2024-03-29T11:25:46Z
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/index/oai
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/2387
2012-11-23T13:25:13Z
Fly:AVTO
driver
v2
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Fly/article/view/2387
2012-11-23T13:25:13Z
National Aviation University
2012; 219
НАБЛЮДАТЕЛИ СОСТОЯНИЯ БПЛА
Гончар, А.Ю.; Национальный авиационный университет, Киев
url:https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Fly/article/view/2387
УДК 629.735.015.7.017.2
629.735.33-519(043.2)
uk_UA
Интерес, проявляемый в настоящее время к беспилотным летательным аппаратам (БПЛА), вполне очевиден. Им отводятся различные области применения, как в мирное, так и военное время. При этом основной задачей разработчиков БПЛА остается обеспечение точности управления объектом.
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/2388
2012-11-23T13:25:13Z
Fly:AVTO
driver
v2
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Fly/article/view/2388
2012-11-23T13:25:13Z
National Aviation University
2012; 220
РОЗПОДІЛЕНА СИСТЕМА ВИЗНАЧЕННЯ ВЕРТИКАЛІ
Демчик, О.В.; Національний авіаційний університет, Київ
url:https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Fly/article/view/2388
УДК 629.735.05
004(043.2)
uk_UA
У складі бортового обладнання будь-якого літального апарата повинна бути інформаційна система визначення вертикалі. Проведений аналіз побудови існуючих курсо та гіровертикалей показав неможливість їхнього застосування на мініатюрному БПЛА, оскільки всі прецесійні датчики для такого БПЛА не підходять за масогабаритними характеристиками та за своєю дорожнечею. Тому на сучасних малих БПЛА в якості основної навігаційної системи використовується інерціальна навігаційна система (ІНС), зокрема безплатформна ІНС (БІНС), що побудована на недорогих мікромеханічних інерціальних датчиках, які основані на МЕМС технологіяхі.
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/2389
2012-11-23T13:25:13Z
Fly:AVTO
driver
v2
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Fly/article/view/2389
2012-11-23T13:25:13Z
National Aviation University
2012; 221
THE GROUND EFFECT VEHICLE(GEV)
Krasnov, M.S.; National Aviation University, Kyiv
url:https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Fly/article/view/2389
UDC 629.735.33-182.31(043.2)
uk_UA
A ground effect vehicle (GEV) is one that attains level flight near the surface of the Earth, making use of the aerodynamic interaction between the wings and the surface known as ground effect. GEV are also known as a wing-in-ground-effect (WIG) vehicle, flarecraft, sea skimmer, ekranoplan, SkimMachine, or a wing-in-surface-effect ship (WISE).
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/2390
2012-11-23T13:25:13Z
Fly:AVTO
driver
v2
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Fly/article/view/2390
2012-11-23T13:25:13Z
National Aviation University
2012; 222
ОПТИЧНА КУРСОВА СИСТЕМА МОБІЛЬНОГО РОБОТА
Назаренко, А.В.; Національний авіаційний університет, Київ
Мар’ясов, М.П.; Національний авіаційний університет, Київ
url:https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Fly/article/view/2390
УДК 535.317.2(043.2)
uk_UA
На виробничих складах виникає необхідність групового переміщення мобільних роботів, з одногоприміщеннявінше, крім того шлях цього переміщення може бути складним,а використання автономних систем навігації окремих роботіввимагає більших затрат і є недоцільним.
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/2391
2012-11-23T13:25:13Z
Fly:AVTO
driver
v2
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Fly/article/view/2391
2012-11-23T13:25:13Z
National Aviation University
2012; 223
ALGORITHM OF INS CORRECTION ON THE BASE OF RANGE INFORMATION
Rybak, N.P.; National Aviation University, Kyiv
Seden, I.V.; National Aviation University, Kyiv
url:https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Fly/article/view/2391
UDC 528.716(043.2)
uk_UA
Inertial navigation system is a universal navigation system for determination of trajectory motions and angular coordinates (roll, pitch, and heading angles) of aircraft. Unlimited increasing of errors in time is essential disadvantage of INS, so the methods of correction of these systems have a great importance.
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/2392
2012-11-23T13:25:13Z
Fly:AVTO
driver
v2
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Fly/article/view/2392
2012-11-23T13:25:13Z
National Aviation University
2012; 224
AUTOMATIC CONTROL OF SOLAR BATTERIES PANELS
Stemkivsky, V.S.; National Aviation University, Kyiv
url:https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Fly/article/view/2392
UDC 621.311.243
62-52(043.2)
uk_UA
Solar panels and solar energetics is a perspective field of energetics development. It allows to obtain energy, which is pure, renewable and accessible.
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/2393
2012-11-23T13:25:13Z
Fly:AVTO
driver
v2
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Fly/article/view/2393
2012-11-23T13:25:13Z
National Aviation University
2012; 225
ІНЕРЦІАЛЬНО-МАГНІТОМЕТРИЧНА СИСТЕМА НАВІГАЦІЇ
Чугай, В.О.; Національний авіаційний університет, Київ
url:https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Fly/article/view/2393
УДК 004.415.533
629.735.05(043.2)
uk_UA
Для мініатюрних безпілотних літальних апаратів (БПЛА) гостро стоїть проблема масогабаритних характеристик навігаційного комплексу. Тому пропонується функцію виміру стану системи виконувати, використовуючи безплатформну інерціальну навігаційну систему (БІНС) побудовану на основі МЕМС технологій.
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/2394
2012-11-23T13:25:13Z
Fly:AVTO
driver
v2
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Fly/article/view/2394
2012-11-23T13:25:13Z
National Aviation University
2012; 226
SIMULATION ON-BOARD RADIO LOCATION SYSTEM (BRLS)
Shapovalov, P.P.; National Aviation University, Kiev
url:https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Fly/article/view/2394
uk_UA
The BRLS – is the radio-location system based on the flight object of difference classes. The main idea of BRLS is obtained radio-location information (RLI) about air-,space-, and ground objects (targets), including adverse weather conditions and the absence of vision contact with object. The structure of BRLS consists of one or more antennas, one or more transmitters, receiver, processor (device) for processing radar signals and radar data, the indicator on the cathode-ray tube and other. RLI is extracted either from the echo radio-signals resulting from the reflection of radio waves from an object irradiated with radar sounding signals or radio signals from radar, reradiated active device located at the object. BRLS can be combined with various methods of separating RLI. The processor output data post to the indicator and to the on-board computer for farther usage.
oai:ojs.jrnl.nau.edu.ua:article/2395
2012-11-23T13:25:13Z
Fly:AVTO
driver
v2
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Fly/article/view/2395
2012-11-23T13:25:13Z
National Aviation University
2012; 227
ІНТЕГРОВАНА СИСТЕМА НАВІГАЦІЇЙ УПРАВЛІННЯ БПЛА
Яременко, О.Г.; Національний авіаційний університет, Київ
url:https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Fly/article/view/2395
УДК 621.396.933
629.735.33-519(043.2)
uk_UA
В даний час спостерігається тенденція до використання безпілотних літальних апаратів в досить різноманітних цілях. У мирний цілях - це моніторинг нафто- і газопроводів, пошук вогнищ лісових пожеж, спостереження за місцевістю. У військових - ведення розвідки, бомбометання з малих висот, пуски ракет «повітря-земля» по важкодоступних цілям (у печер, горах) тощо.