DEVELOPMENT OF CREATIVITY IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE PRACTICAL PSYCHOLOGISTS

Authors

  • Леся Олексіївна Хоменко-Семенова Національний авіаційнй університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.11.12576

Keywords:

creativity, creative person, pedagogical creativity, information and communication technologies, person-oriented approach, future practical psychologis

Abstract

The article analyzes the essence of the technology of developing the creativity of future practical psychologists while studying the discipline «Psychology of advertising and public relations». The efficiency of the developed technology, which includes the systems of special tasks (tasks of creative character)ontheuseofICT, creation of situations close to the practicalproblemsis substantiated. It is indicated that the effectiveness of the developed technology consists of the creative interaction of  students and a teacher, when training is not limitedby the mastering of  rules and definitions, butisa process of acquiring knowledge when the student and a teacher become co-authors

Author Biography

Леся Олексіївна Хоменко-Семенова, Національний авіаційнй університет

доцент кафедри педагогіки та психології професійної освіти Національного авіаційного університету

References

Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте // Лев Семенович Выготский. – М.: Смьюл-Зксмо, 2003. – 439 с.

Гуревич Р. С., Кадемія М. Ю. Інформаційно-телекомунікаційні технології в навчальному процесі та наукових дослідженнях: навчальний посібник для студентів педагогічних ВНЗ і слухачів інститутів післядипломної освіти. – Вінниця: ООО «Планер», 2005. – 366 с.

Лузік Е. Креативність як критерій якості в системі підготовки фахівців профільних ВНЗ України / Е. Лузік // Вища освіта України. – 2006. – № 3. – С. 77 – 82.

Морозов А. Креативность преподавателя высшей школы / А. Морозов // Высшее образование сегодня. – 2004. – № 3. – С. 64 – 68.

Педагогічний креатив: проектні технології в освітньому процесі ДНЗ (за результатами Другого обласного конкурсу освітніх проектів) / за наук. ред. К. Л. Крутій, О. М. Каплуновської. – Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2010. – 100 с.

Пономарев Я. А. Психология творчества и педагогіка /Яков Александрович Пономарев. – М., 1976. – 280 с.

Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості : підручник / С. О. Сисоєва. – К. : Міленіум, 2006. – 346 с.

Чернілевський Д. В. Педагогіка та психологія вищої школи : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / Д. В. Чернілевський, М. І. Томчук; Вінницький соц.-екон. ін-т ун-ту «Україна». – Вінниця : Міленіум, 2006. – 402 c.

Хоменко-Семенова Л. О. До проблеми формування творчих здібностей студентів ВНЗ у сучасному трансформаційному середовищі / Л. О. Хоменко-Семенова // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. – К. : Вид-во Нац. авіац. ун-ту «НАУ-друк», 2015. – Вип. 6. – С. 147 – 151.

Хоменко-Семенова Л. О. Організація самостійної позааудиторної роботи студентів технічних спеціальностей (на прикладі вивчення дисципліни «Психологія ділового спілкування») /

Л. О. Хоменко-Семенова // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педа¬гогіка. Психологія: зб. наук. пр. – К. : Вид-во Нац. авіац. ун-ту «НАУ-друк», 2016. – Вип. 8. – С. 125 – 129.

Published

2017-07-01

Issue

Section

Статті