та загальнокультурного рівня педагогів; розширенням варіативності змісту освіти, методів, засобів навчання (поліфункційні технічні засоби), що вимагає від педагогів уміння здійснити вибір з метою ефективного їх використання; зростанням впливу на дітей неконтрольованих потоків інформації, що надходять із засобів масової комунікації, та необхідністю врахування можливостей медіаосвіти у підготовці дітей до життя в інформаційному суспільстві новими вимогами, що ставить суспільство до педагогічної професії, залученням до активного педагогічного пошуку. Методи: в якості методу побудови дослідження було використано теоретичний метод. Результати: проаналізовано сучасні погляди науковців щодо означеної проблеми. В статті розкрито поняття «комп’ютерні технології», «комп’ютер як технічний засіб навчання», «мультимедійні засоби навчання». Визначено особливості використання мультимедійних технологій як засобу організації навчання фахівців дошкільної освіти у післядипломній освіті. Обговорення: розвиток загальної культури педагогів закладів дошкільної освіти засобами мультимедіа є необхідною складовою їх неперервної освіти та систематичного формування і становлення інформаційної культури.
National Aviation University
2019-11-27
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/14603
10.18372/2306-1472.81.14603
Proceedings of National Aviation University; Vol. 81 No. 4 (2019); 64-70
Успехи авиакосмической техники; Том 81 № 4 (2019); 64-70
Вісник Національного авіаційного університету; Том 81 № 4 (2019); 64-70
eng
rus
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/14603/21102
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/14603/21103
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/14603/21104
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/14614
2020-05-05T09:11:10Z
visnik:PED
driver
PROFESSIONAL ENGLISH IN HIGHER EDUCATION
Профессиональный английский в вишиму образовании
Професійна англійська в вищий освіті
Pershakov, Valeriy
Pylypenko, Oleksandr
Akmaldinova, Oleksandra
Burlay, Vitaliy
English for specific purposes
teaching specialty in a foreign language
modern teaching technologies
course training program
professional foreign terminology
811
378
английский язык для конкретных целей
преподавание специальности на иностранном языке
современные технологические обучения
программа подготовки курсов
профессиональная иностранная терминология
811
378
англійська мова для конкретних цілей
викладання спеціальності іноземною мовою
сучасні технології навчання
програма підготовки курсів
професійна іноземна термінологія
811
378
The issue of ESP teaching at Ukraine higher education institutions is dealt with in the context of integration into the European educational space. Analysis of current situation in the field of professional foreign language teaching in some universities and possible ways to raise the level of training graduates of technical specialties with proper foreign language competence are presented.
Вопросы преподавания профессионального английского языка в выших учебных заведениях Украины рассматриваются в контексте интеграции в европейский учебний простор. Представлен анализ текущей ситуации в Украине в сфере обучения профессионального иностранного языка в некоторих университетах и возможные пути увеличения уровня подготовки выпускников технических специальностей с независимой иностранною компетентностью.
Питання викладання професійної англійської мови у вищих навчальних закладах України розглядається в контексті інтеграції в європейський освітній простір. Представлено аналіз поточної ситуації в Україні у сфері вивчення професійної іноземної мови у деяких університетах та можливі шляхи підвищення рівня підготовки випускників технічних спеціальностей з належною іноземною компетентністю.
National Aviation University
2020-02-02
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
application/pdf
application/pdf
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/14614
10.18372/2306-1472.82.14614
Proceedings of National Aviation University; Vol. 82 No. 1 (2020); 73-76
Успехи авиакосмической техники; Том 82 № 1 (2020); 73-76
Вісник Національного авіаційного університету; Том 82 № 1 (2020); 73-76
eng
rus
ukr
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/14614/21146
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/14614/21147
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/14614/21148