PROFESSIONAL MOBILITY OF A SOFTWARE ENGINEER: THE DEFINITIVE ANALYSIS

Authors

  • Л. Г. Теремінко старший викладач кафедри іноземних мов за фахом Національного авіаційного університету

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.9.12426

Keywords:

a software engineer, professional activities, professional mobility, professional mobility of a software engineer to be

Abstract

The article analyzes the results of theoretical studies of the psychological and pedagogical concept of «professional mobility» by domestic and foreign scientists. It covers main approaches to the specified concept. The urgency of professional mobility for professional activities of any specialist, particularly a software engineer is proved. Based on the analysis of software industry employers’ requirements to professional and personal qualities of applicants for vacant posts, the definition of «professional mobility of a software engineer» is given. We treat  professional mobility of these professionals as the integrative quality of personality, which is readiness and ability to adapt to constantly changing conditions of professional activities, the ability to switch between different methods and technologies of software development and implementation, readiness to perform different duties within professional activity, to constant self-education and self-improvement

References

Большой толковый психологический словарь / под ред. А. Ребера. – М. : Вече. ACT, 2000. – 591 с.

Ващенко А. М. Формування професійної мобільності майбутніх офіцерів у процесі навчання у вищих військових навчальних закладах : дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Ващенко Андрій Миколайович. – Одеса, 2006. – 261 с.

Іванченко Є. А. Формування професійної мобільності майбутніх економістів у процесі навчання у вищих навчальних закладах : автореф. дис ... канд. пед. наук : спец.13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / Є. А. Іванченко. – Одеса, 2005. – 20 с.

Кердяшева О. В. Педагогические условия формирования готовности к профессиональной мобильности студентов в образовательном процессе вуза. : дис. канд. пед. наук. – Воронеж, 2010, 204 с. [Електронний ресурс] / О. В. Кердяшева – Режим доступу : http://diss.rsl.ru/diss/07/0550/ 070550048.pdf.

Кожемякіна Н. І. Соціально-педагогічні умови формування професійної мобільності майбутніх менеджерів-аграріїв : дис. ... кандидата пед. наук: 13.00.04 / Кожемякіна Наталія Іванівна. – Ізмаїл, 2006. – 245 с.

Никитина Е. О. Педагогические условия формирования профессиональной мобильности будущего педагога : дис. канд. пед. наук. – Москва, 2007. – 205 с. [Електронний ресурс] / Е. О. Никитина. – Режим доступу : http://diss. rsl.ru/diss/07/0550/070550048.pdf.

Педагогика. Большая современная энциклопедия / Сост. Е. С. Рапацевич. – Мн. : Современное слово, 2005. – 720 с.

Сайфутдинова Е. В. К вопросу о профессиональной мобильности молодежи в условиях становления рыночных отношений // Современное состояние и перспективы развития гуманитарных наук : Сб. статей. Ч.II. – Одесса, 1997. – С. 38–42.

Сушенцева Л. Л. Професійна мобільність як сучасна педагогічна проблема [Електронний ресурс] / Л. Л. Сушенцева. – Режим доступу : http://www.info-library.com.ua/libs/stattya/192-profesijna-mobilnist-jak-suchasna-pedagogichna-problema.html.

Чошанов М. А. Теория и технология проблемного обучения в профессиональной школе: дис. д-ра пед. наук: 13.00.01 / М. А. Чошанов. – Казань, 1996. – 320 с.

Published

2016-07-01

Issue

Section

Статті