PSYCHOLOGICAL-PEDAGOGICAL CONDITIONS OF AIRCREW PROFESSIONAL TRAINING PROCESS OPTIMIZATION

Authors

  • О. В. Задкова кандидат педагогічних наук, доцент кафедри льотної експлуатації, аеродинаміки та динаміки польоту Кіровоградської льотної академії Національного авіаційного університету

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.11.12533

Keywords:

flight safety, professional training, air cadets, preparedness, problem-based situations solving, pedagogical technology

Abstract

The article considers the conditions for designing the pedagogical technology of training future pilots to solve the problem situations arising in the professional activity in the process of basic training of the flight crew. These conditions comprise future pilots’ intellectual and creative development on the basis of modern technologies and teaching methods, attracting cadets to creative learning activity within the independent work, as well as widespread use of computer programs and simulators. The article highlights the fact that traditional methods and forms of aircrew professional training in relation to new aircraft operation  fail to achieve optimum effect resulting in aviation accidents and air crashes.

References

Состояние безопасности полетов в мире. – [Электронный ресурс]. – http://www.icao.int/ safety/Documents/ICAO_State-of-Global-Safety_web_RU.pdf.

Анализ состояния аварийности в гражданской авиации Украины за период 1998 – 2007 годы. / Государственная авиационная администрация Украины. – Офіц. вид. – Киев, 2008. – 80 с.

Чошанов М. А. Гибкая технология проблемно-модульного обучения : метод. пособие / Чошанов Мурат Аширович. – М. : Нар. образование, 1996. – 157 с.

Беспалько В. П., Татур Ю. Г. Системно-методическое обеспечение учебно-воспитательного процесса подготовки специалиста / В. П. Беспалько, Ю. Г. Татур. – М.: Высшая школа, 1989. – 141 с.

Фурман А. В. Проблемні ситуації в навчанні: Кн. для вчителя / А. В. Фурман. – К.: Рад. шк., 1991. – 191 с.

Чернилевский Д. В. Дидактические технологии в высшей школе / Д. В. Чернилевский. – М.: ЮНИТИ, 2002. – 487 с.

Глоссарий терминов по технологиям обучения: справочник. – Париж, ЮНЕСКО, 1986. –

С. 43.

Макаров Р. Н. Теоретические основы профессиональной авиационной педагогики / [Макаров Р. Н., Герасименко Л. В., Нидзий Н. А, Стрелец И. В.]. – М.: МАПЧАК, 2000. – 325 с.

Пономаренко В. А. Психофизиологические основы подготовки летного состава к действиям в нестандартных ситуациях / В. А. Пономаренко. – Авиакосм. и эколог. мед., 1992. – 290 с.

Смирнова И. Л. Интегративные теоретические знания пилотов – залог безопасности поле-тов / И Л. Смирнова. – Кировоград: КОД, 2008. – 184 с.

Ягупов В. В. Педагогіка: Навч. посіб. / В. В. Ягупов – К.: Либідь, 2002. – 560 с.

Кондрашова Л. В. Методика підготовки майбутнього вчителя до педагогічної взаємодії з учнями / Л. В. Кондрашова. – М.: Прометей, 1990. – 158 с.

Published

2017-07-01

Issue

Section

Статті