THE TRIBAL AND CHRISTIAN PARADIGMS IN THE INTERPRETATION OF EPIC HEROES

Authors

  • А. В. Голозубов Национальный технический университет «Харьковский политехнический институт»

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.17.9797

Abstract

The paper considers the interaction of pagan and Christian paradigms on the example of the Icelandic tribal society’s military ethic and narrative model of the Anglo-Saxon heroic epic poems.

Author Biography

А. В. Голозубов, Национальный технический университет «Харьковский политехнический институт»

Доктор философских наук, доцент

References

Гуревич, А. Я. Скандинавистика и медиевистика / А. Я Гуревич // Одиссей. Человек в истории [Текст] : сборник / Ред. А. Я. Гуревич; Институт всеобщей истории РАН. – М. : Наука, 1993-2001. – C. 94-104.

Гуревич, А.Я. Средневековая литература и ее современное восприятие. О переводе «Песни о Нибелунгах» / А.Я. Гуревич // Из истории культуры средних веков и Возрождения. – М., 1976. – С. 276-314.

Исландские саги: в 2 т. – Т. II. – Под общей ред. О.А. Смирницкой. – СПб.: Журнал «Нева», «Летний сад», 1999. – 560 с.

Круг земной / Ю. К. Кузьменко, О. А. Смирницкая, М. И. Стеблин-Каменский. – М. : Наука, 1980. – 687 с. – (Литературные памятники).

Кэмпбелл, Дж. Тысячеликий герой / Дж. Кэмпбелл; пер. А.П. Хомик. – М.: АСТ, 1997. – 230 с.

Erlingsson, D. Icelandic legendary fiction / D. Erlingsson // International Folk Epic Conference ; edited by Bo Almqvist, Séamas O Catháin, Pádraig O Héalaí1985 : University College Dublin, 1985. – pp. 371-394.

Hook, S. The hero in history, a study in limitation and possibility / Sidney Hook. – New York, The John Day company, 1943. – xiv, 273 p.

Huppé, Bernard F. The hero in the earthly city : a reading of Beowulf / Bernard F. Huppé. – Binghamton : Medieval & Renaissance Texts & Studies, State University of New York at Binghamton, 1984. – 201 p.

The complete sagas of Icelanders in 5 vol. / general editor, Viðar Hreinsson. – Reykjavík : Leifur Eiríksson Pub., 1997.

Published

2015-12-17

Issue

Section

Cultural Studies