ЭФФЕКТЫ ДАВЛЕНИЯ ГЛОБАЛИЗАЦИИ НА НАЦИОНАЛЬНУЮ КОНКУРЕНТНУЮ СТРАТЕГИЮ: ПРИМЕР АВИАКОМПАНИЙ
Ключові слова:
авиалинии, альянсы, глобализация, национальная конкурентная стратегия, авіалиниї, ал’янси, глобалізація, національна конкурентна стратегія.airlines, alliances, globalization, national competitive strategy.Анотація
Данное исследование анализирует зарубежные работы, посвященные формированию национальной конкурентной стратегии на примере авиакомпаний. Рассматриваются эффекты глобализации, выгоды и недостатки формирования альянсов, как одной из стратегий для повышения конкурентоспособности авиалиний.
Дане дослідження аналізує іноземні роботи, присвячені формуванню національної конкурентної стратегії на прикладі авіакомпаній. Розглядаються ефекти глобалізації, пільги та недоліки формування ал’янсів, як однієї з стратегій для підвищення конкурентоспроможності авіаліній.
The present research analyzes foreign works devoted to development of national competitive strategy, the case of air companies. Globalization effects, benefits and limitations of alliance formation as one of strategies to improve competitiveness of airlines are considered.
Посилання
Сlougherty, J. A. Globalization and the autonomy of domestic competition policy: an empirical test on the world airline industry [Текст] // Journal of International Business Studies. – 2001. – Vol. 32 (3) – P. 459-478.
Garcia-Pont, C. and Nohria, N. 2002. Local versus global mimetism: the dynamics of alliance formation in the automobile industry [Текст] // Strategic Management Journal. – 2002. – Vol. 23 (4) – P. 307-322.
Goerzen, A. Managing alliance networks: emerging practices of multinational corporations [Текст] // Academy of Management Executive. – 2005. – Vol. 19 (2) – P. 94-107.
Luo, Y. How important are shared perceptions of procedural justice in cooperative alliances? [Текст] // Academy of Management Journal. – 2005. – Vol. 48 (4) – P. 695-709.
Zeng, M. and Chen, X-P. Achieving cooperation in multiparty alliances: a social dilemma approach to partnership management [Текст] // Academy of Management Review. – 2003. – Vol. 28 (4) – P. 587-605.