Color in the interior design of the elementary classes

Authors

  • Ольга Василівна Романюк Луцький національний технічний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2415-8151.17.14350

Keywords:

Elementary grades, Color scheme, School environment, Classroom interior design, Students' color preferences, The effect of color on the child, Emotional coloring of the space, Color design, Focuses on color use in the classroom, Examples of color palette

Abstract

The article is about the problem of color design of school interiors for elementary classes. The analysis of the psychological and physiological effects of color for younger students and the definition of a suitable color scheme in the design of elementary grades is a topical trend of the present and requires deep research. The article revealed and revealed the color preferences of children aged 6 to 10 years (elementary school students). The characteristic features of the physiological, optical and psychological influence of certain colors on schoolchildren, and in particular, on the age category of primary school children, are outlined. In the analysis of these features found that the colors chosen by children (red, purple, pink - orange, yellow - yellow-green, green) are bright, warm and active, positively affecting both the emotions and physical condition of children. The main focuses of the use of color in the design of the elementary class interior are outlined. These include: structural elements of the environment - walls, floor, ceiling window openings; and furniture, equipment, board, stands. Recommendations for the use of color in classroom interiors are analyzed. It has been found that providing a psychological and visually harmonious color solution for the elementary class interior is not formed on the basis of the recommendation. The most suitable color scheme is offered and directions for best use in the interior design of primary classes.

Keywords: elementary grades, color scheme, school environment, classroom interior design, students' color preferences, the effect of color on the child, emotional coloring of the space, color design, focuses on color use in the classroom, examples of color palette, harmonious school environment, design of the school environment.

Author Biography

Ольга Василівна Романюк, Луцький національний технічний університет

асистент кафедри дизайну та архітектури

References

Дядюн Т.В. «Эмоциональные сферы» [Текст] / Т.В. Дядюн // Школьный психолог, 2004, №24, с.9.

Глеклер М. Воспитание и здоровье – задача для педагогов, медиков и родителей [Текст] / М.Глеклер, С. Лангхаммер, К. Вихерт. – Дорнах Швейцария, 2006, - 343 с.

Карапузова Н. Д. Основи педагогічної ергономіки [Текст] / Н.Д. Карапузова, Є.А. Зімниця, В.М. Помагайбо – К.: «Академвидав», 2012, – 192 с.

Пашкова Н.В. Використання інформаційного кольору в освітньому процесі [Текст] / Н.В. Пашкова // Вісник післядипломної освіти. – 2011. – Вип. 4. – С. 116-122.

Косенко Д. Як створити шкільний простір, що мотивуватиме учнів навчатися [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://nus.org.ua/articles/yak-stvoryty-shkilnyj-prostir-shho-motyvuvatyme-uchniv-navchatysya/

Гнатюк Л.Р., Кучеренко Ю.Е. Особливості кольорового вирішення інтер’єрів загальноосвітніх шкіл [Текст] / Л.Р. Гнатюк, Ю. Е. Кучеренко //Теорія і практика дизайну. – 2014. – Вип. 6. – С. 52-57.

Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01 [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0063588-01

Дизайн школьного класса: красиво, дешево, разумно [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://veselajashkola.ru/shkola/dizajn-shkolnogo-klassa-krasivo-deshevo-razumno/

Цвети и цвет в школьном классе [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://www.klass39.ru/cvety-i-cvet-v-shkolnom-klasse/

Оформлення школи – внутрішній дизайн [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://webart-seo.com/noviy-osvitniy-prostir/

Методичні рекомендації щодо організації освітнього простору Нової української школи. Наказ Міністерства освіти і науки України від 23.03.2018 №283. [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://imzo.gov.ua/2018/03/25/nakaz-mon-vid-23-03-2018-283-pro-zatverdzhennya-metodychnyh-rekomendatsij-schodo-orhanizatsiji-osvitnoho-prostoru-novoji-ukrajinskoji-shkoly/

Published

2019-12-19

Issue

Section

Статті