FACILITATIVE COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS IN THE FIELD OF DEVICTIMIZATION of TEENAGERS

Authors

  • Наталія Іванівна Оліфірович кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри вікової та педагогічної психології факультету соціально-педагогічних технологій Білоруського державного педагогічного університету
  • Тетяна Євгеніївна Яценко кандидат психологічних наук, старший викладач кафедри психології факультету педагогіки та психології Барановичського державного університету

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.8.12353

Keywords:

devictimization, facilitative competencies, role-victim behavior

Abstract

The article reveals the essence of devictimization as a new direction of professional activity of the modern teacher. The author’s classification of types of role-victim behavior of teenagers is given, which is subject to correction in the course of devictimization. The procedure of determining the composition facilitating competencies of future teachers is described. The results of the empirical study of the operational and value characteristics of facilitating competencies of future teachers in the field of devictimization of adolescents with instrumental and non-instrumental victim behavior are given. The conclusion is formulated about without knowing the future teachers holistic techniques of using of facilitating competencies, the dominance of the teacher in interaction with victim adolescent and maintaining the stability of their victim behavior as the guiding principle for the use of students of these competencies, a low level of awareness them of the intentional plan of the speech addressed to victim adolescents, and its devictimization effect

References

Андронникова, О. О. Субъектная позиция педагога как условие готовности к работе с виктим-ными детьми / О. О. Андронникова // Мир науки, культуры, образования. – 2015. – № 1. – С. 169 –172.

Зимняя, И. А. Компетенция и компетентность в контексте компетентностного подхода в образовании / И. А. Зимняя // Ученые записки Национального общества прикладной лингвистики. – 2013. – № 4. – С. 16–31.

Кириллова, Е. И. Классификация речевых интенций психотерапевта / Е. И. Кириллова // Психология. Социология. Педагогика. – 2011. – № 11. – С. 52–66.

Нартова-Бочавер, С. К. Психологическое пространство личности : монография /

С. К. Нартова-Бочавер. – М. : Прометей, 2005. – 312 с.

Рубинштейн, С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. – СПб. : Питер, 2008. – С. 645–669.

Сураева, Г. З. Изучение мотивационно-смысловой сферы личности с использованием метода контент-анализа ответов на незаконченные предложения Дж. Нюттена / Г. З. Сураева, М. С. Мышкина. – Самара : Универс групп, 2007. – 67 с.

Фоминых Е. С. Психолого-педагогическое сопровождение девиктимизации студентов с ограниченными возможностями здоровья в образовательном пространстве вуза : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / Е. С. Фоминых. – Оренбург, 2012. – 290 c.

Яценко, Т. Е. Интенциональный план речи будущих педагогов как составляющая социально-личностных компетенций в области девиктимизации учащихся / Т. Е. Яценко // Актуальные проблемы формирования психолого-педагогической культуры будущих специалистов : межвуз. сб. науч. ст. с междунар. участием ; под науч. ред. Я.Л. Коломинского ; междунар. редкол. : И. В. Дубровина. – Барановичи : РИО БарГУ, 2015. – Вып. 5 : в 2 ч. Ч. 1 Психология. – С. 143–152.

Яценко, Т. Е. Девиктимизация как направление психолого-педагогического сопровождения виктимных учащихся подросткового возраста / Т. Е. Яценко // Адукацыя і выхаванне. – 2015. – № 2. –

С. 54–62.

Published

2016-01-01

Issue

Section

Статті