CRITERIA AND INDICATORS OF INTELLECTUAL MOBILITY OF FUTURE ENGINEERS IN EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF A TECHNICAL UNIVERSITY

Authors

  • Г. Е. Міхненко викладач кафедри англійської мови технічного спрямування № 1 факультету лінгвістики НТУУ «КПІ»

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.6.10207

Keywords:

intellectual mobility, educational environment, intellectualization, intellectual capabilities, personality traits

Abstract

The article is devoted to the consideration and analysis of the criteria and indicators of intellectual mobility of future engineers in educational environment of a technical university. The author defines the following criteria and indicators: motivational (understanding of significance of intellectual development, interest in intellectual activity); cognitive (characteristics of thinking; level of mental functions; creativity); operational and technological (instrumental competencies; ability to use cognitive strategies); metacognitive (awarenessof intellectual mobility issues and personal psychological characteristics; self-regulation of intellectual activities; self-criticism); personality and social(manifestation of adaptability, communicativeness, tolerance, persistence in achieving goals)

References

Концепція Школи, дружньої до дитини: проект / І.Д. Бех, І.Д. Звєрєва, Ж.В. Петрочко, О.О. Єжова та ін. – [Електрон. ресурс] – Режим доступу:ipv.org.ua›data/works/кoncepciya.doc

Гончарук Н. П. Интеллектуализация профессиональногообразования в техническомвузе: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.08 /Н.П. Гончарук. – Казань, 2004. – 377 c.

Егорова Г. И. Интеллектуализация профессиональной подготовки специалиста технического вуза: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.08 /Г.И. Егорова. – Санкт-Петербург, 2005. – 407 c.

Кремень В. Г. Проект сучасної освіти: інноваційна людина / В.Г. Кремень // Рідна школа. – 2013. – № 8-9. – С. 4-8.

Лузік Е.В. Результативний підхід до організації освітньої діяльності як основа ефективності професійної підготовки у ВНЗ /Е.В. Лузік //Вища освіта України. – №1. – дод.1. – 2012. – Тематичний випуск «Інтеграція вищої школи України до європейського та світового освітнього простору». – С.328-337.

Меркулова Л. П. Формированиепрофессиональной мобильности специалистов технического профиля средствами иностранного языка: автореф.дис. … док.пед. наук: 13.00.08 / СГАУ. – Самара, 2008. – [Электронный ресурс] – Режим доступа:http://www.ceninauku.ru/info/page_18106.htm

Міхненко Г. Е. Актуальність формування інтелектуальної мобільності майбутніх фахівців в умовах євроінтеграції / Г.Е. Міхненко // Міжнародний науковий вісник: зб. наук. cтатей / ред. кол. Ф.Г. Ващук (голова), Х.М. Олексик, І.В. Артьомов та ін. – Ужгород: ДВНЗ «УжНУ», 2013. – Вип.7 (26). – 400 с. – С. 285 – 291.

Холодная М. А. Психология интеллекта: парадоксы исследования / М.А. Холодная. – [2-е изд., перераб. и доп.]. – СПб.: Питер, 2002. – 240 с.

Хорунжа Л. А. Формування інтелектуальної мобільності старшокласників у навчальному процесі загальноосвітньої школи: автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.09 / Л.А. Хорунжа; Харківський нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди. – Х., 2009. – 22 с.

Michel J. Mobilityofengineers: theEuropeanexperience /J. Michel //Engineering: Issues, ChallengesandOpportunitiesforDevelopment: In UNESCOReport.– Paris, 2010 – pp. 358 – 359.

Issue

Section

Статті