REPORTING ENTITIES IN COMMERCIAL LAW

Authors

  • Лариса Василівна Мілімко Національний авіаційний університет
  • Дмитро Володимирович Крейцман Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2307-9061.57.15077

Keywords:

financial monitoring, money laundering, terrorism financing, risk-oriented approach, true beneficial owner, proper verification

Abstract

Purpose: to characterize the legal regulation of the financial monitoring and the reporting entities as individual participants in commercial relations; to identify problems and make suggestions for improving the legal regulation of their activities. Methods: the study was conducted using methods such as analysis, synthesis, comparison. Results: the characteristic is given to the legal regulation of the financial monitoring; business entities, that are responsible for performing primary financial monitoring, are identified; the proposals are formulated to the Law of Ukraine «On prevention and counteraction to proceeds from crime legalization (laundering), to financing of terrorism and to financing of mass destruction weapons proliferation».

The problem of corruption among the participants of economic relations and the government officials at all the levels has existed since Ukraine’s independence and this problem remains still relevant. It hinders the successful development of the country’s economy, it’s individual industries, and society as a whole; it does not allow the proper use of the existing resource and human potentials to improve the living standards and well-being of population majority of Ukraine.

An appropriate regulatory framework has been created in Ukraine for the purpose of prevention and counteraction to proceeds from crime legalization (laundering), to financing of terrorism and to financing of mass destruction weapons proliferation. This regulatory framework has been changing and evolving for over 18 years.

Certainly, the relevant measures have brought the national legal framework for the prevention of money laundering closer to EU standards, and have created a state system for financial transactions monitoring that could potentially be associated with the dangerous crimes. The peculiarity of this system is that the supervisory and security functions in accordance with current legislation are entrusted not only to public law enforcement agencies, fiscal service or other control institutions with some special status, but also to ordinary participants in economic relations: legal entities (primarily banks) ), individual entrepreneurs, individuals engaged in independent professional activities (private notaries, lawyers, auditors, accountants), whose competence includes the implementation of economic and legal transactions with property that may have signs of criminal origin. Entities endowed with these powers are the reporting entities.

However, despite the existence of an appropriate monitoring system, in fact, the Ukraine’s capital outflow to other economic territories has not significantly decreased, also proceeds from crime are freely and unhinderedly invested in real estate. This indicates an efficiency lack of the existing financial monitoring system.

This article is devoted to the problem of the financial monitoring system efficiency, and to insufficient level of reporting entities involvement.

Author Biographies

Лариса Василівна Мілімко, Національний авіаційний університет

кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри господарського, повітряного та космічного права юридичного факультету

Дмитро Володимирович Крейцман, Національний авіаційний університет

здобувач вищої освіти другого (магістерського) рівня юридичного факультету

References

Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення: Закон України від 06 груд. 2019 р. № 361-IХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/361-20 (дата звернення: 07.11.2020).

Конституція України від 28 чер. 1996 р. № 254к/96-ВР. URL: https://zakon. rada.gov.ua/ laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 (дата звернення: 07.11.2020).

Про запобігання використанню фінансової системи для цілей відмивання грошей або фінансування тероризму: Директива Європейського Парламенту та Ради від 20 трав. 2015 р. № (EU)2015/849. URL: https://eur-lex.europa.eu/ legal-content/EN/TXT/?uri=celex % 3A32015L0849 (дата звернення: 07.11.2020).

Про інформацію, що супроводжує грошові перекази: Регламент Європейського Парламенту та Ради від 20 трав. 2015 р. № (EU)2015/847. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ TXT/?uri=celex%3A32015R0847 (дата звернення: 07.11.2020).

Господарський кодекс України від 16 січ. 2003 р. № 436-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/436-15 (дата звернення: 07.11.2020).

Кримінальний кодекс України від 05 квіт. 2001 р. № 2341-IІІ. URL: https://zakon.rada.gov. ua/ laws/ show/ 2341-14 (дата звернення: 07.11.2020).

Кримінальний процесуальний кодекс України від 13 квіт. 2012 р. № 4651-VІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4651-17 (дата звернення: 07.11.2020).

Звіт Державної служби фінансового моніторингу України за 2019 рік. Київ, 2020. С. 15-17. URL: https://www.sdfm.gov.ua/ assets/ userfiles/ 0350/ zvity/ zvit2019ua.pdf (дата звернення 07.11.2020).

Рекомендації щодо подання з 28 квітня 2020 року небанківськими установами до Держфінмоніторингу інформації про фінансові операції та щодо постановки на облік СПФМ. URL: https://www.sdfm.gov.ua/pages/ finansovii-monitorint/tehnologi/dlja-nebankivskih-ustanov/ rekomendacziji-shhodo-podannya-z-28-kvitnya-2020-roku-bankami-do-derzhfinmonitoringu-informacziji-pro-finansovi-operacziji.html (дата звернення 08.11.2020).

Деякі питання організації фінансового моніторингу: Постанова Кабінету Міністрів України від 05 сер. 2015 р. № 552. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/552-2015-% D0%BF (дата звернення 08.11.2020).

References

Pro zapobihann’a ta protydiju lehalizacii’ (vidmyvann’u) dohodiv, oderzhanyh zlochynnym shlyahom, finansuvann’u teroryzmu ta finansuvann’u rozpovs’udzhenn’a zbroi’ masovoho znyshchenn’a: Zakon Ukrai’ny vid 06 hrud. 2019 r. № 361-IХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/361-20 (data zvernenn’a: 07.11.2020).

Konstytucija Ukrai’ny vid 28 cher. 1996 r. № 254k/96-VR. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/254 (data zvernenn’a: 07.11.2020).

Pro zapobihann’a vykorystann’u finansovoji systemy dl’a cilej vidmyvann’a hroshej abo finansuvann’a teroryzmu: Dyrektyva Europejs’koho Parlamentu ta Rady vid 20 trav. 2015 r. № (EU)2015/849. URL:https://eur-lex.europa.eu/ legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32015L0849 (data zvernenn’a: 07.11.2020).

Pro informaciju, scho suprovodjuje hroshovi perekazy: Reglament Europejs’koho Parlamentu ta Rady vid 20 trav. 2015 r. № (EU)2015/847. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ EN/ TXT/ ? uri=celex%3A32015R0847 (data zvernenn’a: 07.11.2020).

Hospodars’kyj kodeks Ukrai’ny vid 16 sich. 2003 r. № 436-IV. URL: https://zakon.rada.gov. ua/ laws/show/436-15 (data zvernenn’a: 07.11.2020).

Kryminal’nyj kodeks Ukrai’ny vid 05 kvit. 2001 r. № 2341-IІІ. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/2341-14 (data zvernenn’a: 07.11.2020).

Kryminal’nyj procesual’nyj kodeks Ukrai’ny vid 13 kvit. 2012 р. № 4651-VІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4651-17 (data zvernenn’a: 07.11.2020).

Zvit Derzhavnoii’ sluzhby finansovoho monitorynhu Ukrai’ny za 2019 rik. Kyiv, 2020. S. 15-17. URL:https://www.sdfm.gov.ua/assets/userfiles/0350/zvity/ zvit2019ua.pdf (data zvernenn’a 07.11.2020).

Rekomendaciji schodo podann’a z 28 kvitn’a 2020 roku nebankivs’kymy ustanovamy do Derzh-finmonitorynhu informaciji pro finansovi operaciji ta schodo postanovky na oblik SPFM. URL: https://www.sdfm.gov.ua/pages/finansovii-monitorint/tehnologi/dlja-nebankivskih-ustanov/rekomendacziji-shhodo-podannya-z-28-kvitnya-2020-roku-bankami-do-derzhfinmonitoringu-informacziji-pro-finansovi-operacziji.html (data zvernenn’a 08.11.2020).

Dejaki pytann’a orhanizaciji finansovoho monitorynhu: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrai’ny vid 05 ser. 2015 r. № 552. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/552-2015-%D0%BF (data zvernenn’a 08.11.2020).

Published

2020-12-28

How to Cite

Мілімко, Л. В., & Крейцман, Д. В. (2020). REPORTING ENTITIES IN COMMERCIAL LAW. Scientific Works of National Aviation University. Series: Law Journal "Air and Space Law", 4(57), 143–149. https://doi.org/10.18372/2307-9061.57.15077

Issue

Section

Commercial Law