MEDIA TECHNOLOGIES IN THE CULTURE OF THE INFORMATION ERA (SOCIAL-PHILOSOPHY ASPECT)

Authors

  • Н.А. Ченбай Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.29.14081

Keywords:

media, media technologies, communication, relations, public consciousness, culture, media culture, Information society, Information age

Abstract

Introduction. Throughout human history new technologies of communication have had a significant impact on culture. The media technologies are very powerful tools that can influence and shape public life and public consciousness. The aim and tasks. The article studies the effect of modern media technologies on various areas of public life, public consciousness, culture as a whole at evolutionary stages of the Information society. Research methods. It is used cultural-historical and comparative approaches to explore the growing impact of the newest media technologies on society. Research results. As a result of cultural discussions among the researchers was an attempt to find the answer whether humanity would be able to control over the new world created by media technologies in future. Discussion. The modern stage in media history is presented by multimedia, which is an interactive system that provides simultaneous presentation of various media. The basis for most media-communication processes is Internet communication, creating a wide range of communication. At the same time, the problem of the influence of media technologies on social consciousness acquires particular acuity. Conclusion. Modern mass media and digital media are the technologies that today meet people’s need in communication and interaction. At the same time they change the public consciousness and contribute into formation of Media Culture as a new culture model of the Information society. In the future, the impact of media technologies on various areas of public life, social consciousness, and culture in general will be growing dramatically. That is why it is necessary to strengthen the control by the state on the introduction of new media technologies in order to reduce the risks that new media technologies bring.

Author Biography

Н.А. Ченбай, Національний авіаційний університет

Доцент кафедри філософії

References

Masuda Y. The Information Society as Postindustrial Society / Y. Masuda Wash.: World future soc., 1983.

Postman Neil. Technopoly: the Surrender of Culture to Technology, (1992), p. 69 .

Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество. Опыт социального прогнозирования / Д. Белл; [пер. с англ]. – М.: Асаdemia, 2004. – 788 с.

Дротянко Л. Г. Трансформація комунікативної функції мови в добу інформатизації / Л. Г. Дротянко // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. – вип. 2(16). – К.: НАУ, 2012. – С. 5-9.

Иванов Д. В. Виртуализация общества / Д. В. Иванов. – СПб.: Петербургское Востоковедение, 2000. – 96 с.

Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура. Культура реальной виртуальности / М. Кастельс. – М.: ГУ ВШЭ, 2000. – 608 с.

Кириллова Н. Б. Новые медиатехнологии как вызовы информационной эпохи / Н. Б. Кириллова // Международный научно-исследовательский журнал. – 2016. – № 10-(2(52)). – С. 189-194.

Коломиец В. П. Медиасоциология: теория и практика / В. П. Коломиец / Научная монография / Аналитический центр Vі. – М.: ООО «НИПКЦ Восход-А», 2014. – 328 с.

Маклюэн М. Понимание медиа: внешние расширения человека / М. Маклюэн; [пер.с англ. В. Г. Николаева]. – М.: Гиперборея; Кучково поле, 2007. – 464 с.

Маркузе Г. Одномерный человек. Исследование идеологии развитого индустриального общества [Электронный ресурс ] / Г. Маркузе. – Режим доступа: http://www.bimbad.ru/docs/markuze_odnomerny_chelovek.pdf

Мультимедиа – новое средство коммуникации [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://studbooks.
net/2244540 /informatika/multimedia_ novoe_ sredstvo_
kommunikatsii

Оноприенко В. И. Риски общества знаний и мегатехнологий / В. И. Оноприенко // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. – Вип. 1(21). – К.: НАУ, 2015. – С. 27-30.

Ороховська Л. А. Трансформації суспільної свідомості під впливом новітніх інформаційно-комунікаційних технологій / Л. А. Ороховська // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. – Вип. 2(26). – К.: НАУ, 2017. – С. 26-30.

Степин В. С. Высокие технологи и проблемы ценностей / В. С. Степин // Высокие технологи и современная цивилизация/ Материалы научной конференции. – М.: 1999. – 131 с.

Тоффлер Э. Третья волна / Э. Тоффлер. – М.: ООО «Фирма «Издательство АСТ», 1999. – 784 с. – (Классическая философская мысль).

Холл Э. Немой язык (The Silent Language) [Электронный ресурс] / Э. Холл. – 1959. –– Режим доступа:
https://studopedia.org/2-93027.html

Шилина М. Г. Интернет-коммуникация и теоретические аспекты исследований масс-медиа [Электронный ресурс]
/ М. Г. Шилина. – Режим доступа: http://www. mediascope.
ru/node/972

Ягодзінський С. М. Інформаційний простір глобальних мереж: соціально-філософський аспект / С. Я. Ягодзінський // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. – Вип. 2(16). – К.: НАУ, 2012. – С. 66-69.

Published

2019-06-01

Issue

Section

Cultural Studies