PARADIGM EDUCATIONAL INFORMATION ENVIRONMENT FORMATION IN THE TECHNICAL HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Authors

  • Віталій Олегович Рахманов кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки та психології професійної освіти Національного авіаційного університету

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.8.12356

Keywords:

assimilation of knowledge, educational information space, educational information environment, pedagogical paradigm, the quality of vocational training

Abstract

In article identified and analyzed paradigm educational information environment formation in the technical higher educational institutions. Considered a paradigm based on the basis of humanitarization and humanization of higher education. They aim to provide valuable guidance and motivation to establish criteria for the selection of a professional field to create conditions for self-development and personal fulfillment. Revealing the integrity of character education and regulating scientific, research and practical innovation training activities educational paradigm should be considered in conjunction. Therefore, analysis of the dynamics of formation and development paradigms helps to preserve the principles of learning, performs genetic nucleus of the national pedagogical science and practice

References

Амонашвили Ш. А. Размышления о гуманной педагогике / Ш. А. Амонашвили. – М. : Издательский Дом Шалвы Амонашвили, 1995. – 496 с.

Булгакова Н. Б. Вища освіта і Болонський процес. Педагогіка вищої школи: навч.-мет. посіб. / Н. Б. Булгакова. – К. : Вид-во «НАУ-друк», 2009. – 84 с.

Валицкая А. П. «Время собирать камни»: к современной парадигме образования // Общество. Среда. Развитие. – 2015, № 2. – С. 113–117.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К. : Либідь, 1997. – 136 с.

Закон України «Про вишу освіту» № 1556-VII від 01.07.2014 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/ 1556-18/page.

Колесникова И. А. Педагогические цивилизации и их парадигмы / И. А. Колесникова // Педагогика. – 1995. – № 6. – С. 84–89.

Корнетов Г. Б. Общая педагогика: Учебное пособие. / Г. Б. Корнетов. – АСОУ, 2009. – 296 с.

Кун Т. Структура наукових революцій / Т. Кун.; пер. з англ. О. Васильєва. – К. : Port-Royal, 2001. – 226 с.

Лузік Е. В. Інтегративний навчальний курс як теоретико-методологічна основа професій-ного становлення творчої особистості фахівця в системі вищої технічної освіти / Е. В. Лузік // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. – К. : Вид-во НАУ «НАУ-друк», 2010. – Вип. 3. – С. 4–12.

Пинский А. А. Образование свободы и несвобода образования / А. А. Пинский. – М. : Изд-во УРАО, 2001. – 228 с.

Прикот О. Г. Лекции по философии педагогики. / О. Г. Прико.т – СПб.: СПбГУПМ, 1998. – 289 с.

Рахманов В. О. Методичні засади формування освітньо-інформаційного середовища у вищому технічному навчальному закладі / В. О. Рахманов. – Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. праць. – К. : НАУ, 2015. – Вип. 2(7). – С. 98–103.

Розов Н. С. Философия и теория истории / Н. С. Розов. – М. : Логос, 2002. – 656 с.

Тхагапсоев Х. Г. О новой парадигме образования / Х. Г. Тхагапсоев // Педагогика. – 1999. – № 1. – С. 103–110.

Published

2016-01-01

Issue

Section

Статті