METHODICAL BASES OF EDUCATIONAL INFORMATION ENVIRONMENT FORMATION IN THE TECHNICAL HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Authors

  • В. О. Рахманов кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки та психології професійної освіти Національного авіаційного університету

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.7.10234

Keywords:

assimilation of knowledge, feedback, integrating link, educational information space, educational information environment

Abstract

The article considers methodological principles of educational information environment formation of higher technical education. It will provide the necessary conditions to improve the educational process, to deepen professional knowledge of the students and tutors’ competence. Creation of information, software and didactic support system technical higher educational institution, adaptation of software and computer systems to the terms of the educational process, validation of methods of their use is a relevant theoretical and methodological problem that is going to have an important scientific and educational value. The article analyzes the feedback technology as a comparative process of the knowledge level and established educational standards. Feedback is also seen as a reaction to the knowledge that helps students to identify whether the information was perceived or not by him. It will allow the tutor to determine the level of students’ knowledge more accurately, this knowledge would have a further positive impact on studying process

References

Артюшин Л. М. Теорія автоматичного керування: підручник / Л. М. Артюшин, О. А. Машков, М. С. Сівов. – К. : КІВПС, 2000. – 320 с.

Биков В. Ю. Моніторинг рівня навчальних досягнень з використанням Інтернет технологій: монографія / В. Ю. Биков, Ю. М. Богачков, Ю. О. Жук. – К. : Педагогічна думка, 2008. – 127 с.

Деркач Т. М. Інформатизація викладання хімії: від теорії до практики: монографія /

Т. М. Деркач. – Д. : Вид-во Дніпропетр. нац. ун-т, 2011. – 244 с.

Евтух М. Б. Математичне моделювання в психологічних та соціологічних дослідженнях: підручник / М. Б. Евтух, М. С. Кулик, Е. В. Лузік, Т. В. Ільїна. – К. : ТОВ «Інформаційні системи», 2012. – 428 с.

Жалдак М. І. Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики: посібник для вчителів / М. І. Жалдак, В. В. Латиський, М. І. Шут. – К. : Інформатика, 2004. – 182 с.

Колгатін О. Г. Педагогічна діагностика та інформаційно-комунікаційні технології: монографія / О. Г. Колгатін. – Х., 2009. – 324 c.

Красовский А. А. Справочник по теории автоматического управления / А.Л. Красовского, А. Г. Александров, В. М. Артемьев, В. Н. Афанасьев и др. М. : Наука, 1987. – 712 с.

Мадзігон В. М. Дидактичні вимоги до електронних підручників / В. М. Мадзігон. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. – Вип. 10. – К. : Ін-т педагогіки НАПН України, 2010. – С. 4–7.

Морзе Н. В. Основи інформаційно-комунікаційних технологій. / Н.В. Морзе. – К. : Видавнича група BHV, 2008. – 352 c.

Полат Е. С. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина. – М. : Издательский центр «Академия», 2010. – 368 с.

Рассел Т. Навыки эффективной обратной связи. / Т. Рассел. – СПб: Питер, 2002. – 176 с.

Рахманов В. О. Моделювання навчального процесу вищого навчального закладу в освітньо-інформаційному середовищі / В. О. Рахманов. – Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. праць. – К. : НАУ, 2015. – Вип. 1(6). – С. 143–147.

Plass J. Design factors for educationally effective animations and simulations / J. L. Plass,

B. D. Homer. E. O. Hayward // Journal of Computing in Higher Education. – 2009. – V. 21. – P. 31–61.

Renken M. Computer simulations and clear observations do not guarantee conceptual understanding / M. D. Renken, N. Nunez // Learning and Instruction. – 2013. – V. 23. – P. 10–23.

Issue

Section

Статті